3867
Sök

Saab 9000 2,3t Check Engine m.m

21 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Hejsan! Nu är det så att jag har fått upp en felkod , lampan blinkar sex gånger vilket betyder syresensor så jag åkte o köpte en ny lambdasond men problemet kvarstår, jag åkte till en kompis så han fick släcka lampan och det gjorde han via boxen men dagen efter tände sig lampan igen med samma 6 blinkningar?

Jag kör på en etanolmapp och har sportluftsfilter osv, sitter originaldump i just nu. Jag har precis kollat alla vacuumslangar plus rengjort lufttempgivaren på tryckröret men inget har funkat?

Fattar inte alls vad det kan vara men jag hoppas att någon annan gör det! Lampan lyser även hela tiden under tiden man kör!

tacksam för snabba svar!

5 710 Inlägg
6 juli 2011
Är skarvarna topp-grenrör-DP täta? Vad köpte du för sond (original?) och hur byttes den ? Skarvade du kabeln?

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Allt ser tätt ut, jag köpte en begagnad på Blikstorp skroten och han sa att allt var helt i motorn! Så bytte kabeln o sonden

21 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Kollade lampan igen och nu när man vrider till on lyser den i tre sek , slocknar i 3 och sen blinkar den två gånger snabbt och sen slocknar i två sek och sen kommer dom där 6 blinkningarna , är dom där två blinkningarna en felkod också?

6 Inlägg
7 juli 2011
Åk till nicklas din nöt smile

311 Inlägg
7 juli 2011

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

21 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Känns ju värt Tony om nicke kan se samma sak?

Jag vet vad två blink betyder men undrade bara om det stämmer att dom två blinkningarna är en felkod eller nåt annat smile

Såg också att den pinnen som är i lufttempgivaren var lite sne , antar att det inte ska vara så?

21 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Tryckgivare hette det visst!

5 710 Inlägg
7 juli 2011
Svårt att se om din förklaring på blinkningar är detsamma som beskrivs i länken till STCS men om du själv läser texten och kollar på din lampa....stämmer det då?
Angående det böjda stiftet, är det bara kontakt är det lugnt. Hade du tappat kontakten med tryckgivaren (MAP-sensorn) går den som en potta skit.

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
ja det gjorde ju det men jag bytte till en annan styrbox idag och efter det gick den bättre men lampan lyser fortfarande fast den varnar bara för 6 blinkningar nu , alltså syresensor? skitskumt, för jag åkte till niklas motor idag och skulle kolla felkoderna men deras tech2 fick ingen kontakt med min box?

21 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
var inne på gustaf e igår på en felsökning då jordade han om lambdan men lampan tändes direkt efter ändå, då kollade han på grenröret och såg att det var lite sotigt runt packningen vid cylinder 1 och han sa att han TRODDE att detta var felet? att den sög in luft där så det blev fel blandning? tycker det låter riktigt konstigt men jag vet inte... nån som har någon idé? sad

5 710 Inlägg
16 juli 2011
bbballe skrev:
var inne på gustaf e igår på en felsökning då jordade han om lambdan men lampan tändes direkt efter ändå, då kollade han på grenröret och såg att det var lite sotigt runt packningen vid cylinder 1 och han sa att han TRODDE att detta var felet? att den sög in luft där så det blev fel blandning? tycker det låter riktigt konstigt men jag vet inte... nån som har någon idé? sad

Att det är tätt mellan topp-->grenrör-->DP är som sagt en förutsättning för att sonden skall kunna mäta rätt. Det är faktiskt inte övertryck i ett avgassystem hela tiden som man kanske skulle kunna tro = det kan suga in luft om du har en läcka.

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
men jag tycker att man borde kunna känna om det läcker där men det blåser eller suger inget alls där? bara lite sot? jag drog även åt lite slangklämmor på bla insugsröret till turbon och tryckröret m.m plus att jag nollade felkoderna genom att lyfta minuspolen då slocknade lampan i typ 30 min men sen tände den sig igen när jag startade om bilen!

832 Inlägg
16 juli 2011
Har för mej att det inte går att radera koderna genom att bara lägga av någon pol på batteriet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

21 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
jo det går men koden sparas fortfarande i minnet eller vad man ska säga smile

Sök