bosabengt skrev:
Lånar tråden.
Har en likadan bil fast -00 och touring och det största ljudpaketet redan.
Hur ska jag gå tillväga? Allt från ström, bra jordpunkter till var någonstans allt sitter. Dvs org slutsteg osv.
Sitter trevägs i framdörrarna, några förslag där på kit?
Ska byta ut navigatorn och sätta in en alpine tror jag.
Så jag ska ha en baslåda bak och ett schysst kit fram som ska rocka som fan.
Lite tips hade varit kanon!
Hej. Jag har en likadan bil som jag har gjort rätt mycket med ljudmässigt.
Jag har hört att det går att ansluta sig på lågnivån på orginal anläggningen med bättre steg o.s.v. ifall du vill, annars får jag gratulera till det seriösa steget för bättre ljud.
Jag kan börja med att rekommendera en huvudenhet med flera lågnivåutgångar och delningsfilter om du inte haft det innan.
I övrigt kan jag säga att det finns gott om jord punkter och att kupén är bra dämpad orginal.
Med minimal modifiering finns även plats för minst 2 st. 100 Ah batterier och 3 st. 70 Ah utan att ta det syns i bilen. Tar du bort reservhjulet finns det plats för ett antal till.
Det är väldigt lätt att hitta plats för stegen och bilen verkar vara precis gjord för ljudbygge över huvudtaget, förutom att den kunde vara mindre i kupén (ger högre spl tror jag). Tror dock att bilen har en lägre resonanshertz p.g.a storleken, vilket inte är helt fel i och för sig.
Jag blev klar igår med att få in 2 st. 6,5" i varje dörr och det var det värt kan jag säga, även om det lät sjukt bra innan med bara ett par 5,25"(och i.o.f.s separata steg till dessa och diskanterna). Men frågan är ju vad man nöjer sig med. Ett grymt framsystem i originalhålen med ett bra steg eller två, och ett bra baspaket räcker gott och väl för de flesta kan jag tänka mig om det är bra grejer. Och det är väl det jag kan rekommendera att börja med även.
Jag har själv bara kört med Digital Designs högtalarkit och DLS middar i den här bilen och kan rekommendera båda men DDA-middarna tålde mer effekt och kunde spelas högre även om de lät lika i övrigt, DLS-middarna kanske inte var deras dyraste dock. Kan du skippa det passiva delningsfiltret och lägga dom pengarna på ett separat steg till diskanterna så är det nog värt det även om DDA-filtret verkar vara mycket bra.
Detta rockar kan jag lova. C-serien verkar annars vara väldigt prisvärda också.
Vad är det för tum på alla högtalarna fram?
Kan du tänka dig att bygga om dörrsidorna någonting.
Hur mycket av bygget får synas? Inget, lagom eller mycket?
Hur mycket plats får basen ta?
Hur mycket bas vill du ha?
Jampa