2901
Sök

Tuta & Stereoknappar funkar inte på multiratt 9-5 -00

31 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hallå!

Har en SAAB 9-5se 2.0t (om det nu spelar någon roll..) där varken tuta eller knapparna till stereon vill fungera på multiratten. Jag antog först att det bara var dött i och med åldern på bilen, men jag reagerade för några dagar sedan på att bilen tutar till när jag larmar, alltså funkar tutan.

Så, vad kan vara fel? Sladd som sitter löst? Hur kommer jag åt den?

Tacksam för all hjälp.

MVH

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 juli 2011
Kolla kablarna som sitter i SIDen, alltså i kontaktstycket där bak.

Kolla även kablarna vid ratten så att det inte vridits av.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

31 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Kolla kablarna som sitter i SIDen, alltså i kontaktstycket där bak.

Kolla även kablarna vid ratten så att det inte vridits av.

Hur kollar jag kablarna vid ratten, hört att man måste vara väldigt försiktig pga kudden?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 juli 2011
Koppla bort batteriet i en halvtimme-timme och sen kan du plocka bort airbagen utan problem.

Sätt absolut inte på tändningen när airbagen är borta för då får du srs-lampan..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 juli 2011
TobiasF skrev:
Hallå!

Har en SAAB 9-5se 2.0t (om det nu spelar någon roll..) där varken tuta eller knapparna till stereon vill fungera på multiratten. Jag antog först att det bara var dött i och med åldern på bilen, men jag reagerade för några dagar sedan på att bilen tutar till när jag larmar, alltså funkar tutan.

Så, vad kan vara fel? Sladd som sitter löst? Hur kommer jag åt den?

Tacksam för all hjälp.

MVH

Du har avbrott i Coilspring (sladd mellan ratt och rattstång) och den är bara att byta till en ny och är ett vanligt fel på Saabarna med multifunktionsratt. En ny kostar runt en tusenlapp på Saab.
Den sitter under ratten och du behöver INTE vänta några 30-minuter innan du plockar bort ratten. Lyft batteripolen och vänta 30-sek innan du plockar loss airbag kudden (sitter med 2-torx från baksidan på ratten) Kudden har en egen anslutning och coilspring ser du när ratten är losstagen.
Senast redigerat av hotrodder (20 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök