2946
Sök

Köpa bil import bil som inte är reggad i sverige än?

63 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! jag har en del frågor ang köpa importbil från en kille som säljer sin då han inte har tid att fixa den! Han har två likadana bilar den ena är reggad men inte den andre.

Bilen är en Toyota soarer. Som är importerad från Japan till england som är körd ett tag och nu har en svensk tagit bilen till sverige.

Han har gjort ursprungskontrollen på bilen! och den är godkänd! jag behöver tydligen göra om denna ursprungkontroll om jag köper den, Och även en reggning!

Det som jag har fattat som är att jag behöver byta lampor till höger trafik. Mätarna är digitala. så den visar mph istället för km/h Han har sagt att det endast behövs ta bort en dosa som har konverterat km/h till mph. och sen "skarva" ihop kablarna.

sen tankpåfyllningsröret behöver tydligen strypas. Och jag har ingen aning om hur jag ska gör?

Behöver jag några typer av intyg till bilen? Han har ju haft det engelska V5C protokollet. och har skickat in det till transportstyrelsen för ursprungskontroll.. behöver jag det med!? eller räcker det med att man skriver ett kvitto på att jag har köpt bilen reggnumer chassinummer och mitt telenummer och hans telenummer?

Är det något mer jag ska tänka på?


mvh Marcus!


1 101 Inlägg
20 juli 2011
#2
Den som gör ursprungskontrollen å får den godkänd måste också regbes bilen!
har han skickan in v5c pappret till transportstyrelsen så ska han också regga bilen! kommer bli problem annars! köp aldrig en engelskreggad bil utan ALLA v5c papper

Lampor går att konvertera eller fixa, kan inte soarer riktigt men så gjorde jag på en skyline jag reggade

Angående MPH till KMH finns de boxar som konverterar dock vet jag inte hur de fungerar på digitala mätare men eftersom att den är gjord för japan så ska den ha KM/H orginal då dom har KM/H i japan så troligtvis ska du ta BORT en box som just nu Konverterar KM/H Till Mph eftersom den har brukats i england

Tankpåfyllningen är skitenkel skär ut en plastbit eller ngt å sätt dit med botlytape eller ngt liknande då man inte ska kunna tanka bensin med bly... Löjligt som fan då jag inte vet ngn mack som säljer blyad bensin...

Intyg kan behövas på vissa saker (dock är detta olika för olika modeller men toyota kan troligtvis fixa fram alla intyg som ska behövas) Den är redan inreggad i ett EU land (england) så du slipper saker som buller osv

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

s0l0m0n
25 juli 2011
#3
Woojen skrev:
Den som gör ursprungskontrollen å får den godkänd måste också regbes bilen!
har han skickan in v5c pappret till transportstyrelsen så ska han också regga bilen! kommer bli problem annars! köp aldrig en engelskreggad bil utan ALLA v5c papper

Nja, det stämmer inte riktigt. Har ursprungskontroll gjorts av personen som tog in bilen till sverige, och bilen byter ägare så kan nya ägaren göra en ny ursprungskontroll och hänvisa till den gamla. Detta är precis vad jag gjort med min Rx7:a.

I övrigt så är det lyktor som ska bytas för högertrafik precis som du säger, inga problem. Kanske knivigt att få tag på till soarer, jag har inte den blekaste faktiskt smile

Konvertering till MP/H görs oftast via en dosa som du hittar bakom mätarclustret. Detta hade jag i min Rx7a. om du följer kablarna från hastighetsmätaren så kommer dom högst troligt gå in i någon form av dosa. Klipp kablarna och para ihop dem igen, men utan dosan som mellanhand.

Strypning till påfyllnadsröret brukar man bara ta en sockel från en strålkastar-lampa och limma fast i röret, stryper perfekt och är godkänt. Jag har inte själv gjort det, och finns säkert någon som är bättre på att förklara det än jag smile

Övriga papper som behövs brukar vara intyg på effekt och tankvolym med mera, sådant som står som N/A i reg.beviset från england. Detta brukar man kunna få tag i via generalagenten i sverige för toyota, dock brukar dom ta bra betalt för dessa. Mazda ville t.ex ha 800kr för ett papper. Men visst, räknar man på vad bilen kostar så är inte 800kr så mycket wink är väl smålänningen i mig som kryper fram när det är sådana skitkostnader!

1 758 Inlägg
25 juli 2011
#4
Jag skulle nog vara jävligt försiktig i ett sånt här fall.
Kan ju mycket väl vara så som han säger: att han inte har tid - men kan du var säker på det? Antagligen "missar" han en hel del pengar genom att inte regga bilen först, bara detta tycker jag är grund till lite misstanke. Kan ju förstås vara så att han inte orkar, eller är i behov av pengar snabbt etc. Eller så vet han att det kommer bli svårt/omöjligt att regga den?

Tråkigt om du blir sittande med en bil som inte går att regga.

s0l0m0n
25 juli 2011
#5
schnauz skrev:
Jag skulle nog vara jävligt försiktig i ett sånt här fall.
Kan ju mycket väl vara så som han säger: att han inte har tid - men kan du var säker på det? Antagligen "missar" han en hel del pengar genom att inte regga bilen först, bara detta tycker jag är grund till lite misstanke. Kan ju förstås vara så att han inte orkar, eller är i behov av pengar snabbt etc. Eller så vet han att det kommer bli svårt/omöjligt att regga den?

Tråkigt om du blir sittande med en bil som inte går att regga.

Att köpa en bil som är oreggad är förvisso ett osäkert kort, men man ska alltid höra med ägaren och se varför det inte blivit av. Man märker rätt snabbt vad det är för typ av person man pratar med, om det är typen som vill blåsa någon, eller typen som inte har tid/behöver pengar/inte har kunskapen/tappat intresset etc etc. Var noga med att kolla efter om bilen varit i en besiktningshall och försökts reggas in, så att man kan se varför den inte gått igenom. Har den inte varit på försök till reggning, kolla igenom ALLT väldigt noga. Ha gärna med dig verktyg för att mäta avgasvärden, är väl det som krånglar mest vid reggning av importerade sportbilar.
Inte för att göra "sälj-reklam" eller så, men jag säljer min bil och då är den oreggad. Anledningen är att jag helt enkelt inte har tid att åka och regga den. Dessutom har jag husköp på gång och en hel del andra saker som gör att man helt enkelt inte hinner med. Tid är en bristvara för många, och att ta ledigt från jobbet en vardag för att åka iväg några timmar går inte för alla.

1 758 Inlägg
25 juli 2011
#6
s0l0m0n skrev:
schnauz skrev:
Jag skulle nog vara jävligt försiktig i ett sånt här fall.
Kan ju mycket väl vara så som han säger: att han inte har tid - men kan du var säker på det? Antagligen "missar" han en hel del pengar genom att inte regga bilen först, bara detta tycker jag är grund till lite misstanke. Kan ju förstås vara så att han inte orkar, eller är i behov av pengar snabbt etc. Eller så vet han att det kommer bli svårt/omöjligt att regga den?

Tråkigt om du blir sittande med en bil som inte går att regga.

Att köpa en bil som är oreggad är förvisso ett osäkert kort, men man ska alltid höra med ägaren och se varför det inte blivit av. Man märker rätt snabbt vad det är för typ av person man pratar med, om det är typen som vill blåsa någon, eller typen som inte har tid/behöver pengar/inte har kunskapen/tappat intresset etc etc. Var noga med att kolla efter om bilen varit i en besiktningshall och försökts reggas in, så att man kan se varför den inte gått igenom. Har den inte varit på försök till reggning, kolla igenom ALLT väldigt noga. Ha gärna med dig verktyg för att mäta avgasvärden, är väl det som krånglar mest vid reggning av importerade sportbilar.
Inte för att göra "sälj-reklam" eller så, men jag säljer min bil och då är den oreggad. Anledningen är att jag helt enkelt inte har tid att åka och regga den. Dessutom har jag husköp på gång och en hel del andra saker som gör att man helt enkelt inte hinner med. Tid är en bristvara för många, och att ta ledigt från jobbet en vardag för att åka iväg några timmar går inte för alla.

Absolut. Det kan självklart vara en skitbra affär om allt är som det ska. Men man bör vara försiktig. Tråkigt om man betalat massa pengar för en bil man inte kan använda. Viktigt att kolla upp allt ordentligt!


Sök