3214
Sök

Bakbroms har låst sig! Volvo 850

108 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Tjena!

Hoppas någon här inne vet vad problemet är. Nu är det så att när jag idag skulle backa ut min volvo 850 så gick allt bra men när jag skulle lägga i ettan för att köra framåt låste sig höger bak däcket, bromsen har alltså låst sig. Under natten hade jag INTE handbromsen i. Men det kanske kan vara handbromsen i alla fall?

Hur som helst sitter det STENHÅRT fast! Har försökt köra fram och tillbaka många gånger men vill liksom inte köra sönder hela jävla däcket. Det går helt enkelt inte att rubba. Vad är bäst att göra!? Snälla hjälp, det skulle uppskattas mycket!

Rubrik redigerad.
Mvh Tommy, Moderator
Senast redigerat av te_wik (1 augusti 2011)

664 Inlägg
31 juli 2011
Ta lös däcket och kolla hur det ser ut. Verkar lite konstigt om det låst av sig självt.

108 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Vad menar du? Allt ser normalt ut bara att bromsskivan har låst sig? Ska jag slå en slägga på skiten eller? haha

108 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Eller är det handbromsvajern som har pajat? Jag kan inte så mycket.

664 Inlägg
31 juli 2011
Men rucka på handbromsen upp och ner, pröva backa eller dra bilen bakåt. Skruva lös däcken och kika och bromsoket tjärvar eller om det är handbromsbackarna. Slå lite försiktigt. Kan du bli lite svårt att ta lös skivan om backarna ligger på, men man kan ju justera handbromsen vid däcket genom ett hål i skivan, prova att släppa på den om det nu hjälper.

108 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Har testat att rucka på handbromsen upp o ner mycket och både backat och kört framåt, men hjälper inte... hur ser man om det är bromsoket eller handbromsarna som det är fel på? Skulle uppskatta om någon kunde skriva lite mer detaljerat.

Är som sagt en Volvo 850. smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
31 juli 2011
Om vajern går av så blir du ju utan handbroms på de hjulet, så de kan du nog stryka från listan...
Måste va nåt belägg som kilat fast på nåt vis, tror ja. Jag hade nog börjat med att ta lös bromsoket. Kollat om oket/klossarna ser ok ut. Sedan tagit lös skivan å kollat handbromsbeläggen...

Min GISSNING är att nåt belägg släppt från handbromsbacken å kilat fast. Kanske är en högoddsare, vad vet jag, men där lägger jag mina 50ören...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Got VTEC?
1 593 Inlägg
31 juli 2011
Kan också vara kolven i oket som fastnat, börja med att ta isär allt så kommer det bli lättare för dig att hitta felet.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

108 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Ok, tack för alla svar!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 juli 2011
Jag vågar nästan garantera att nåt lossnat från ett av handbromsbeläggen o sen kilat fast sig så det låst alltihop. Kärvar kolven på ett bromsok så brukar det ändå inte låsa sig helt utan bara gå trögt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 augusti 2011
henke_99 skrev:
Jag vågar nästan garantera att nåt lossnat från ett av handbromsbeläggen o sen kilat fast sig så det låst alltihop. Kärvar kolven på ett bromsok så brukar det ändå inte låsa sig helt utan bara gå trögt.

Jag håller med, dessutom brukar kärvande färdbroms inte uppträda så plötsligt. Däremot så har handbromsbackar ofta ganska takig kvalité och friktionsmaterialet rostar ofta loss från sjävla backen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök