3635
Sök

Plymouth Valiant V100 1967.Avgassmällar dålig laddning ojämn gång

4 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#1
Plymouth Valiant V100 1967.Rak 6a 225”

Symptom:Gick ojämnt. Avgassmällar.
Kunde plötsligt gå helt rent ett tag. Ibland ingen ström i batteriet efter några mil.
I går gick den jättefint någon mil. Varvade bra i 110 km/h.
Men när jag saktade in började den motorbromsa
och gav ifrån sig en kraftig knall.

Ljuddämparen ”sprängdes” och bucklades.
Tändstiften med vit beläggning.

Nu startar den men orkar inte gå, bara småsmäller.

Har letat jordfel, bytt diverse kablar.
Utan resultat. Måste vara något allvarligt
Kan det vara topplockspackningen?
Den kokade våldsamt i höstas.
Tacksam för förslag!

Är ny här men har försökt söka utan att hitta passande
tråd. Rätta mig gärna om inlägget ej är korrekt.
Senast redigerat av Signe (16 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 augusti 2011
#2
Det finns en jävla massa möjligheter, topplockspackningen är en kandidat. Däremot har det absolut inget att göra med tomt batteri, det är snarare generatorn eller laddreläet beroende på om du har orginal eller inte. Ta ett kompprov, då vet du ju.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar!Ska komma en kunnig man med nya stift idag.
Stiften var alldeles fulla med vit beläggning, antagligen av att det varit hett.
Bor i vildmarken så det är bökigt.
Får bogsera ner o ta komp.prov!
Ha de gott!

4 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#4
Ej bytt brytare o kondensator.
Bytte till nya stift, de gamla var jättefula.
Startar bra men småsmäller. Går sedan jämnt o nästan normalt ett tag. Bluddrar nu eftersom stort hål i ljuddämparen!
Går jämnt ett tag men kommer som något o stryper motorn, skapar smällar. Lyckades köra in under tak iaf.

Fick tips om att vaccumklockan på fördelaren kan vara defekt.
Man skulle blåsa i vaccumslangen, då ska fördelarplattan röra sig. Men det var omöjligt.

Grubblat på om det är något jordfel. Eftersom lyset har falerat och all ström försvunnit ur batt. Men sen verkat ladda igen. Generatorkolen helt ok men bytte.
Bytt jordfläta men ingen förbättring.
Det skulle nog dras nya elledningar överlag.

Jag får byta ut tändningsdelarna.

Tack för komm!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2011
#5
Vakumklockan testas genom att suuuuga som fan, inte blåsa. Blåser du så händer det knappast nåt. Dessutom så brukar vakumklockan läcka när den gått sönder.
Vakumklockor kan ge liknande problem men inte i denna omfattning. Kass kamdrivning kanske? Det finns så mycket som är möjliga fel så det är svårt att sitta här & gissa. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#6
Nej, det är svårt.
Ska lämna in den snarast. Lyckats hålla den igång 24 år men nu vart jag less.
Det är en trevlig kärra iaf.

Tack för visat intresse.
Ha de Gött !

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 augusti 2011
#7
Köp en hel 225" och hiva i, många byter ju till v-8 så det lär ju finnas gott om dem till låga priser. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök