4399
Sök

50 hästar extra med öppet filter(?)

"audiot"
287 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Jag satt och tittade lite i senaste gatbilar.se (bilsport) och när jag sen tittar närmare på vad som stod/hänt om/med motorn i ett inslag om en NIssan Sunny 100N och fann där lite underliga fakta. Nämligen att man kan finna 40-50 hästkrafter av att byta luftfilter i den. Det är ju rätt skön grej. Men så är ju många motordetaljer omlackade med smile

Jag citerar ur Gatbilar.se nr 1 2007 sidan 16. 
"-Originalmotorn ger blygsamma 90hk men efter att ha bytt luftfilter är där väl en 130-140 hästar i alla fall."

Äh, hahaa. Frågan är ju; Var köpte han det filtret, jag vill ha ett likadant wink

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

643 Inlägg
24 januari 2007
det är ju inte första april så det kan man ju inte skylla på. . hmm det är inte du som läste fel? kanske ska stå lustgas. .

"audiot"
287 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
haha, nej, jag har inte läst fel, har läst om och om och om igen och försökt hitta felsyftningar och liknande men det ifnns inte. ahaha. Jag tycker detär lite kul bara att det står så smile

40 Inlägg
24 januari 2007
Nej dom har nog skrivigt jävligt mkt fel där.men de skulle va fränt om de skulle va så men de är de absolut inte.hare bra:)

"audiot"
287 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Haha, jafan, asfränt. mer effekt i en nissan sunny 100N med nytt luftfilter än i en vad man fick om man chippade en s2a vilket också är runt 50 hästar. haha. rätt sportigt filter eller hur wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
24 januari 2007
Hade det vart så hade det filtret kostat ganska mycket tongue

Nu är det tyvärr inte så sad

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 108 Inlägg
24 januari 2007
Hade det varit så så hade originalfiltret knappast varit optimalt wink

Slav
1 454 Inlägg
24 januari 2007
haha läste den artickeln ja med. ja höll på att garva läppen av mej. sånt filter vill ja ha på min ford och trim tändkablar kanske man får 200 hk big_smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

873 Inlägg
24 januari 2007
MilleN skrev:
Hade det varit så så hade originalfiltret knappast varit optimalt wink

Nä.
Det är ju just det som gör att man ibland kan vinna lite effekt av att sätta på ett öppet filter.
Det har ju mindre att göra med att det nya filtret har någon super teknologi i sig, och mer med att orginal luftboxen ofta stryper luftillförseln lite grann för att få ner insugsljudet.

Så... man får väl samma effekt av att slita av hela skräpet och sätta på en handuk framför röret.

Wow! Handuk+stuprännerör= 50 hästar!

Måste testa wink

Don't get mad, get even.

321 Inlägg
24 januari 2007
Har också sett det reportaget hahah big_smile

draminbil.nu
1 382 Inlägg
24 januari 2007
Jag har aldrig gillat gatbilar.se, varken tidningen eller siten.. Inte blir det bättre efter detta smile

Skogs Arbetare
413 Inlägg
24 januari 2007
vart faan står det nånstans?? HAAHAHAHA

Go For It!!

12 086 Inlägg
24 januari 2007
Kommer ihåg liknande när nya Peugeot Jetforce kompressor kom ut, i alla annonser stog de 82hk. På en 125cc.. och alla trodde på de förståss förutom jag som tänker logiskt/realistisk.

265 Inlägg
24 januari 2007
Han kanske hade ett sugrör som insug innan? ; )

425 Inlägg
24 januari 2007
Det lästa jag också om den där nissan, mycket konstigt :p

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Smålänning
7 887 Inlägg
24 januari 2007
Jag vill också ha ett sånt filter! tongue då skulle nog saaben få 190 hk! big_smile

Nä men seriöst... Omöjligt, sorgligt men sant. sad

Det är ungefär som brorsan "Fan en i min klass tog variatorbrickan på sin moppe! den gör fan minst 80 nu!", och säger alltid: Det kan den inte... kanske 50 - 60 men absolut inte mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

"audiot"
287 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Ja men seriöst, någon form av faktakoll borde man väl ha tycker man?

Vafan, efter artikeln tror jag att jag skiter  i att chippa och byta avgas för dyra pengar, bara att köpa ett NIssan SUnny 100N luftfilter och klämma på. Om man räknar med samma procentökning så får jag väl misnt 350 häst på bara det ballare filtret, eller vad tror ni?

Skämt åsido kan man tycka att dom borde kolla dettta, eftersom detta är en tidning för bilkåta människor som vi alla är, och vi reagerar på sånt där.

124 Inlägg
24 januari 2007
Jag tror du var lite ironoska när dom skrev det!! låter typ så när man läser texten

102 Inlägg
24 januari 2007
haha. ja har hört något om att det finns tändstift som också ska öka några hk

"audiot"
287 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Ja, jo, det är möjligt, men för en genomsnittsligt korkad läsare som jag så verkar det inte så: och nja, jag är itne säker.

Sök