2958
Sök

Buick roadmaster 94a - drar ur batteri på 2-3 dagar

1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#1
Nu är det så att man har stött på ett hederligt bök med att bilen drar ur batteriet på 2-3 dagar (fulladdat) och har har inte en susning om vad det kan vara som drar. Inga lampor som lyser och i övrigt så har jag inte installerat något utöver original utrustningen. Sitter å funderar på om man på något sätt kan mät säkringar eller på något annat sätt kan se va fan det är som drar. Ja köpte nyligen ett riktigt fint batteri så är långt bättre än det gamla som var stendött. Trodde det var fel på batteriet å var å fick ett nytt igen efter 2 veckor. men nu är det ändå samma visa igen så batteriet är inte boven i dramat. Jag har en el-antenn som fastnat i nere läge men den aktiveras bara när man slår på radion, det kan väl inte vara den elmotorn som står å drar för den är helt tyst. Har fått hjälp å mäta på batteriet när motorn går å den ser ut å ladda 13.62 volt eller nåt i den stilen så ja tror man kan utesluta generator och kol.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

2 924 Inlägg
1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#3
peegee skrev:
Har du dragkrok på kärran?

yepp det har jag. men har inte använt dragkroken eller kontakten bredvid den på flera månader. har inte heller haft en adapter där om det var så du tänkte.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

100 Inlägg
6 september 2011
#4
har du ingen innerbelysning typ i skuffen som ligger å drar tjuvström ?


1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#5
snusarn skrev:
har du ingen innerbelysning typ i skuffen som ligger å drar tjuvström ?

inte det heller! jag mätte upp  det är något som drar mycket ström å det iksom pendlar upp å ner mellan 8A och 3.5Av helskumt

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

2 924 Inlägg
6 september 2011
#6
Widowmaker skrev:
peegee skrev:
Har du dragkrok på kärran?

yepp det har jag. men har inte använt dragkroken eller kontakten bredvid den på flera månader. har inte heller haft en adapter där om det var så du tänkte.

En väldigt vanlig felkälla till plötslig urladdning är nämligen kortslutning i dragkrokskontakten pga den korriderar på baksidan. Värt att kontrollera och mäta upp.

~ Life is short, have FUN! ~

21 761 Inlägg
6 september 2011
#7
Prova att koppla loss B+ på generatorn, även D+. Minskar strömmen markant så är det diodfel i generatorn.

1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#8
peegee skrev:
Widowmaker skrev:
peegee skrev:
Har du dragkrok på kärran?

yepp det har jag. men har inte använt dragkroken eller kontakten bredvid den på flera månader. har inte heller haft en adapter där om det var så du tänkte.

En väldigt vanlig felkälla till plötslig urladdning är nämligen kortslutning i dragkrokskontakten pga den korriderar på baksidan. Värt att kontrollera och mäta upp.

skall kolla det. smile

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Prova att koppla loss B+ på generatorn, även D+. Minskar strömmen markant så är det diodfel i generatorn.

b+ d+ = ?   roll

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

27 Inlägg
6 september 2011
#10
Koppla en amperemeter på batteriet och se hur mycket den drar, vilket rimligtvis bör vara en del med tanke på hur fort batteriet tar slut. Sen rycker du säkringarna eftersom tills du hittar den som är skyldig. Så hade jag gjort iaf smile
Senast redigerat av AndyF (6 september 2011)


1 112 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#11
AndyF skrev:
Koppla en amperemeter på batteriet och se hur mycket den drar, vilket rimligtvis bör vara en del med tanke på hur fort batteriet tar slut. Sen rycker du säkringarna eftersom tills du hittar den som är skyldig. Så hade jag gjort iaf smile

Jag får nog prova det smile

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

100 Inlägg
7 september 2011
#12
jag hade en gång ett problem me ett slutsteg som låg å drog tjuvström , men håller me fröegående talare ang säkringar kör på d.


1 112 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#13
snusarn skrev:
jag hade en gång ett problem me ett slutsteg som låg å drog tjuvström , men håller me fröegående talare ang säkringar kör på d.

samma här men i detta fall finns inga steg eller annat extra i bilen så det få bli säkrings letande!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#14
Nu har jag mätt upp alla säkringar och konstaterat att det var den trasiga el antennen som drog som fan med ström. den drog 4.63 amp. antennen är ju trasig sen tidigare men hade inte föreställt mig att den skulle dra ström även när bilen e avstängd, nu visade det sig i alla fall vara så och har nu dragit ur den säkringen tills vidare. Riktigt irriterande att antennen kan ställa te med allt de krångel jag fick under de senaste veckorna men nu är det gött att man hittat felet. känns som en välsignelse.  big_smile  nu drar bilen inte mer än 0.01 amp å allt tycks vara som det skall.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#16
AndyF skrev:
Bra det löste sig smile

JA det är så frustrerande när man inte vet vad felet är

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"


Sök