Hej.
Jag tänkte göra en liten snabb/simpel guide om hur ett oljebyte går till på en Subaru Impreza WRX -06:a.
Detta är alltså 2.5L motorn jag ska pyssla lite med.
Steg 1.
(Ett väldigt enkelt steg som underlättar mycket)
Var förberedd, se till att du har alla verktyg och intruktioner till hands, visserligen krävs inte särskilt många verktyg, men iallfall..
Intruktionsbok, olja och filter.Lite verktyg.Steg 2.
Värm upp moton, låt den stå på tomgång i ungefär 10 min.
Stäng sedan av motorn och lossa på oljepåfyllningslocket.
Lossa oljepåfyllningslocket.Steg 3.
Dags och rulla in under bilen, börja med att demontera panelen på skydssplåten för att komma åt avtappningsplugg och oljefilter.
Panelen sitter väldigt lättåtkomlig. montera bort dom sex clips som håller fast den.Så här ser panelen ut om du mot förmodan inte skulle se den rakt av.Steg 4.
Nu kan du se avlastningspluggen, även när du monterat bort panelen från skyddsplåten kan du tydlig se vart oljefiltret sitter. Jag använde mig av ett mellanstort spärrskaft och storlek 17 sexkantshylsa för att få bort pluggen, lätt som en plätt.
Där har ni pluggen, kunde tyvärr inte få med filtret på bild, men de ligger strax dit pilen pekar.Bort med pluggen och montera ny tätningsring...Och ut med den gamla oljan.Steg 5.
Bort med de gamla oljefiltret och dit med de nya.
Här ser ni hur filtret sitter.Steg 6.
Sen är de bara i med ny, fräsch olja.
Bara de bästa är gott nog.Starta motorn o kolla så de inte läcker olja.
Kör upp motorn i arbetstemperatur, stäng sedan av motorn o vänta några minuter så oljan hinner rinna tillbaka till oljetråget. Kontrollera oljenivån och fyll på om de behövs.
Sådär, självklart kunde guiden vart mycket mer detaljrik och sånt, men jag upplevde bytet så pass simpelt att de inte behöver göras krångligt med tonvis av bilder och massa onödigt skrivande.
MvH Robin.