I förrgår köpte jag en fin Volvo 740 från 1984. Varit samma ägare sen -87 på den, det var gubben jag köpte den av. Den har i nuläget gått 20 000 mil cirka. Finns minimalt med rost, dock något hål i hjulhusen som jag ska laga, dock inget bärande. Denna har fina sommar samt vinterdäck. Påställd samt besiktigad. Kamrem böts vid 16 000.
Bil nr2:
Volvo 460 från 1996 (INTE 1998 som jag hävdade att den var). Halvläder, elhissar/speglar samt AC. Väldigt fult yttre, gubben innan har sprejmålat det mesta på den, så man kan nästan kalla den rollad. Dock går den förträffligt. Gått 22 000 mil. Kamrem bytt = okänt. Besiktad, men avställd.
Vilken bil skulle ni ha haft kvar?
Får ungefär lika för båda om jag lägger ut dem på blocket, skulle jag tro?
Hjälp mig välja!
Edit: 460in var av årsmod. 96. Tack för tillrättavisandet.
Volvo 400 är en ren skitbil så den hade jag personligen inte ens övervägt att behålla, men en 1998 kan det inte vara när ersättaren S40/V40 kom 1996. Eller har jag fel?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar
Förlåt mig, mitt fel. Det är en 96a.
Alla röstar på 740in.
Dock har jag något klunkande ljud i den, när jag kör över minsta brunn lr gubb. Det liksom klunkar till i framdämpen låter det som. Undrar vad det kan vara? Kanske kostar mkt att laga?
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar
Förlåt mig, mitt fel. Det är en 96a.
Alla röstar på 740in.
Dock har jag något klunkande ljud i den, när jag kör över minsta brunn lr gubb. Det liksom klunkar till i framdämpen låter det som. Undrar vad det kan vara? Kanske kostar mkt att laga?
Fler som har några invädningar ang. bilvalet?
Brukar inte vara några större fel, inga dyra delar till en 740 heller. Skall jämföras med 400 där genomrostig framvagnsbalk är ett typfel att jämföra med lite oljud på just din 700, samt där rost och elfel i övrigt är mycket vanligt.
Annat som kan vara värt att kolla upp är oljud eller glapp i bakvagnen framför allt vid gaspådrag eller släpp, typiskt på bakhjulsdrivna bilar med åldern men inte heller det något svindyrt att åtgärda.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nog för att jag gillar Volvos 400-serie (och tycker utifrån dom jag ägt att dom är klart bättre än ryktet säger), men på din beskrivning låter det helt klart som du ska behålla 740:in...
Om du nu inte tänkt rolla den mattsvart och kalla den "stajlad", för då är det nog bättre att du förstör 460:in...
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (1 september 2011)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
460:n drar väl mindre soppa? Men om jag hade varit du, så hade jag nog kört på 740:n ändå...
Dom säger att 400 inte är en riktig Volvo och det stämmer, den dricker inte i närheten av samma mängd bränsle som en äkta Volvo gör! Känns dock dumt att behålla den bara för att den är snål, behåll 700an som sagt eller vill du ha en snål och bra bil så byt märke.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.