3248
Sök

Vilken bil ska jag behålla?!

853 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

I förrgår köpte jag en fin Volvo 740 från 1984. Varit samma ägare sen -87 på den, det var gubben jag köpte den av. Den har i nuläget gått 20 000 mil cirka. Finns minimalt med rost, dock något hål i hjulhusen som jag ska laga, dock inget bärande. Denna har fina sommar samt vinterdäck. Påställd samt besiktigad. Kamrem böts vid 16 000.

Bil nr2:

Volvo 460 från 1996 (INTE 1998 som jag hävdade att den var). Halvläder, elhissar/speglar samt AC. Väldigt fult yttre, gubben innan har sprejmålat det mesta på den, så man kan nästan kalla den rollad. Dock går den förträffligt. Gått 22 000 mil. Kamrem bytt = okänt. Besiktad, men avställd.

Vilken bil skulle ni ha haft kvar?

Får ungefär lika för båda om jag lägger ut dem på blocket, skulle jag tro?

Hjälp mig välja! smile

Edit: 460in var av årsmod. 96. Tack för tillrättavisandet.
Senast redigerat av Johanness (31 augusti 2011)

1 679 Inlägg
31 augusti 2011
#2
Hade haft 740in då jag tycker den är roligare och snyggare än den andre smile
Säkert lite lättare att hitta saker till en 740 också smile


853 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#3
JimmyAndersson skrev:
Hade haft 740in då jag tycker den är roligare och snyggare än den andre smile
Säkert lite lättare att hitta saker till en 740 också smile
Okej, tack för din åsikt!

Någon som har nått mer lurt att berätta? cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2011
#4
Volvo 400 är en ren skitbil så den hade jag personligen inte ens övervägt att behålla, men en 1998 kan det inte vara när ersättaren S40/V40 kom 1996. Eller har jag fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

29 Inlägg
31 augusti 2011
#5
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar

853 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#6
Volvo_245__ skrev:
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar
Förlåt mig, mitt fel. Det är en 96a.

Alla röstar på 740in.

Dock har jag något klunkande ljud i den, när jag kör över minsta brunn lr gubb. Det liksom klunkar till i framdämpen låter det som. Undrar vad det kan vara? Kanske kostar mkt att laga?

Fler som har några invädningar ang. bilvalet?

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
31 augusti 2011
#7
740in alla dagar i veckan smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2011
#8
Johanness skrev:
Volvo_245__ skrev:
redan hösten 95 så ersatte dom 400 serien med S/V40 så du kan inte ha en 98a en 96a kan du ha men inte nyare om de är 400 serien... ja skulle behålla 740in, mycket pålitligare än 400 serien som har konstiga elfel hela tiden, ja rosten då som äter upp dessa skit bilar
Förlåt mig, mitt fel. Det är en 96a.

Alla röstar på 740in.

Dock har jag något klunkande ljud i den, när jag kör över minsta brunn lr gubb. Det liksom klunkar till i framdämpen låter det som. Undrar vad det kan vara? Kanske kostar mkt att laga?

Fler som har några invädningar ang. bilvalet?
Brukar inte vara några större fel, inga dyra delar till en 740 heller. Skall jämföras med 400 där genomrostig framvagnsbalk är ett typfel att jämföra med lite oljud på just din 700, samt där rost och elfel i övrigt är mycket vanligt.

Annat som kan vara värt att kolla upp är oljud eller glapp i bakvagnen framför allt vid gaspådrag eller släpp, typiskt på bakhjulsdrivna bilar med åldern men inte heller det något svindyrt att åtgärda. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Voff voff *
10 414 Inlägg
1 september 2011
#9
Nog för att jag gillar Volvos 400-serie (och tycker utifrån dom jag ägt att dom är klart bättre än ryktet säger), men på din beskrivning låter det helt klart som du ska behålla 740:in...

Om du nu inte tänkt rolla den mattsvart och kalla den "stajlad", för då är det nog bättre att du förstör 460:in... wink

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (1 september 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 616 Inlägg
1 september 2011
#10
460n verkar rent misshandlad jämnt emot 740n så valet är väl ändå inte så svårt?

De/Dem

1 915 Inlägg
1 september 2011
#11
Skrota/sälj 460in o behåll din 740!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Självlärd
3 083 Inlägg
1 september 2011
#13
Behåll 740in. Som andra sagt så är 400-serien helkass. Dom rostar, elen strular och motorn strular. Finns inget posetivt med att äga en 460

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

853 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#14
Hmmm okej...

Någon fler som har några invändningar?

Old school JDM
176 Inlägg
1 september 2011
#15
460:n drar väl mindre soppa? tongue Men om jag hade varit du, så hade jag nog kört på 740:n ändå...

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2011
#16
ME_Racing skrev:
460:n drar väl mindre soppa? tongue Men om jag hade varit du, så hade jag nog kört på 740:n ändå...
Dom säger att 400 inte är en riktig Volvo och det stämmer, den dricker inte i närheten av samma mängd bränsle som en äkta Volvo gör! Känns dock dumt att behålla den bara för att den är snål, behåll 700an som sagt eller vill du ha en snål och bra bil så byt märke. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvo!
43 Inlägg
1 september 2011
#17
Behåll 740in, finns delar till dom överallt och inget som kostar förutom bensin! smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

853 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#18
Sådärja! Då var 460in såld. Fick 6000kr för den, kanske var ett bra pris? Då vet ni det i alla fall.

4 Inlägg
26 september 2011
#19
6000kr låter helt okej för en 460, jag fick 500 spänn för min! haha



Sök