2894
Sök

Problem automat låda 940

947 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena jag har en 940 automat som inte driver, olja finns i lådan men den rör sig inte. Den driver lite ibland men det är inte någon längre bit man kommer.


V O L V O
401 Inlägg
18 mars 2011
#2
Kan du inte växla alls?
Låter isåfall som någon kugg hängt sig...
Jag är ingen specialist men något sånt fel borde de va hmm

V O L V O 7 4 0
_____________________________

947 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#3
Mike_87 skrev:
Kan du inte växla alls?
Låter isåfall som någon kugg hängt sig...
Jag är ingen specialist men något sånt fel borde de va hmm

det går att få växel ibland men oftast så driver den inte. får man i backen så driver den som den ska i några meter.


Forummoderator
18 132 Inlägg
18 mars 2011
#4
Man renoverar inte en Automat själv. Vad du kan göra:

- Kolla så D och R går i ordentligt. Inte länkaget som "flyttat sig lite" Ovanligt men kolla med spaken i olika mellanlägen.
- Oljan! Ska vara röd med kanske en liten dragning mot brunt. Svart, brunt, luktar bränt? Byt! Vet inte hur det är med filter på dessa men det bör ju finnas ett. Är det tätt lackar bilen ur på dig...

Om du lägger i drive och tokvarvar en stund, går växel i fortare då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

947 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Man renoverar inte en Automat själv. Vad du kan göra:

- Kolla så D och R går i ordentligt. Inte länkaget som "flyttat sig lite" Ovanligt men kolla med spaken i olika mellanlägen.
- Oljan! Ska vara röd med kanske en liten dragning mot brunt. Svart, brunt, luktar bränt? Byt! Vet inte hur det är med filter på dessa men det bör ju finnas ett. Är det tätt lackar bilen ur på dig...

Om du lägger i drive och tokvarvar en stund, går växel i fortare då?

ibland så hoppar växel i direkt då ja lägger i en. men oftast så händer ingenting då jag lägger i en växel och varvar.. oljan är röd/ljus brun dock är det över max strecket så ska pröva å hälla ur lite.


Forummoderator
18 132 Inlägg
18 mars 2011
#6
Det ska väl inte inverka. I teorin...

Men kolla om "lägena" ligger lite fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 656 Inlägg
18 mars 2011
#7
850_GLT skrev:
Tjena jag har en 940 automat som inte driver, olja finns i lådan men den rör sig inte. Den driver lite ibland men det är inte någon längre bit man kommer.

testa och se om filtret är tätt ?? chipad kärra för antar de e turbon isof gillar inte lådorna de nå vidare


Forummoderator
18 132 Inlägg
18 mars 2011
#8
Vet du vad det är för låda? AW/ZF? Hur ser växelkulissen ut? D-2-1 eller D-3-2-1?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 656 Inlägg
18 mars 2011
#9
Dieselsmurfen skrev:
Vet du vad det är för låda? AW/ZF? Hur ser växelkulissen ut? D-2-1 eller D-3-2-1?

bör vara zf i den pga turbo + 940


Forummoderator
18 132 Inlägg
18 mars 2011
#10
ekelund88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vet du vad det är för låda? AW/ZF? Hur ser växelkulissen ut? D-2-1 eller D-3-2-1?

bör vara zf i den pga turbo + 940

Sorry, missade att det var en turbo. Men det förekommer AW faktiskt även om de är ovanliga.
Vad tror du Ekelund om det kan vara för mycket olja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
21 mars 2011
#11
Jag hade samma problem med min 940 gammal polis alltså turbo + där luktade oljan bränt och var hyffsat svart, jag gjorde rent filtret och bytte olja då blev det genast bättre började iaf driva och kört så i ca 2-3 månader nu men kan inte stämpla då växlar den ner för mycket och lägger sig på varvstoppet men har den endast som pendlar bil till jobbet så det funkar för mig. Och om jag varvar ur på en växel så växlar den inte fören jag lugnar ner mig med gaspådraget precis som att jag skulle trycka ner kopplingen snabbt och växla upp så är lite som en manuel men endå inte big_smile. MVH Danne. kanske någon som kan hjälpa med det också kanske? Jag har inte sökt vidare på problemet.

490 Inlägg
28 september 2011
#12
jag har samma problem som Danne_e30 beskriver vet inte va det kan vara men blev så efter 4-5 burnringar på torrasfalt tongue hehe! väldigt tacksam för svar om va det kan vara! de kan inte vara att lådorna går i felsäkertläge när dom blir överhettade? Eller är dom för gammla för de tro? tongue

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök