3148
Sök

När skall man växla med en E46 M3 / en annan bil?

KHRacing
2 oktober 2011
#21
Du glömmer att jag skrev det som ett exempel, självfallet finns det flertalet undantag. Många Hondor exempelvis :-)

Min EVO, hade all kraft runt 3500-6000varv, var aldrig lönt att dra den över 6k

87 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#22
dawwe: Ok, nu börjar jag förstå. Tackar återigen

KHRacing: Det du säger bör man väll bara göra om man har en sportig bil som en M3:a. Jag menar det är ju ingenting man skall göra med en Ctiroën C5 (sitt o träng)..

Brains: Jag växlar precis som du gör smile

Men ni har bra diskussioner, fortsätt med att skriva flera inlägg så man blir mer kunnig smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 oktober 2011
#23
KHRacing skrev:
Brains skrev:
Vart max vridet spelar väl ändå ingen roll?
Jag har maxvrid 2000 varv under max hk....

Man växlar när hästkrafterna börjar att dala.

Jag anser annorlunda - tur att det är ett diskussionsforum då. smile

Vridmomentet accelererar inte bilen, det gör hästkrafterna.

Autotech

429 Inlägg
4 oktober 2011
#24
Busgrabb skrev:
KHRacing skrev:
Brains skrev:
Vart max vridet spelar väl ändå ingen roll?
Jag har maxvrid 2000 varv under max hk....

Man växlar när hästkrafterna börjar att dala.

Jag anser annorlunda - tur att det är ett diskussionsforum då. smile

Vridmomentet accelererar inte bilen, det gör hästkrafterna.

Som är en biprodukt av vridmoment ja? du kan ALDRIG räkna ut hästkrafter om du känner till vridet, så om man ska se på ett annat vis så är ju hästkrafter bara ett "påhitt" finns, men ändå inte wink


Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
5 oktober 2011
#25
haha vilken rolig tråd !! du gjorde min kväll TS smile tackar  grymt mycket för det !!

man växlar när bilen inte har mer att ge, dvs skiter du i varv räknaren effekt kurvor och annat och kör på lite känsla


Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2011
#26
CHEEVA skrev:
haha vilken rolig tråd !! du gjorde min kväll TS smile tackar  grymt mycket för det !!

man växlar när bilen inte har mer att ge, dvs skiter du i varv räknaren effekt kurvor och annat och kör på lite känsla

Det heter växelmätare, inte varvräknare roll
Senast redigerat av Busgrabb (5 oktober 2011)

Autotech

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
5 oktober 2011
#27
Busgrabb skrev:
CHEEVA skrev:
haha vilken rolig tråd !! du gjorde min kväll TS smile tackar  grymt mycket för det !!

man växlar när bilen inte har mer att ge, dvs skiter du i varv räknaren effekt kurvor och annat och kör på lite känsla

Det heter växelmätare, inte varvräknare roll

jo det har du rätt i glömde de haha smile


7 276 Inlägg
5 oktober 2011
#28
Swemil93 skrev:
Busgrabb skrev:
KHRacing skrev:

Jag anser annorlunda - tur att det är ett diskussionsforum då. smile

Vridmomentet accelererar inte bilen, det gör hästkrafterna.

Som är en biprodukt av vridmoment ja? du kan ALDRIG räkna ut hästkrafter om du känner till vridet, så om man ska se på ett annat vis så är ju hästkrafter bara ett "påhitt" finns, men ändå inte wink

Man kan väl säga att hästkrafter är en förenkling utav vrid och varv tillsammans.
T ex istället för att säga att man har X vrid vid Y varv så säger man att man har Z hästar wink

Vrid i samarbete med varvtal flyttar bilar, vilket innebär enkelt sagt att hästarna flyttar bilen.
Man flyttar ju bilen betydligt fortare med 500nm vid 5000 varv än vid 500 varv.

Tänker vi likadant? cool


429 Inlägg
6 oktober 2011
#29
Brains skrev:
Swemil93 skrev:
Busgrabb skrev:

Vridmomentet accelererar inte bilen, det gör hästkrafterna.

Som är en biprodukt av vridmoment ja? du kan ALDRIG räkna ut hästkrafter om du känner till vridet, så om man ska se på ett annat vis så är ju hästkrafter bara ett "påhitt" finns, men ändå inte wink

Man kan väl säga att hästkrafter är en förenkling utav vrid och varv tillsammans.
T ex istället för att säga att man har X vrid vid Y varv så säger man att man har Z hästar wink

Vrid i samarbete med varvtal flyttar bilar, vilket innebär enkelt sagt att hästarna flyttar bilen.
Man flyttar ju bilen betydligt fortare med 500nm vid 5000 varv än vid 500 varv.

Tänker vi likadant? cool

Vi tänker exakt likadant! big_smile förstod ju vad du menade men ville bara peta lite för ovanlighetens skull tongue


87 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#30
Busgrabb skrev:
CHEEVA skrev:
haha vilken rolig tråd !! du gjorde min kväll TS smile tackar  grymt mycket för det !!

man växlar när bilen inte har mer att ge, dvs skiter du i varv räknaren effekt kurvor och annat och kör på lite känsla

Det heter växelmätare, inte varvräknare roll

Haha tack där Busgrabb! CHEEVA du fick precis smaka på din egen medicin.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
7 oktober 2011
#31
bamw skrev:
Busgrabb skrev:
CHEEVA skrev:
haha vilken rolig tråd !! du gjorde min kväll TS smile tackar  grymt mycket för det !!

man växlar när bilen inte har mer att ge, dvs skiter du i varv räknaren effekt kurvor och annat och kör på lite känsla

Det heter växelmätare, inte varvräknare roll

Haha tack där Busgrabb! CHEEVA du fick precis smaka på din egen medicin.

om du läser igen så ser du att det inte var jag som skrev växelmätaren utan att det var TS som frekvent skrev det i sina inlägg


87 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#32
CHEEVA skrev:
bamw skrev:
Busgrabb skrev:

Det heter växelmätare, inte varvräknare roll

Haha tack där Busgrabb! CHEEVA du fick precis smaka på din egen medicin.

om du läser igen så ser du att det inte var jag som skrev växelmätaren utan att det var TS som frekvent skrev det i sina inlägg

Det är jag som är TS roll

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland


Sök