Snubben i första länken varvar ut motorn "till max" eftersom han vill ha maximal acceleration. Att man skall varva till max för bästa acc stämmer inte alltid men på högvarviga BMW M motorer utan turbo är detta mer regel än undantag. På en turbo bil kan man ibland tjäna på att växla tidigare, det man vill uppnå är att när man smäller i nästa högre växel är att motorn befinner sig vid det varvtalsområde den har som mest "kraft/drag" precis efter att man fått i den högre växeln, dvs vid ett högre varvtal på en sugmotor o ofta ett lägre på en turbo-motor.
Snubben i den andra filmen växlar väldigt snabb, han stampar bara till kopplingen o "sliter" i nästa växel, det går även att växla "helt o-ljudlöst" utan att använda kopplingspedalen , både upp och ner, övning ger färdighet, något som jag brukar öva på lite då och då kan vara bra att kunna om kopplingen ger sig, dvs att den greppar men kan ej koppla ur, tex om vajern eller slav/huvud -cylindern går sönder. Skall tilläggas att det sliter betydligt mer på växellådan samt att det är omöjligt att få i en växel utan skorr-ljud på en stillastående bil utan att använda kopplingen.
En SMG är som sagt en "automat", dvs det finns ingen kopplingspedal utan du petar i nästa växel med ett knapptryck. Rent tekniskt är det stor skillnad på SMG (som det heter på äldre BMW, det senaste är DKG, andra biltillverkare har samma system men med annan förkortning) och en traditionell automat. Växlingspaddlarna sitter på ratten för att slippa flytta handen till spaken, man kan säga att det är lite inspirerat från "banracingbilar", tex Formula 1.
Senast redigerat av dawwe (2 oktober 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure