3116
Sök

När skall man växla med en E46 M3 / en annan bil?

87 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej där.

Satt och kolla på YouTube på BMW E46M3 (vilken fin leksak)!

Så kom jag o kolla på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=yIeVjMIp … re=related

har inte sett någon bil som har liknande växlar (knapp-växlar) eller vad man ska kalla det, rätt "coolt". Sen reagera jag starkt på en kommentar som ni kan se direkt när ni kolla videon. En snubbe skriver att man bör växla med den när man kommer upp till 7an-8an på växelmätaren. Alltså när lamporna på växelmätaren lyser dvs.

Men varför skall man göra detta? vad finns det för teknik i det och hur växlar ni normalt, ni som har manuell bilar? Jag har fått lära mig att det är hårt att växla om man väntar in så att växelmätaren går i många "varv".

Hoppas ni har flera svar till mig och jag tackar för ert överseende!
Trevlig natt

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

133 Inlägg
1 oktober 2011
#2
för att få så bra acceleration som möjligt? Eller vad menar du?


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 oktober 2011
#3
Har du inte sett en bil med "växelknappar" kan du inte ha sett många moderna bilar:). "Snubben" som skriver "man bör växla med den när man kommer upp till 7an-8an på växelmätaren" menar att om man vill ha maximal accelaration så skall man växla när motorvarvet är nånstans mellan 7000-8000 varv/min, har för mig att varvspärren går i vid just 8000 varv/min på M3 E46. Skall man köra "sportigt" så varvar man så klart ut ordentligt, hur långt beror på motorn. Tex en varvillig sexa som det sitter i flera BMW M-modeller SKALL varvas för att det skall gå fort, de vaknar till liv först efter 4000 varv/min, därmed inte sagt att de är döda under detta varvtal. I BMW M5 E39 däremot så sitter det en 5 liters V8, o den motorn har ett ordentligt "bottendrag", med den brukar jag växla kring 6000 varv/min, det är ordentligt med drag i den vid 3000 varv/min. Jämför jag min E39 med min E34 så upplevs E34:an som "rejsigare" då den motorn "sjunger" nåt helt underbart över 4000 varv/min, o drar riktigt bra för den delen med. Motorljudet är faktiskt mycket bättre i E34:an än i E39:an, det hörs helt klart att här kommer en bil med en "riktig" motor:), det räcker att glida förbi en annan bilintresserad på låga varv så hör de att det där var ingen "vanlig" E34 som rullade förbi, mullrar fint:), betydligt mer än nyare M sexor från BMW, dvs från E36 o framåt.
Tekniken för att växla upp är precis som vanligt, däremot är det bra att ge "mellangas" (kallas väl även "doubleclutch") när man växlar ned vid sportig körning, sliter mindre på växellådans synkringar....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Smålänning
7 887 Inlägg
1 oktober 2011
#4
Menar du typ tiptronic med knappar bakom ratten?
Då kopplar man väll inte alls när man växlar?

På min bil brukar jag växla när laddet börjar dala, mellan 4500 och 5000 rpm, om jag vill ha max acc.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

87 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#5
fritzol: Det är ju det jag menar, jag vet inte riktigt varför den användaren skrev så. Är det för att utnyttja maximal acceleration eller vad?

dawwe: Som du skriver så är det ju för att köra sportig körning och då utnyttjar man maximal acceleration eller? Man vill ju ha så bra fart som möjligt.

Har aldrig hört om mellangas heller men sedan så har jag inte sett många modernare bilar i insidan med "växelknappar".

Twin_cam: ja, tiptronic. Men efter att jag läst lite så verkar detta finnas på både Manuell bilar och Automat eller pratar jag bara luft nu eller? Jag tror heller inte man har någon koppling även om man har en manuell bil med triptronic..

Har heller inte förstått vad ni menar med 4500-5000 rpm osv...jag menar det är ju varv per min men vart i växelmätaren hittar ni det? Det står ju exempelvis bara 0-9

Kolla gärna denna video så förstår ni vad jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=tNyPcaP8 … re=related

Han börjar på 50 km/h samtidigt som växelmätaren är i 3an ungefär, men sedan kör han på fram tills växelmätaren kommer till 8an. Sedan växlar han upp igen. Vad är det för mening med det?

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 oktober 2011
#6
Bamw: Har du körkort? Driver du med oss?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

SQ
1 343 Inlägg
1 oktober 2011
#7
"Växelmätaren"

Den är juh dagens! På dom flesta bilar har man som du kallar dom "växelmätare" eller i vanlig folkmun varvmätare, de står 0-9 på dom men de kanske kan va så att de även står X1000 på mätaren..  wink

Då har du alltså 0-9000 varm/min.. RPM


Troll?

Ljudnörd!

87 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#8
Här är en video som ni kan se för mer info om SMG paddel shift / "knappväxlar": http://www.youtube.com/watch?v=XGDoITWW324

dawwe: Japp, men kör inte så mycket.

Lardi: nej jag driver inte, är bara lite okunnig inom bilens teknik. Hoppas på att ni fortfarande kan delge era kunskaper så även jag förstår smile

DusanMandick: Fattade lite men lika givande som mitt första inlägg ja...smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

Random Hero
4 047 Inlägg
1 oktober 2011
#9
bamw skrev:
Här är en video som ni kan se för mer info om SMG paddel shift / "knappväxlar": http://www.youtube.com/watch?v=XGDoITWW324

dawwe: Japp, men kör inte så mycket.

Lardi: nej jag driver inte, är bara lite okunnig inom bilens teknik. Hoppas på att ni fortfarande kan delge era kunskaper så även jag förstår smile

DusanMandick: Fattade lite men lika givande som mitt första inlägg ja...smile

Va bra! haha

Dog food lid. Backwards

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 oktober 2011
#10
bamw: Jag känner till SMG mycket väl. SMG står för "Sekventielles Manuelle Getriebe", dvs en "vanlig" manuell låda med elektrohydrauliskt styrd koppling, dvs det finns ingen kopplingspedal utan den styrs av en "dator". Det du kallar för "växelmätaren" är VARVRÄKNAREN, den visar hur många varv motorn snurrar per minut. Dvs står mätaren på 5 så snurrar motorn 5000 varv/min eftersom man inte skriver ut 5000, blir för långt. Det enda man egentligen behöver tänka på (gäller INTE SMG eller andra typer av "automatväxlade" bilar då de har en inbyggd säkerhet som inte tillåter att man petar i en lägre växel vid alltför högt varvtal på en högre växel) är att INTE varva in i det röda området, eller att växla ner till en lägre växel när man ligger i/nära det röda området i en högre växel. Lamporna som släcks i varvräknaren på BMW har inget med växlingen att göra utan det är en indikering om hur mycket man bör (får!) varva som mest då motorn fortfarande är "kall", en genomvarm motor har inga tända lampor innan rödmarkeringen.
Senast redigerat av dawwe (1 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#11
Det lämpliga växlingsvarvtalet är olika på varenda bil, gamla amerikanare varvar man sällan över 5500 i standardskick t.ex.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

87 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#12
DusanMandick: Hehe japp

dawwe: Tack så mycket för ett välformulerat inlägg, även jag förstod. Schysst att du tog tid att förklara smile

Men om man inte har en kopplingspedal, måste man trycka på - (knappen för nedväxling) eller + (knappen för uppväxling) eller gör datorn det automatiskt? Om datorn gör det så blir det ju ingen "manuell" så att säga. Eller det blir det ju men en elektronisk manuell låda, och om jag fattat det rätt så är det SMG?

Sen undrar jag om man växlar upp med + knappen så behöver man ju inte ha handen på växlen smile Så man kan säga att man har 2 olika alternativ o välja mellan?

RD_87: Japp, förstår att det är olika men jag har alltid lärt mig att man skall växla mellan 2000-2500 varv på VARVRÄKNAREN. Alltså mellan 2an och 3an.

Om ni kollar på denna så förstår ni vad jag menar. Snubben växlar när han kommer in på det röda området. Detta skall man göra endast om man har en sportig bil som denna M3 E46 och vill köra sportigt?
http://www.youtube.com/watch?v=kf34cdwi … re=related

Sen så vill jag gärna veta vad denna snubbe håller på med: http://www.youtube.com/watch?v=xrFALfZD … re=related

Han förstör ju den bilen som man kan gråta för att få..

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 oktober 2011
#13
Snubben i första länken varvar ut motorn "till max" eftersom han vill ha maximal acceleration. Att man skall varva till max för bästa acc stämmer inte alltid men på högvarviga BMW M motorer utan turbo är detta mer regel än undantag. På en turbo bil kan man ibland tjäna på att växla tidigare, det man vill uppnå är att när man smäller i nästa högre växel är att motorn befinner sig vid det varvtalsområde den har som mest "kraft/drag" precis efter att man fått i den högre växeln, dvs vid ett högre varvtal på en sugmotor o ofta ett lägre på en turbo-motor.
Snubben i den andra filmen växlar väldigt snabb, han stampar bara till kopplingen o "sliter" i nästa växel, det går även att växla "helt o-ljudlöst" utan att använda kopplingspedalen , både upp och ner, övning ger färdighet, något som jag brukar öva på lite då och då kan vara bra att kunna om kopplingen ger sig, dvs att den greppar men kan ej koppla ur, tex om vajern eller slav/huvud -cylindern går sönder. Skall tilläggas att det sliter betydligt mer på växellådan samt att det är omöjligt att få i en växel utan skorr-ljud på en stillastående bil utan att använda kopplingen.
En SMG är som sagt en "automat", dvs det finns ingen kopplingspedal utan du petar i nästa växel med ett knapptryck. Rent tekniskt är det stor skillnad på SMG (som det heter på äldre BMW, det senaste är DKG, andra biltillverkare har samma system men med annan förkortning) och en traditionell automat. Växlingspaddlarna sitter på ratten för att slippa flytta handen till spaken, man kan säga att det är lite inspirerat från "banracingbilar", tex Formula 1.
Senast redigerat av dawwe (2 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

87 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#14
dawwe: Igen, tack för ett välformulerat inlägg. Kan mycket mer nu än när jag startade tråden.

Man kan alltså växla med ett knaptryck samtidigt som man kan flytta handen till spaken och växla där också va? Alltså man har ju två alternativ, eller? Om man kör på växelspaken så har man ju ingen koppling så man "bara växlar"?

Trevlig kväll

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 oktober 2011
#15
Ja du kan växla både med spaken eller med knapparna, men knapparna är väl att föredra då man slipper släppa ratten...Lådan kan även ställas in i "automatläge", o det finns några olika lägen i automatläget oxå, det som skiljer är hur snabbt/häftigt växlarna slängs i. På det snabbaste läget växlar lådan snabbare än vad du själv skulle kunna göra, dessutom vid korrekt varvtal för "mycket inspirerad körning".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
2 oktober 2011
#16
För max accelleration skall man ju växla precis när motorn börjar tappa vridet, så att max vrid kan uppnås igen i nästa växel.

Exempel:

maxvarvtal 9000
max vrid 5500

För att uppnå max acc så behöver man aldrig dra denna motorn över 5500-5700varv
för då tappar motorn orken & börjar varva saktare - enkelt förklarat
Senast redigerat av KHRacing (2 oktober 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 oktober 2011
#17
KH Racing: Mja...Varvar du bara till 5500 kommer ju varvet att droppa ner mot 3500-4000 när nästa växel åker i, inte bra om maxvarvet ligger på 9000. Det är bättre att växla så att när den högre växeln åker i så hamnar varvtalet kring 5500, o sedan drar man vidare mot rött tills det är dags för nästa växel. Sen stämmer det inte att motorn börjar "varva saktare" vid varvta över 5500 i ditt fall, däremot så har man passerat vridmomentstoppen, därmed inte sagt att bilen "slutar acca". En BMW M med sugmotor accar i regel som bäst vid varvtal ÖVER vridmomentstoppen, köp en o motbevisa dig själv:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 276 Inlägg
2 oktober 2011
#18
KHRacing skrev:
För max accelleration skall man ju växla precis när motorn börjar tappa vridet, så att max vrid kan uppnås igen i nästa växel.

Exempel:

maxvarvtal 9000
max vrid 5500

För att uppnå max acc så behöver man aldrig dra denna motorn över 5500-5700varv
för då tappar motorn orken & börjar varva saktare - enkelt förklarat

Vart max vridet spelar väl ändå ingen roll?
Jag har maxvrid 2000 varv under max hk....

Man växlar när hästkrafterna börjar att dala.


KHRacing
2 oktober 2011
#19
Brains skrev:
Vart max vridet spelar väl ändå ingen roll?
Jag har maxvrid 2000 varv under max hk....

Man växlar när hästkrafterna börjar att dala.

Jag anser annorlunda - tur att det är ett diskussionsforum då. smile

7 276 Inlägg
2 oktober 2011
#20
KHRacing skrev:
Brains skrev:
Vart max vridet spelar väl ändå ingen roll?
Jag har maxvrid 2000 varv under max hk....

Man växlar när hästkrafterna börjar att dala.

Jag anser annorlunda - tur att det är ett diskussionsforum då. smile

https://www1.garaget.org/archive/96/95213/203533/203533-2302176.jpg

Varför växla vid maxvrid? Då går jag miste om typ 200 hk eller så.
Bilen börjar ju röra på sig vid 4500 och om jag ska då kasta i nästa växel strax efter 5000 då är den ju död vid nästa växel.

Det är hästarna som flyttar bilen.



Sök