2999
Sök

PV + 140 bromsar ?

64 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena ! Har helt för mej att det har satts 140:ans bromsar på PV....Men aldrig sett det !?! Någon här som vet "receptet" ? Tacksam för svar...


5 111 Inlägg
6 oktober 2011
#2
Nja, men Amazon skivbromsar är ganska så bolt on så bättre satsa på sådana.
Annars är det en rätt vanlig operation att ta hela framvagnen från 140, egentligen ingen jätteoperation och det är ju en bättre konstruktion.


64 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ah ! Okej...kanske det jag tänkte på !!! Men hur gör man då med huvudbromscyl. ? Knycker man det från Amazonen oxå ? Helt förvirrad...Är det samma spårvidd fram på 140 som pv ? Håller på med en -65:a,först rostlagning å annat,men tänkte uppgradera bromsarna senare........får väl starta en projekt tråd kanske..

  Tack för svaret....


5 111 Inlägg
7 oktober 2011
#4
Man kan behålla originalets huvudcylinder, det är bara en backventil som skall tas bort, och så bör man montera reduceringsventil till bakbromsarna så de inte låser före fram.

140 är lite bredare men den får plats innanför skärmarna med rätt fälgar....men är det bara bättre bromsar man vill åt och kan tänka sig köra med spindelbultar så anser jag det bättre att montera amazonskivor.


64 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#5
Amazon skivor får det bli ! Men vore det inte bättre att ta hela systemet från amazonen,tänkte hvucyl,skivor,ok och hele klabbet,med pedalställ å allt ? Vad säger sbp om dylik operation ? De borde bli glada ? Tack för ditt svar !


5 111 Inlägg
7 oktober 2011
#6
Jadu, det blir ju som en hel del meck med det med tanke på att du har stående pedaler på en PV och hängande på en Amazon. Skall det vara någon idé med det egentligen, så skulle det ju vara att ta huvudcylinderarrangemanget från en Amazon 69-70 eftersom du då får tvåkretssystem och vakuumservo...men skall du ha hängande pedaler så är det bästa alternativet förmodligen att använda ett pedalställ från Mercedes "kompaktmodell" (W114/115 1968-76) då dessa har samma lutning på torpedväggen som PV och ett smidigt alufäste som sitter med fyra bult i torpeden...dessutom funkar kopplingscylindern på Merca ihop med Amazonens slavcylinder som bultar rätt på original kopplingskåpa.

Allt är ju en fråga om hur mycket eller lite du vill bygga om och vad du har för syfte med bilen. Med hängande pedaler kommer en del andra problem som t.ex. att tändspolen inte får plats där den sitter original (vilken sitter ihop med tändningslåset, kräver därför byte till ett universal tändningslås...)

Själv kör jag ett MB Kompakt pedalställ, servo och huvudcylinder från 140 (ska vara samma servo som på senare Amazoner, huvudcyl = mer osäker då 140 har skivor bak?) med kortad strut och adapterplatta mot MB pedalställ, 140 framvagn och 240 bakaxel....

Absolut enklast om du bara vill ha bättre bromsar är som sagt - Amazonskivor fram.


64 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#7
Jasså ! Men man kanske kan vinkla armen till huvudcyllen och gömma det under instrum.brädan ? Tänkte en opel eller smart....



Sök