2958
Sök

JT 3" till Volvo s60 2,4 -170hk?

15 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Tjena!

Tänkte köpa mig JT 3" avgassystem till min S60 men det står på deras hemsida att det endast passar till 2,0T 2,4T 2,5T.. hmm
Så nu undrar jag om det även kan passa en vanlig 2,4 -170hk eller om man måste göra modifieringar?

Eller om någon har något annat bra förslag på 3" till en 2,4 -170hk.

Mvh Fidde:)

601 Inlägg
12 oktober 2011
metalfr3dan skrev:
Tjena!

Tänkte köpa mig JT 3" avgassystem till min S60 men det står på deras hemsida att det endast passar till 2,0T 2,4T 2,5T.. hmm
Så nu undrar jag om det även kan passa en vanlig 2,4 -170hk eller om man måste göra modifieringar?

Eller om någon har något annat bra förslag på 3" till en 2,4 -170hk.

Mvh Fidde:)

Det som främst skiljer är troligen att de är byggda för att passa mot en turbo. Du har ju ingen så där lär det bli lite konstigt annars tror jag inte det skiljer något under bilen
Senast redigerat av Pedaal (12 oktober 2011)

15 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Det är bara halvsats jag tänkte köpa så det blir från katten isf om det kanske passar därifrån?

danielbrorsson
12 oktober 2011
JT´s 3" halvsats borde passa under din 2,4. Upphängningarna är ju samma.

Daniel

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 oktober 2011
danielbrorsson skrev:
JT´s 3" halvsats borde passa under din 2,4. Upphängningarna är ju samma.

Daniel

Även om upphängningen passar så tror inte jag att det funkar. Downpipen ser väl helt annorlunda ut och skarven mellan katten och "cat-back" sitter väl inte på samma ställe? Kanske är jag som snurrar till det men har väldigt mycket för mig att det är så!

smile

Förresten, varför vill du ha 3" ? Bara för ljudets skull ?

http://www.simons.se/Katalog/VOLVO_SIMO … XHAUST.htm

Där har du bilder på avgassystem till både med och utan turbo. Eftersom det finns 2 olika system med samma dimension så antar jag att det inte passar med turbosystem till sugis!
Senast redigerat av F4S4N (13 oktober 2011)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
13 oktober 2011
Är säkert som F4S4N skriver, kollar man JT's sida så har dom under VOLVO 3" UTAN TURBO inget system till s60 så det blir antingen att modda ett turbo system eller hitta någon annan firma som har..

EDIT: fast tittar man på bilderna från simons, så ser ju faktiskt ett av systemen till icke turbon ut att vara väldigt likt i anslutninge mot kat...?
Senast redigerat av spokenratt (13 oktober 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 oktober 2011
spokenratt skrev:
Är säkert som F4S4N skriver, kollar man JT's sida så har dom under VOLVO 3" UTAN TURBO inget system till s60 så det blir antingen att modda ett turbo system eller hitta någon annan firma som har..

EDIT: fast tittar man på bilderna från simons, så ser ju faktiskt ett av systemen till icke turbon ut att vara väldigt likt i anslutninge mot kat...?

Jo fast det är ju som sagt bara bilder. Och delarna har ju olika artikelnummer. Det räcker ju att själva skarven är skjuten bara någon centimeter så kanske ingen av de bakre upphängningarna är på rätt plats sen.

Men vill han bara ha ljud så är det ju bara till att dumpa den mittre dämparen och ersätta med ett biltema-rör. Typ 100 spänn ink. klammor.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

15 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
okej tack för svaren och jag kan säga att JA, det är mest för ljudets skull smile
Det är ju liksom ingen bil att bygga till fart-monster direkt tongue

Har funderat på simons sport-system som är 2,5" men har sett en del på youtube och så vidare på s60:s med 3" och det låter ju awesome.
Vet ej hur en 2,4 -170hk med 2,5" låter.. Någon som kan hitta ett klipp eller dylikt? smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2011
Ljudet blir inte riktigt som turbomodellerna men kan allt låta fint ändå.
Tänk dock på att ljudet på sugmotorn blir betydligt högre med samma dämpare än på turbomodellen då turbon slår sönder en hel del ljud.

Autotech

Sök