3911
Sök

Ställa in tändningen Nissan Micra 1,0 16v -97

606 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
har köpt en ny motor och satt ingen fördelare där så måste flytta över den från min gammla

hur gör jag detta på enklast sätt ? mvh

Kan det lagas ska det lagas! :)

9 Inlägg
29 oktober 2011
kolla att tändningen är rätt med hjälp av stoboskoplampa sen kolla om tändning följden är rätt
1,4.2,3ska den vara

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2011
Kan man verkligen ställa tändningen på en bil från -97? Trodde den möjligheten försvann rent generellt runt 90-talets början. Jag har fördelare på min Passat -95, men tändningen går INTE att ställa in. Eller man ställer in den grovt (dvs line:ar upp märkena för vev,kam och fördelare), dvs så den ligger inom det relativt breda "justeringsområdet" som styrs av motorelektroniken. Har testat o vrida på fördelaren med motorn i gång, ingen skillnad i gång, tills man vrider absurt mycket o då stannar motorn eftersom den är utanför justeringsområdet. Det optimala är att rotorn står mitt i justeringsområdet när man krängt på remmen...
Jag har givetvis kollat tändningen med strob så den ligger på de värden som anges av VW, vilket visade sig stämma mycket bra!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök