3479
Sök

Vilka av Volvos underbara bakaxlar har lamelldiff

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#21
är inte 3,54 vanligast hos 1031 eller e jag ute och cyklar???

100 Inlägg
16 februari 2009
#22
Beror på motor effekt och växellåda och årsmodell, men generellt på 1031 på 740 / 940  bilar är 3,54 och 3,73 vanligast på manuella bilar, har själv 3,73 på min GLT 16v

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

854 Inlägg
16 februari 2009
#23
Jag har 3.31 på min 1031. 940 Ltt -96, ifall någon blir hjälpt tongue


Larssa91
16 februari 2009
#25
1973GSE skrev:
vart är axlarna märkta?? / Micke

undrar samma sak?

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2009
#26
Larssa91 skrev:
1973GSE skrev:
vart är axlarna märkta?? / Micke

undrar samma sak?

På vänstra röret där drivaxeln går... Där så har du ett fäste där handbromsvajerns länkage sitter, där höger wire möter vänster...lite till vänster om de brukar man få skrapa lite i tectylen så hittar man en vit klisterlapp där de står utväxlinge...


Btw på alla 940 ltt med  m90 sitter de väl 3.31 i slutväxel ?


854 Inlägg
16 februari 2009
#27
Annars kan man gå in här ock räkna lite... eller läsa av kanske det ska heta tongue
http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul


TRÖSKAN
2 Inlägg
19 februari 2009
#28
har hört att alla 760 har den med slung... har ju en 88:a nån som vet?tongue


8 156 Inlägg
19 februari 2009
#29
Hittade den här textfilen (nedsparat från något forum för ett bra tag sedan)
Säger visserligen inte så mycket, men ändå...

Jacking one wheel up and turning the engine over by hand will let you determine the ratio.
Make a chalk mark on the bottom of the tire and crank the engine over exactly 2 revolutions.
Also, make sure all the slack is out of the system when turning the engine over.
Then measure the rotation on the tire. It will be plus or minus one turn,
but accuracy with these measurements is critical. Take this tire rotation value,
divide it into 1 (in other words, find its reciprocal), then multiply it by 4.
This will give you a pretty good ball park of the ratio,
which can be compared with known ratios (4.11, 3.78, 3.54) to see which one comes closest.

For example, I recently went through this with my car and found the tire rotated
slightly less than one turn for 2 engine turns, so I used a tire rotation value of 0.95.
Dividing this value into 1.0 gives you 1.05, and multiplying 1.05 by 4 gives you 4.20.
So I figured the rear end ratio was 4.11.

I then used this method on a friend's car before he pulled the rear end out.
I got about 1.05 tire rotations for 2 engine rotations,
which figures out to a rear end ratio of 3.8.
When the gears came out, sure enough, they were 3.78.

1) Jack up one rear wheel and chalk-mark the 12 o'clock position on the tire.
(Make sure the slack is out of the drive train)
2) Hand crank engine 2 complete turns.
3) See where chalk mark on tire ends up.
A) Between 11 and 12 o'clock, ratio is 3.78
B) Between 12 and 1 o'clock, ratio is 4.11
C) Between 1 and 2 o'clock, ratio is 4.54
----------------------------------------------------------------------------
Volvo 1030 + 1031

Dessa ska vara 1031
Kod:

1216097 (3,73:1), 1216098 (3,54:1), 1216111, 1216123, 1216129,
1216138, 1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162

Dessa siffror är taget ut nån verkstadshandbok, minns inte vem jag fick det av,
var en inscannad sida ur denna bok, ett S före serienumret anger "Compression Sleeve" enligt den.

Kod:

1030
3,91:1
1216094
1216104

1031
3,91:1
1216162

1030
3,73:1
1216096

1031
3,54:1
1216151

1030
3,54:1
1216119
1216127
1216128
1216136

1031
3,15:1
1216159
1216166

Som ytterligare särskillnad så ska 1030 rymma 1,3 liter, 1031 ska rymma 1,6liter.

----------------------------------------------------------------------------

Lägger till en post med okända också.

3,54:1
1216188
FABR.NR 109009

3,31:1
1216190
FABR.NR. S/ 130684
(mest troligt 1031)

----------------------------------------------------------------------------

Här kommer en lista med bakaxlar igen, tack till 245gl92 för denna information.

3.31
1216190, 332, 397 1031
1216210 1031
1216336 1031
1216398 1031
1216395 1031 abs+diff
1216391 1031 abs

3.54
1216119, 136 1030
1216127 1030
1216135 1030
1216138, 111 1031
1216151 1031
1216155, 098 1031
1216098 1031
1216341 1031
1216172 1030
1216206 1030
1216213 1031
1216161 1031
1216213, 341 1031
1216161 1031
1216209 1031
1216211 1031
1216337 1031
1216342 1031
1216394 1031 abs+diff
1216390 1031 abs

3.73
1216096, 118 1030
1216106, 105 1030
1216108 1030
1216097, 123 1031
1216214 1031
1216343 1031
1216205, 173 1030
1216163 1031
1216343 1031
1216334 1031
1216344 1031
1216338 1031
1216393 1031 abs+diff
1216389 1031 abs

3.91
1216131, 104 1030
1216094, 095 1030
1216104 1030
1216162, 186 1031
1216345 1031
1216174 1030
1216204 1030
1216335 1031
1216339 1031
1216346 1031
1216392 1031 abs+diff
1216388 1031 abs

4.56
1216103, 1216104 1030

Men det är inte helt att lita på.......
En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030....
Och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031. Ingen direkt ordning!
det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!!

1216094 heter 1216099 med diff
1216096 - 1216100
1216097 - 1216101
1216098 - 1216102
1216111 - 1216112
1216095 - 1216117
1216123 - 1216120
1216127 - 1216128
1216129 - 1216130
1216136 - 1216137
----------------------------------------------------------------------------
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75orna och på 76or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76or och 77-78or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
----------------------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
----------------------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
----------------------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
----------------------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
----------------------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

95 Inlägg
1 oktober 2011
#30
Jag har en 744/764 tic (står så i regpapper). Vad har jag för diff då?

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

761 Inlägg
3 oktober 2011
#31
jsonracing skrev:
Jag har en 744/764 tic (står så i regpapper). Vad har jag för diff då?

Lamelldiff sitter inte i någon modell som standard, det var tillval, med andra ord så kan det sitta på vilken modell som helst och det går inte att utläsa i regpapperna.

Men tyvärr så om den har suttit i sen ny på en vanlig volvo som oftast rullat 25-30k mil så är dom alltid slut.


10 Inlägg
7 november 2011
#32
Som jag har hört så behöver man inte schimsa in en aussie locker tongue


2 230 Inlägg
7 november 2011
#33
Razers skrev:
Som jag har hört så behöver man inte schimsa in en aussie locker tongue

å jo det behövs göras, om man inte har en jävla tur att den sitter rätt från början.. men till 99.99% säkerhet så behövs den schimsas in för att avstånden ska stämma.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

10 Inlägg
7 november 2011
#34
Vi schimsade inte in den alls och här står det även i guiden att man inte behöver det så Aussie locker är nog den enklaste och bästa diffen om man ska göra det själv tongue

http://www.bakaxel.se/guider.html#aussieguide


2 230 Inlägg
7 november 2011
#35
Razers skrev:
Vi schimsade inte in den alls och här står det även i guiden att man inte behöver det så Aussie locker är nog den enklaste och bästa diffen om man ska göra det själv tongue

http://www.bakaxel.se/guider.html#aussieguide

njao du behöver inte shcimsa axeln nått... men man måste se till att aussin får rätt spel dvs mellan rum på dreven osv man får med en guide då man köper den som beskriver detta ska vara visst många mm då den är öppen osv så äre för mkt får man lägga dit brickor/schims för det.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 november 2011
#36
timmo skrev:
1041 an är den som är lamelldiff i original.. men anars är dom lika..

Fel, 1041 är en slungdiff.

Mvh S.Österdahl


Sök