3626
Sök

Volvo 142 b20 spikar, orkar inte varva ur,

157 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!
jo b20 in i 142an e riktigt ''slö'' blöddrar och ''spikar'' när man gasar. går hyffsat rent upp till 3000 varv men efter de så blöddrar den och orkar typ inte mer än 4500 varv. tänkte om det va fördelaren men provade polarns som varvar ur en 6500 utan broblem i dag och vart ingen skillnad. ska till lägga att alla tänd delar är ny byta, sen funderar jag över om den får för lite soppa. men då måste den väl ändå orka när man står stilla och varvar, å andra sidan drar den minnst 1 liter milen lugnt körning, ( har ingte kollat upp förgasaren punktligt) ,

men nu börjar jag fundera om det kan vara toppen som är slut på den ? ventil tätningar , otäta ventiler ? ventil fjädrarna ?

någon som vart med om något liknande eller vet vad det kan vara på ett ungefär ?

ska väl försöka komp testa den i veckan,


1 798 Inlägg
14 november 2011
#2
Hur står tändningen?
Brytaravståndet ok?
Kolla alla jordpunkter kring motorn.

Och det viktigaste utav allt, hur uppkom felet?


157 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Hur står tändningen?
Brytaravståndet ok?
Kolla alla jordpunkter kring motorn.

Och det viktigaste utav allt, hur uppkom felet?

har vridigt fördelaren lite och testat, har även ställt med strob lampa men funkar ju ej på dessa gammla sägs det. brytarn står ca 0,40-0,45  har inte kollat jord punkterna.
felet vet jag inte . köpte den av min kusin som i sin tur köpte den av sin kompis farsa, fick med en topp som han säger ska vara friskare.

ska kika tänd följd, jordeena idag då, sen kika igenom förgasaren ..


Tjatja bloggen!
150 Inlägg
14 november 2011
#4
samma på min gamla , gummi membranet i förgasaren hade en spricka

tjena grabbar !!

157 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#5
Dieselsot skrev:
samma på min gamla , gummi membranet i förgasaren hade en spricka

okej. kollade igenom överdelen på förgasarn,men tyckte inte jag kunde hitta nån spricka i membranet. däremot tyckte jag att de var för stort ? fick typ pilla in den sista efter jag lagt på locket.  sen provade jag polarns tändspole vart ingen skillnad. kanske något med munstycket..


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
14 november 2011
#6
soppapumpen är en möjlig kandidat
när du står och tomvarvar har du då provat att spraya startgas i förgasaren om den då kliver över varvstoppet på tretusen så bör det vara soppa relaterat fel eller har den stått länge så kan bensinen tappat oktanen (styrkan) ser även att du bytt tänddelar då är det en vanlig groda att man fiblar om tändkablarna

PS. Har du kollat soppafiltret.

157 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#7
honda1 skrev:
soppapumpen är en möjlig kandidat
när du står och tomvarvar har du då provat att spraya startgas i förgasaren om den då kliver över varvstoppet på tretusen så bör det vara soppa relaterat fel eller har den stått länge så kan bensinen tappat oktanen (styrkan) ser även att du bytt tänddelar då är det en vanlig groda att man fiblar om tändkablarna

PS. Har du kollat soppafiltret.

okej. ska prova de. soppa filtret är nytt. sen har jag tankat 98 med bly ersättning och provade också med ''oktan booster'' 

böt membran idag också men blev ingen skillnad. men ska prova med start gas, funkar inte de byter jag topp på den, funderar om det kan vara nåt med kombinationen vev,kam axel och fördelare vägen. om något är fel inställt där ?? nån kunnig om detta??


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 november 2011
#8
Kolla att alla ventiler öppnar, insugsventiler som inte öppnar fullt kan ge sådan problem. Ovanligt, men inte omöjligt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
16 november 2011
#9
Hederlig B20 maskin.
1. Justera ventilerna.
2. Gör en service med nya tänddelar.
3 Varmkör den och släpp fördelaren och vrid sakta tills den ökar i varv,vrid tillbvaka lilte lite och skruva fast.
Provkör.
Stått länge? Tänkte på att "musten" har gått ur bensinen.
Sitter en plugg i tanken där man kan tappa ur gammal soppa och tömma i färsk.
Bara tips.
Kan vara toppen,hur ser oljan ut?
Tändföjlden? Sitter kablarna fel kan dessa urverk gå ändå. smile

157 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#10
lakhea skrev:
Hederlig B20 maskin.
1. Justera ventilerna.
2. Gör en service med nya tänddelar.
3 Varmkör den och släpp fördelaren och vrid sakta tills den ökar i varv,vrid tillbvaka lilte lite och skruva fast.
Provkör.
Stått länge? Tänkte på att "musten" har gått ur bensinen.
Sitter en plugg i tanken där man kan tappa ur gammal soppa och tömma i färsk.
Bara tips.
Kan vara toppen,hur ser oljan ut?
Tändföjlden? Sitter kablarna fel kan dessa urverk gå ändå. smile

ventilerna är justerade med jämna mellanrum, tänd delar e nya, har vridit fördelarn hur mkt som hellst. även med stroblampa i kin kusins ägo, min kusin har kört halva sommaren så fräsh soppa e de i den,  olja e ny bytt då de e ny topp packning som e bytt för ca 2 månader sen, och tänd följden har jag kollat, 1342,

kan det vara så fel att veven inte stämmer med kamaxeln ?? för veven snurrar ju 2 varv när kammen snurrar ett. tänkte ifall dem arbeter i otakt. men går den så fint på tomgång och upp till en 3000 varv då ?



Sök