2888
Sök

Trimma bil utan Turbo?

2 Inlägg
7 mars 2008
#21
toppen fixar du själv portningen på... o delar finns som e billiga... behöver inte ha dom dyraste bara för andra säger de... har själv kört ifrån ett flertal turbo högar som e "trimmade" typ filter o avgas o nån muppig dump på... nää tacka vet ja egentillverkat som funkar bäst o billigast... lägger max 15papp o då har ja j..vla kul lekbil/pendlar bil...

437 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#22
jag får sitta o planer vad jag ska göra med den

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2008
#23
Många skriver ofta att extraktor och avgas + katersättare ger si eller så. Andra skriver extraktor ++ ger inte se eller så. Båda har lika fel. Alla motorer är olika och hur din Huyndai reagerar på ett extraktorrör vet ingen av oss, möjligtvis vet någon som redan testat. Det kan mycket väl ge mer än 15hk om originalröret är halvtaskigt konstruerat. Kanske förlorar man 2hk?

Det finns "inga" begränsningar att trimma en sugis. Jo. Pengar.

Vad vet vi: Jo. Billiga extraktor kan du skippa. Antingen förlorar du effekt pga kass utformning, eller så spricker de. Titta på "dyra" märken, typ DC, Supersprint.

Enligt DC så ersätter det katen? Nej. Du får med en katersättare, antingen ett rör eller en extra ljuddämparliknande bit. Dvs det är olagligt.
Du kan (fy skäms) skaffa en "äkta" kat som du rensar ur, vålda bort innanmätet och dra helt enkelt ett rör rakt igenom. Ingen visuell skillnad. Eller så köper du en "de-cat" på ebay för 300kr och...

Men du tänker ju köra på inhägnat område så det är lugnt.roll

Jag tycker du ska tänka i denna ordning:
Extraktor (Funkar det med din lambda...? Avgasvärdena stökar ibland till sig)
Avgassystem (Låt en firma bygga ett system efter att du tagit reda på vad som är bäst för din motor)
Insug (Bygg själv. Kall luft ska in. Det behövs inga hjärnkirurger för att dra rör även om det inte blir snyggt)
Plana, porta, mappa (Dyrt om man inte är kompis med de som kan)

Glöm inte det som alla glömmer:
Lättare bil + lättare hjul.

Och. Mitt råd. Surfa runt på olika forum där folk trimmat just din motor. (USA?) Ger det nåt? Vad är mest effektivt? Det skiljer sig nämligen rejält och det finns inte riktigt några regler.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
7 mars 2008
#24
caromania skrev:
Många skriver ofta att extraktor och avgas + katersättare ger si eller så. Andra skriver extraktor ++ ger inte se eller så. Båda har lika fel. Alla motorer är olika och hur din Huyndai reagerar på ett extraktorrör vet ingen av oss, möjligtvis vet någon som redan testat. Det kan mycket väl ge mer än 15hk om originalröret är halvtaskigt konstruerat. Kanske förlorar man 2hk?

Det finns "inga" begränsningar att trimma en sugis. Jo. Pengar.

Vad vet vi: Jo. Billiga extraktor kan du skippa. Antingen förlorar du effekt pga kass utformning, eller så spricker de. Titta på "dyra" märken, typ DC, Supersprint.

Enligt DC så ersätter det katen? Nej. Du får med en katersättare, antingen ett rör eller en extra ljuddämparliknande bit. Dvs det är olagligt.
Du kan (fy skäms) skaffa en "äkta" kat som du rensar ur, vålda bort innanmätet och dra helt enkelt ett rör rakt igenom. Ingen visuell skillnad. Eller så köper du en "de-cat" på ebay för 300kr och...

Men du tänker ju köra på inhägnat område så det är lugnt.roll

Jag tycker du ska tänka i denna ordning:
Extraktor (Funkar det med din lambda...? Avgasvärdena stökar ibland till sig)
Avgassystem (Låt en firma bygga ett system efter att du tagit reda på vad som är bäst för din motor)
Insug (Bygg själv. Kall luft ska in. Det behövs inga hjärnkirurger för att dra rör även om det inte blir snyggt)
Plana, porta, mappa (Dyrt om man inte är kompis med de som kan)

Glöm inte det som alla glömmer:
Lättare bil + lättare hjul.

Och. Mitt råd. Surfa runt på olika forum där folk trimmat just din motor. (USA?) Ger det nåt? Vad är mest effektivt? Det skiljer sig nämligen rejält och det finns inte riktigt några regler.

Det var ett bra svar! dig gillar ja!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

437 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#25
caromania skrev:
Många skriver ofta att extraktor och avgas + katersättare ger si eller så. Andra skriver extraktor ++ ger inte se eller så. Båda har lika fel. Alla motorer är olika och hur din Huyndai reagerar på ett extraktorrör vet ingen av oss, möjligtvis vet någon som redan testat. Det kan mycket väl ge mer än 15hk om originalröret är halvtaskigt konstruerat. Kanske förlorar man 2hk?

Det finns "inga" begränsningar att trimma en sugis. Jo. Pengar.

Vad vet vi: Jo. Billiga extraktor kan du skippa. Antingen förlorar du effekt pga kass utformning, eller så spricker de. Titta på "dyra" märken, typ DC, Supersprint.

Enligt DC så ersätter det katen? Nej. Du får med en katersättare, antingen ett rör eller en extra ljuddämparliknande bit. Dvs det är olagligt.
Du kan (fy skäms) skaffa en "äkta" kat som du rensar ur, vålda bort innanmätet och dra helt enkelt ett rör rakt igenom. Ingen visuell skillnad. Eller så köper du en "de-cat" på ebay för 300kr och...

Men du tänker ju köra på inhägnat område så det är lugnt.roll

Jag tycker du ska tänka i denna ordning:
Extraktor (Funkar det med din lambda...? Avgasvärdena stökar ibland till sig)
Avgassystem (Låt en firma bygga ett system efter att du tagit reda på vad som är bäst för din motor)
Insug (Bygg själv. Kall luft ska in. Det behövs inga hjärnkirurger för att dra rör även om det inte blir snyggt)
Plana, porta, mappa (Dyrt om man inte är kompis med de som kan)

Glöm inte det som alla glömmer:
Lättare bil + lättare hjul.

Och. Mitt råd. Surfa runt på olika forum där folk trimmat just din motor. (USA?) Ger det nåt? Vad är mest effektivt? Det skiljer sig nämligen rejält och det finns inte riktigt några regler.

Det var riktigt bra svar, tack så mkt att du tog din tid och skriva de. jag ska börja kolla upp alla sidor innan jag gör nått

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 mars 2008
#26
beatone skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
okej, jag börjar me att ta bort katen och byta avgasrören så får man se om man känner nånting

Effektökningen är liten och miljöpåverkan stor, dum idé!

Kan bara hålla med. Trimma seriöst eller låt bli.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

437 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#27
MrTurbo skrev:
beatone skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
okej, jag börjar me att ta bort katen och byta avgasrören så får man se om man känner nånting

Effektökningen är liten och miljöpåverkan stor, dum idé!

Kan bara hålla med. Trimma seriöst eller låt bli.

Eftersom jag älskar min bil o lagt ner redan nära 50 tusen, så kommer jag trimma seriöst,

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 mars 2008
#28
Grabber skrev:
Sportkat isf som gäller.

Sportkat e de mest överkattade jag vet... Det ska vara RACEKAT och inget annat... Jag märker inte ord för de e bra skillnad i flöde på dem men även lite skillnad i pris...


437 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#29
vad är de förskillnad mellan sportkat och Racekat ?

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

102 Inlägg
17 oktober 2009
#30
Speddy_Gonzales skrev:
vad är de förskillnad mellan sportkat och Racekat ?

Det är flödet och kärnan som kan skilja sig, en sportkat har ungefär 300 celler per tum, och en racekat gar 100 celler per tum. sedan kan det skilja sig om kärnan är metalisk eller keramisk, Racekaten brukar oftast ha metalisk kärna, vad jag vet. Hoppas det löser sig med ditt projekt smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 oktober 2009
#31
dudde008 skrev:
caromania skrev:
Många skriver ofta att extraktor och avgas + katersättare ger si eller så. Andra skriver extraktor ++ ger inte se eller så. Båda har lika fel. Alla motorer är olika och hur din Huyndai reagerar på ett extraktorrör vet ingen av oss, möjligtvis vet någon som redan testat. Det kan mycket väl ge mer än 15hk om originalröret är halvtaskigt konstruerat. Kanske förlorar man 2hk?

Det finns "inga" begränsningar att trimma en sugis. Jo. Pengar.

Vad vet vi: Jo. Billiga extraktor kan du skippa. Antingen förlorar du effekt pga kass utformning, eller så spricker de. Titta på "dyra" märken, typ DC, Supersprint.

Enligt DC så ersätter det katen? Nej. Du får med en katersättare, antingen ett rör eller en extra ljuddämparliknande bit. Dvs det är olagligt.
Du kan (fy skäms) skaffa en "äkta" kat som du rensar ur, vålda bort innanmätet och dra helt enkelt ett rör rakt igenom. Ingen visuell skillnad. Eller så köper du en "de-cat" på ebay för 300kr och...

Men du tänker ju köra på inhägnat område så det är lugnt.roll

Jag tycker du ska tänka i denna ordning:
Extraktor (Funkar det med din lambda...? Avgasvärdena stökar ibland till sig)
Avgassystem (Låt en firma bygga ett system efter att du tagit reda på vad som är bäst för din motor)
Insug (Bygg själv. Kall luft ska in. Det behövs inga hjärnkirurger för att dra rör även om det inte blir snyggt)
Plana, porta, mappa (Dyrt om man inte är kompis med de som kan)

Glöm inte det som alla glömmer:
Lättare bil + lättare hjul.

Och. Mitt råd. Surfa runt på olika forum där folk trimmat just din motor. (USA?) Ger det nåt? Vad är mest effektivt? Det skiljer sig nämligen rejält och det finns inte riktigt några regler.

Det var ett bra svar! dig gillar ja!

Mycket bra svar! Gillar oxå dig! haha! =P

Sky´s the limit...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 oktober 2009
#32
Ettehag skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
vad är de förskillnad mellan sportkat och Racekat ?

Det är flödet och kärnan som kan skilja sig, en sportkat har ungefär 300 celler per tum, och en racekat gar 100 celler per tum. sedan kan det skilja sig om kärnan är metalisk eller keramisk, Racekaten brukar oftast ha metalisk kärna, vad jag vet. Hoppas det löser sig med ditt projekt smile

Mvh Ettehag

En sak som ska tilläggas är att det är STOR prisskillnad på lagliga sport/racekattar. En racekatt är vanligtvis inte miljögodkänd och då inte så dyr, men ska du ha en racekatt som är laglig kostar det en bra slant mer.

Sky´s the limit...

Meister
6 763 Inlägg
17 oktober 2009
#33
Rushman skrev:
Ettehag skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
vad är de förskillnad mellan sportkat och Racekat ?

Det är flödet och kärnan som kan skilja sig, en sportkat har ungefär 300 celler per tum, och en racekat gar 100 celler per tum. sedan kan det skilja sig om kärnan är metalisk eller keramisk, Racekaten brukar oftast ha metalisk kärna, vad jag vet. Hoppas det löser sig med ditt projekt smile

Mvh Ettehag

En sak som ska tilläggas är att det är STOR prisskillnad på lagliga sport/racekattar. En racekatt är vanligtvis inte miljögodkänd och då inte så dyr, men ska du ha en racekatt som är laglig kostar det en bra slant mer.

Dagens trådlyft? tongue


41 Inlägg
21 november 2011
#34
Morsans är ju chipad med steg 1 och har 193hk men nu har jag inte läst hela forumet men vet att man kan köpa kompressor i färdiga kit som ger 340hk utan chip men kostar 30,000:- vilket jag tycker är värt!

MVH Arvid

1 365 Inlägg
25 november 2011
#35
Helt ärligt.. Du kommer bara att ångra dig den dagen du har tröttnat på bilen och den dagen kommer att komma. Att trimma en 2.0 liters sugis är som att kasta pengar i en önskebrunn enligt mig. Skitdyrt per hk och dessutom kommer du troligtvis få problem vid besiktningen. Köp en Turbobil istället om du vill slippa problem.

OM du måste trimma bilen så köp en kompressor som du kan montera av hyfsat enkelt. Det ger definitivt mest effekt för pengarna.... om bilen håller. Anledningen till att jag inte säger turbo är för att du får ett helvete att montera av den varje gång du ska besikta


7 274 Inlägg
25 november 2011
#36
Så här 2 år senare wink


1 365 Inlägg
25 november 2011
#37
haha det var någon som svarat den 21 i år så det såg ju ut som att trådan var vid liv då.

Då är problemet antagligen löst genom att han sålt bilen smile

Brains skrev:
Så här 2 år senare wink



Sök