Många skriver ofta att extraktor och avgas + katersättare ger si eller så. Andra skriver extraktor ++ ger
inte se eller så. Båda har lika fel. Alla motorer är olika och hur din Huyndai reagerar på ett extraktorrör vet ingen av oss, möjligtvis vet någon som redan testat. Det kan mycket väl ge mer än 15hk om originalröret är halvtaskigt konstruerat. Kanske förlorar man 2hk?
Det finns "inga" begränsningar att trimma en sugis. Jo. Pengar.
Vad vet vi: Jo. Billiga extraktor kan du skippa. Antingen förlorar du effekt pga kass utformning, eller så spricker de. Titta på "dyra" märken, typ DC, Supersprint.
Enligt DC så ersätter det katen? Nej. Du får med en katersättare, antingen ett rör eller en extra ljuddämparliknande bit. Dvs det är olagligt.
Du kan (fy skäms) skaffa en "äkta" kat som du rensar ur, vålda bort innanmätet och dra helt enkelt ett rör rakt igenom. Ingen visuell skillnad. Eller så köper du en "de-cat" på ebay för 300kr och...
Men du tänker ju köra på inhägnat område så det är lugnt.
Jag tycker du ska tänka i denna ordning:
Extraktor (Funkar det med din lambda...? Avgasvärdena stökar ibland till sig)
Avgassystem (Låt en firma bygga ett system efter att du tagit reda på vad som är bäst för din motor)
Insug (Bygg själv. Kall luft ska in. Det behövs inga hjärnkirurger för att dra rör även om det inte blir snyggt)
Plana, porta, mappa (Dyrt om man inte är kompis med de som kan)
Glöm inte det som alla glömmer:
Lättare bil + lättare hjul.
Och. Mitt råd. Surfa runt på olika forum där folk trimmat just din motor. (USA?) Ger det nåt? Vad är mest effektivt? Det skiljer sig nämligen rejält och det finns inte riktigt några regler.