Oj...Många mindre bra råd... Vi börjar med det enkla: Om mätaren har gått från att visa "konstant för lite" till "konstant för mycket" så kan man tycka att mätare+givare BORDE vara OK. Visst kan man montera termostaten "åt fel håll" men det krävs att man är bra klantig i sådant fall...
Sedan har vi det här med luft i systemet. Att lufta systemet gör man INTE genom att köra med kylarlocket demonterat som någon föreslog... Jag kan beskriva rent generellt hur jag gör när jag fyller på (och "luftar") kylsystemet, tillvägagångssättet funkar utmärkt på erkänt svårluftade motorer/system tex BMW M50, M52 samt S38. Jag börjar ALLTID med att ställa värmereglagen i kupen på max värme. Därefter fyller jag på kylsystemet via expansionskärlet, jag skruvar även bort lämpliga kylarslangar o fyller på via de, allt för att fylla systemet så mycket det bara går. Generellt kan man säg att jag brukar fylla på kylarvätska via den slang som går mellan kylarens övre in/ut -lopp samt "motor", på så vis kan man fylla både kylare OCH motor ordentligt. När nivån står "konstant" på max i expansionskärlet så sätter jag dit kylarlocket, därefter startar jag bilen o låter den värmas upp på tomgång. På BMW så finns det "luftningsskruvar" som man öppnar i detta läge, man stänger de när det bara kommer kylarvätska, det görs lite "på känn". På de VW jag "luftat" så har det inte funnits "luftningsskruvar", systemen verkar vara "självluftanade" (Passat -91,-95,-96). Man skall givetvis hålla koll på tempen samt efter uppenbara läckage. Kontrollera att du får BRA värme i kupen. För att få termostaten att öppna kan det behövas att köra motorn på förhöjd tomgång några minuter. Att termostaten har öppnat kan man konstatera genom att känna på slangen som går mellan kylarens nedre ut/in lopp samt motorn, när den är varm så har termostaten öppnat, givetvis är även den övre slangen varm o relativt hård vid denna tidpunkt. När du nått hit så kollar du noga efter läckage, ser allt bra ut kör du en sväng, förslagsvis på högre varv så du bygger mer värme/tryck i systemet. Ställ sedan bilen o låt den svalna. Kontrollera nivån dagen efter när motorn är "iskall". Kontrollera kylvätskenivån dagligen 1:a veckan, toppfyll om det behövs. Om du behöver "toppfylla" hela tiden så har du troligtvis ett läckage. Att det försvinner någon deciliter kylvätska varje 1000 mil är normalt, men då pratar vi kanske max 2-3, mer än så tyder på läckage av något slag.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure