4359
Sök

Hur testar jag om min oljetrycksgivare funkar

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder, hur kan jag testa den utan att montera den? bara se om den lyser osv, så den inte är kass.

Oljetrycksgivaren är av märket Sgear. Ja seriösa svar uppskattas.

mvh

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
mät så du har kontakt genom den isf vet du ju att den kan få lampan o lysa smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
mät så du har kontakt genom den isf vet du ju att den kan få lampan o lysa smile

Går att mäta på ett batteri också eller? 4 olika sladdar från den, vit/röd/svart/grön (från själva mätaren då)

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
haha oj nu läste jag helt fel där xD trodde du menade en simpel oljetryckskontakt smile

Legosoldaten skrev:
Saabarn_Eric skrev:

Går att mäta på ett batteri också eller? 4 olika sladdar från den, vit/röd/svart/grön (från själva mätaren då)

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
haha oj nu läste jag helt fel där xD trodde du menade en simpel oljetryckskontakt smile

Legosoldaten skrev:
Saabarn_Eric skrev:

Jaha, nej.. En oljetrycksgivare big_smile Tänkte istället för att montera den så vill jag pröva om den funkar först så den itne är kass, har legat i ca 1.5år och är aldrig prövad.

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
fick du inga papper till den tongue
Röd bör ju vara en ström matning till mätaren
sen har du ju en för belysningen och de andra två går väll till själva givaren tongue frågan är vilken färg som är vad big_smile
Legosoldaten skrev:
Saabarn_Eric skrev:

Legosoldaten skrev:

Jaha, nej.. En oljetrycksgivare big_smile Tänkte istället för att montera den så vill jag pröva om den funkar först så den itne är kass, har legat i ca 1.5år och är aldrig prövad.

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
fick du inga papper till den tongue
Röd bör ju vara en ström matning till mätaren
sen har du ju en för belysningen och de andra två går väll till själva givaren tongue frågan är vilken färg som är vad big_smile
Legosoldaten skrev:
Saabarn_Eric skrev:

Nej jag fick ju inte det, eller jag kanske fick men vet inte vart jag har dem. Och ja det var det där med vilken kabel som går till vilken, men antar att röd är (+) och svarta är jorden.

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
jo det kan man ju:P jag har för mig det var vit på belysningen i den men jag är inte säker tongue hade en för turbotryck en gång smile

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
jo det kan man ju:P jag har för mig det var vit på belysningen i den men jag är inte säker tongue hade en för turbotryck en gång smile

Hur ska jag mäta då för att se om den funkar, om jag sätter (+) på batteriet, och jordar den svarta, men vart ska jag pröva den vita? på (+) också? tongue

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
jag vet inte om den vita är lyset i den eller om det är den gröna :S  men lägger du den som är till lyset så kommer huset tändas, lägger du fel kan skiten börja ryka tongue svarta på jord förstås tongue

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
jag vet inte om den vita är lyset i den eller om det är den gröna :S  men lägger du den som är till lyset så kommer huset tändas, lägger du fel kan skiten börja ryka tongue svarta på jord förstås tongue

Ja det är ju att veta vilken av vit/grön är till ljuset då, men borde ju inte hända nåt om jag prövar båda dom på (+) också. smile

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
Kontakta stylingbutiken.se , verkar vara den svenska återförsäljaren av dessa tongue Dom borde kunna få tag i något schema

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Saabarn_Eric skrev:
Kontakta stylingbutiken.se , verkar vara den svenska återförsäljaren av dessa tongue Dom borde kunna få tag i något schema

Får göra det, tack för tipset!

bmw m power

265 Inlägg
12 december 2011
Google is my friend smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2011
Jag vill minnas att grön är "givarkabeln" på många universalmätare. Sätt plus på röd, minus på svart och sen även den gröna på minus. Då bör mätaren gå till maxläget om den funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag vill minnas att grön är "givarkabeln" på många universalmätare. Sätt plus på röd, minus på svart och sen även den gröna på minus. Då bör mätaren gå till maxläget om den funkar.

Tackar för svaret, ska prövas :-)

bmw m power

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:

Prövade göra så som du sa, röda på plussen, grön och svart på minus. Hände inget den va stendöd. Funkar det verkligen att kolla via batteriet så?

bmw m power

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2011
Dom flesta mätare gör så om man har ström till dom och jordar (kopplar till minus) givarkabeln, ett mycket enkelt sätt att testa om en mätare funkar eller inte om man är osäker på givarfel/kabelbrott eller fel på mätaren. Fast vissa mätare går i botten när givarkebeln jordas, men då visar dom max om kabeln inte är jordad.

Edit: Det kan även vara så att den vita kabeln ger ström till mätaren och den röda bara är till belysningen. Det bör synas om belysningen tänds eller om mätarnålen hoppar till lite när den får spänning. Enklaste är väl att mata plus på både vit och röd...
Senast redigerat av henke_99 (12 december 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

DEVIL
1 171 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Dom flesta mätare gör så om man har ström till dom och jordar (kopplar till minus) givarkabeln, ett mycket enkelt sätt att testa om en mätare funkar eller inte om man är osäker på givarfel/kabelbrott eller fel på mätaren. Fast vissa mätare går i botten när givarkebeln jordas, men då visar dom max om kabeln inte är jordad.

Edit: Det kan även vara så att den vita kabeln ger ström till mätaren och den röda bara är till belysningen. Det bör synas om belysningen tänds eller om mätarnålen hoppar till lite när den får spänning. Enklaste är väl att mata plus på både vit och röd...

Kan pröva att göra det då smile Tackar, återkommer om det funkar eller inte smile Kan även tillägga att det fanns en orange kabel bak också som satt gömd.

Funkade nu dum som jag var såg jag inte att det va +/- tvärtom (pga det var ett båtbatteri) så nu fick jag liv i mätaren, tack för hjälpen! Och som du sa, den vita va till belysningen och den gröna till sjävla (stickan som mäter från 0 till fullt)
Senast redigerat av Legosoldaten (12 december 2011)

bmw m power

Sök