3760
Sök

Dum fråga - byta oljefilter BMW

301 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Ska byta olja o oljefilter på min 528i E39, men har stött på ett problem. Den stora O-ringen i locket tar emot när jag ska skruva i locket. Oringen kommer alltså inte förbi kanten, om jag inte drar väldigt mycket mer än angivna 25Nm. O-ringen ska väl ändå ner i behållaren?

498 Inlägg
12 december 2011
#2
Du har rätt oring? Tänkte om det är samma filter på några modeller med olika oringer. Du smörjade in oringen med olja eller fett innan?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

301 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#3
SLG skrev:
Du har rätt oring? Tänkte om det är samma filter på några modeller med olika oringer. Du smörjade in oringen med olja eller fett innan?

Den ser likadan ut som den gamla, ja. Yes, har smort in den rikligt.

Är det O-ringen som ska ta emot, eller ska den följa med ner? Som det ser ut nu så ser man O-ringen. Ska man se den?

301 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#4
Här ser ni o-ringen: http://imageshack.us/f/546/dsc0023xi.jpg/

Det är uppskattningsvis 7-8mm mellan locket och oljefilterhuset.

Ska det se ut så? Det tar stopp väldigt naturligt, precis som det brukar göra när man spänner oljefilter. Testade även med den gamla o-ringen, ingen skillnad.
Senast redigerat av yalouque (12 december 2011)

84 Inlägg
12 december 2011
#5
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.


301 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#6
antesacc skrev:
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.

Ok, då vet jag det iaf.!

På bilden är det nya o-ringen, ja. Men jag har testat med den gamla också, och även utan oljefiltret. Båda o-ringarna tar emot. Ska jag bara dra ännu mer? Ska jag "hjälpa" o-ringen ner, typ som man gör med med kolvringar?

84 Inlägg
12 december 2011
#7
yalouque skrev:
antesacc skrev:
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.

Ok, då vet jag det iaf.!

På bilden är det nya o-ringen, ja. Men jag har testat med den gamla också, och även utan oljefiltret. Båda o-ringarna tar emot. Ska jag bara dra ännu mer? Ska jag "hjälpa" o-ringen ner, typ som man gör med med kolvringar?

Hmm.. Jag har aldrig haft det problemet du har o jag har gjort 100 services säkert efterosm jag pluggar bilmekaniker... Men dra åt ännu mer, eftersom den där o-ringen ska täta vid gängorna så om du lämnar det så där så kommer det säkert spruta olja.


12 086 Inlägg
12 december 2011
#8
Det är bara o ta i, oringen tätar så du behöver inte dra åt locket nämnvärt när den bottnar sedan.


Sök