Ska byta olja o oljefilter på min 528i E39, men har stött på ett problem. Den stora O-ringen i locket tar emot när jag ska skruva i locket. Oringen kommer alltså inte förbi kanten, om jag inte drar väldigt mycket mer än angivna 25Nm. O-ringen ska väl ändå ner i behållaren?
Det är uppskattningsvis 7-8mm mellan locket och oljefilterhuset.
Ska det se ut så? Det tar stopp väldigt naturligt, precis som det brukar göra när man spänner oljefilter. Testade även med den gamla o-ringen, ingen skillnad.
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.
Ok, då vet jag det iaf.!
På bilden är det nya o-ringen, ja. Men jag har testat med den gamla också, och även utan oljefiltret. Båda o-ringarna tar emot. Ska jag bara dra ännu mer? Ska jag "hjälpa" o-ringen ner, typ som man gör med med kolvringar?
Jo O-ringen ska ner i behållaren... Är det den nya O-ringen du fick med när ud köpte nytt filter? Jämför med den gamla.. Annars så kan ju de vara fel filtret o vara för långt så de tar emot.
Ok, då vet jag det iaf.!
På bilden är det nya o-ringen, ja. Men jag har testat med den gamla också, och även utan oljefiltret. Båda o-ringarna tar emot. Ska jag bara dra ännu mer? Ska jag "hjälpa" o-ringen ner, typ som man gör med med kolvringar?
Hmm.. Jag har aldrig haft det problemet du har o jag har gjort 100 services säkert efterosm jag pluggar bilmekaniker... Men dra åt ännu mer, eftersom den där o-ringen ska täta vid gängorna så om du lämnar det så där så kommer det säkert spruta olja.