3970
Sök

Skillnader mellan Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg?

345 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Vad är skillnaderna mellan just Cayenne och Touareg Års modeller 05- uppåt

Servicekostnader?
Reservdelar?
Service intervaller?
Bensinförbrukningen?
Kvalitet?
Bra att veta om båda bilarna?
När är stora servicen?

Mvh Robban
Senast redigerat av RoberthR (14 december 2011)

Supra Club Sweden

Japanese Engineering
690 Inlägg
12 december 2011
#2
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

345 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#3
114 besökare men inga svar? smile

Supra Club Sweden

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 december 2011
#4
Ett svar!
Som man frågar får man svar. Det finns många motorer, alla med olika servicekostnader, reservdelskostnader och bensinfröbrukning (dieslarna drar tex noll liter bensin per mil wink ). Eventuellt har dom också olika serviceintervaller.
Men normalt brukar ju VAG köra på longlife, upp till 3000mil mellan oljebytena - vilket jag inte rekommenderar, men....

Slå in reg-nummer på de bilar du känner lockar på följande sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ så får du fram hur dyr skatten är, hur soppaförbrukningen enligt "EU-körcyklerna" är för landsväg, stad och blandad körning. Där får du också fram miltal vid senaste besiktningen, om bilen är direktimporterad och om den är belagd med en skuld som kan va bra att veta. Antal ägare och annat skoj går med att läsa ut.

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 december 2011
#5
1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#6
LeafBox skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 december 2011
#7
1EVOXIN1 skrev:
LeafBox skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
#8
1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#9
LeafBox skrev:
1EVOXIN1 skrev:
LeafBox skrev:

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Bara plattformen kommer från VW resten är Porsches eller Audis jobb. (Motorn också i vissa fall tex VR6an)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 december 2011
#10
1EVOXIN1 skrev:
LeafBox skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Och du har kört alla bilarna?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#11
LeafBox skrev:
1EVOXIN1 skrev:
LeafBox skrev:

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Och du har kört alla bilarna?

Inte Q7 men Touareg och Cayenne.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#12
discokapten skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Folks åsikter och fakta big_smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
#13
1EVOXIN1 skrev:
discokapten skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Folks åsikter och fakta big_smile

Vilken fakta? Du hade väl inte kört bilen själv?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

345 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#14
Att det alltid ska sluta i vem som vet mest? Läs först och svara sen, ska det vara så svårt?

Supra Club Sweden

5 710 Inlägg
14 december 2011
#15
RoberthR skrev:
114 besökare men inga svar? smile

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.


mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

1 853 Inlägg
14 december 2011
#16
Det enda jag har koll på vad gäller dessa bilar är:

Broms systemen är lika... Bara det att Porsche har rödlackade ok (oftast) med Porsche logga. VW har matta-blåa ok som är mer diskreta... 6 kolvs fram, 4kolvs bak av märket Brembo.

Så en skillnad är att Porsche oken kostar 6000kr styck bak. Till vw så kostar samma ok 3-4000kr... Enda som skiljer är att Porsche är rödlackade... vw's är typ bara grundmålade..

Sedan finns det väll någon värsting Cayenne som har värre bromsar stock.

/mvh soyd

345 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#17
Någon som kan svara på vad Cayenne S ligger i bensinförbrukning?

Supra Club Sweden

551 Inlägg
14 december 2011
#18
RoberthR skrev:
Någon som kan svara på vad Cayenne S ligger i bensinförbrukning?

Ingen aning, men den kostar 5100kr i skatt.

Haters gonna hate.


Sök