Såhär ligger det till, var ute och körde för ett par dagar sedan då ett problem uppstod, helt från ingenstans slutade alla växlar förutom 3an och 4an att fungera, låg på landsväg och skulle i med 5an då jag märkte att det inte gick över huvud taget, körde in på en parkering för att tänka vad som skulle ha hänt men kom inte fram till något. När jag sedan skulle iväg igen så var det samma sak med 1an, 2an och 3an, även backen, de gick bara inte, kunde alltså inte ens föra spaken till växlarnas respektive platser.
Är det någon här som vet var detta kan bero på och vad man ska göra åt saken? svar uppskattas!
Det låter nästan som länkaget inte riktigt sitter som det ska. Så när du drar spaken åt höger eller vänster så flyttar sig inte grejerna som dom ska därför fungerar fortfarande 3an och 4an för dom ligger vid 0 läget på spaken.
hade precis samma problem på min gamla saab 9000. Det är en bussning mellan spaken och växellådan som gummit har lossnat. lyft upp bilen och placera skallen under spaken och låt någon röra på spaken så kommer du se det direkt. du kan lösa det med en slangklämma tills du handlat en ny bussning.