Hej! Jag köpte en bil igår, han jag köpte bilen av sa att den inte startar för att det är vattenpumpen som är trasig. Eller att den kan bara vara frysen. Min fråga är, hur kollar jag det? och kan det vara något annat? Jag tycker inte den borde ha fryst, då det inte varit kallt dagarna när han uppgav att den fryst.. Alla tips är välkommna
från chryslerälskare till volvoraggare, nu har jag iaf en bil :)
han blåste dig rätt rejält bilen startar utan problem om vattenpumpen är trasig dock stiger tempen väldigt fort har man vatten med glykol i fryser den inte heller och är den tom på vatten fryser den ju inte heller av förklarliga skäl är det något annat fel
kollat batteriet? kablar tändstift alla andra tänddelar?
Ifall kylarvattnet fryser så expanderar vattnet. Detta skapar ett väldigt kraftigt tryck innifrån kylarsystemet som kommer att göra sönder packningar och kylare.
Vattenpumpen (ifall jag inte minns fel) är mekaniskt kopplad till motorn. Ifall då pumpen har frusit och du vrider på nyckeln kommer motorn att slita vattenpumpen i delar.
Innan du gör något... TITTA SÅ ATT VATTNET EJ HAR FRUSIT!.
Ifall det ej har frusit så får du titta ifall du har brännsle och gnista. Brännsle är lätt att testa. Spruta in startgas in i motorn och vrid på nyckeln. Hjälper inte detta skruva av ett tändstift i taget och jorda detta mot karossen (använd hanske!).
Ifall du ej har mekanisk erfarenhet ta hjälp av någon som kan
Mvh Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.
Tack för svar!! nja blåste mig gjorde han nog inte, han sa att det kunde vara andra fel han inte visste om.. Batteriet har jag bytt, även fyllt på glycol då det var helt tomt. inget vatten fryset.. Bilen har nu startat, men går jäkligt segt... hoppas framåt nästan?
Vill gärna inte dra, men den rullar iaf nu .. en vän sa att det kunde vara toppen ? men kan man köra bilen ändå'?
Tacksam för svar från en tjej som "försöker" renovera sin första;)
från chryslerälskare till volvoraggare, nu har jag iaf en bil :)