3088
Sök

Chip på min saab

47 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#1
tja, det är så att jag nyss bytt till mig en -01as saab 9-3a med 150 hk motorn men tydligen ska den ha steg 3 chip på sig, öppet sportluftfilet och ny turbo som va inställd så att den slår in direkt och inte på 3000 nånting varv som original och killen påstod nu att det skulle vara ca 280 hk i den.
Bilen går väldigt bra men tvivlar starkt på att det går att gå från 150 hk till 280 hk med de "simpla" ändringarna som ska vara gjorda på bilen.

Undrar bara om det är möjligt att det kan vara 280 hk i bilen eller hur mycket skulle ni hellre tro att det är ungefär?
Han sa att chippet och turbon va monterade och inställda på en firma i umeå men visste inte vilken eller märke på tex chippet då det va förra ägaren som gjort det och han glömt det så vad kan det tänkas va för märke när det är gjort i umeå om någon bor där och vet vad som finns?

Undrar mest bara för att jag tycker det skulle vara bra att veta i framtiden ifall den skulle säljas vidare och någon skulle fråga
Senast redigerat av dArgonkiler (31 december 2011)


1 210 Inlägg
31 december 2011
#2
Denna setupen är ungefär vad som krävs för dessa hk du pratar om

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1

Nordics setup för ca 250 hk då här

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=4
Senast redigerat av Ekis! (31 december 2011)

47 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#3
HAHA låter som jag trodde då att 280 hk är lite väl mycket då wink


1 210 Inlägg
31 december 2011
#4
dArgonkiler skrev:
HAHA låter som jag trodde då att 280 hk är lite väl mycket då wink

Ja kanske i överkant då.. Men vad har du för hårdvara på den då?

jag menar är de racekatt, 3" downpipe , sport system på den, 3.0 bars mappsensor koppling osv.. Så kan du ju lätt forska vidare hur mycket effekt de är i den..

220hk bör du ha i den utan att ljuga i alla fall, kanske lite mer till och med..
Senast redigerat av Ekis! (31 december 2011)

47 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#5
det där med katt downpipe och så vet jag inte heller. vette fan varför jag inte frågade mer men det va skit dåligt väder med blåst och iskallt så man ville väl mest bara hoppa in i en varm bil men den mullrar ganska gott ändå, inte så jätte högt men så där skönt så vet inte om det är helt original ändå om det inte blir så pga chippet eller så det vet jag tyvär inte

OT fråga också medan tråden ändå är igång. Det sitter såna där "L" formade mercedes dioder på den som lyste väldit bra när jag köpte den för några dagar sedan men nu lyser dom knappt alls och jag har inte rört någonting. någon som är mer haj än mig på det där med dioder som vet vad de kan vara?


930 Inlägg
1 januari 2012
#6
Ja alltså, Du kan få 280hk i bilen med hjälp utav ett sportsystem och om-programering av programvaran i styrboxen.

Du måste inte byta koppling, du måste inte byta intercooler osv. och turbon var ju bytt skrev du, så varför skulle det inte vara 280hk?

Saab 9000 AERO får man 290hk med ett sportsystem, och annan programvara.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 210 Inlägg
1 januari 2012
#7
Kamulen skrev:
Ja alltså, Du kan få 280hk i bilen med hjälp utav ett sportsystem och om-programering av programvaran i styrboxen.

Du måste inte byta koppling, du måste inte byta intercooler osv. och turbon var ju bytt skrev du, så varför skulle det inte vara 280hk?

Saab 9000 AERO får man 290hk med ett sportsystem, och annan programvara.

Ja med tanke på att original så sitter de inte en allt för stor turbo på dom.. smile
Och för de andra så är ju frågan vad de sitter för agg nu?

Jag menar 150 hk original till 280hk är en diff på 130hk, De får man inte ut utav att bara byta avgas och turbo.. smile

Dessutom så var de bara på TS bil bytt till öppet filter och turbo, han har inga 280hk i den då..
Sen så kan du inte jämföra 9000 aero motorn med TS eftersom de är helt andra förutsättningar där.. tongue

För de första sitter de en fulltrycks agg på dom, större ic, även så är de 2.3 liter maskin..
Mvh

930 Inlägg
1 januari 2012
#8
Det sitter samma turbo i en ltt som en ftt det ända som skiljer org är magnetventil och eventuellt programvara.

Men som sagt mappa bilen och sätt dit ett sportsystem med en 3" dp så kan man få 280hk. tror att orgturbon på en 9-3 klara mellan  265 - 280hk (kan vara fel) men har för mig det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 210 Inlägg
1 januari 2012
#9
Kamulen skrev:
Det sitter samma turbo i en ltt som en ftt det ända som skiljer org är magnetventil och eventuellt programvara.

Men som sagt mappa bilen och sätt dit ett sportsystem med en 3" dp så kan man få 280hk. tror att orgturbon på en 9-3 klara mellan  265 - 280hk (kan vara fel) men har för mig det.

Japp de sitter G/A GT1752 i dom.. 
Jag var lite tafflig i min förklaring, de jag menar är att de går inte att jämföra en 9000 aero.
Du har helt rätt att de går att plocka ut 290hk ur den med avgas system KOMPLETT  med racekatt och steg 3 program vara ur en 9000 aero. smile

De sitter ju ett MIT TD04HL-15 i dom original... Helt klart ett större och bättre agg än Gt1752..

Men de var ju faktiskt så att TS bil hade öppet filter, annan turbo och ett steg 3 som då enligt gamla ägaren gav 280 hk...

Jag tror de är i överkant.. smile

Min gamla 900 ng  185hk original gav med 3" downpipe ingen katt ,2.5" ferritta system öppet filter, större Ic original snurra G/A TB2569 gav 250hk på driven 280hk i motorn.. Detta var då mappat i bänk.. smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 januari 2012
#10
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1

Där har du 270hk med just vad som är bytt, det är väl inte så konstigt?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 210 Inlägg
1 januari 2012
#11
discokapten skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=671&produkt=136&model=2339&listorder=1

Där har du 270hk med just vad som är bytt, det är väl inte så konstigt?

Läs vad TS skrev...

tja, det är så att jag nyss bytt till mig en -01as saab 9-3a med 150 hk motorn men tydligen ska den ha steg 3 chip på sig, öppet sportluftfilet och ny turbo som va inställd så att den slår in direkt och inte på 3000 nånting varv som original och killen påstod nu att det skulle vara ca 280 hk i den.

vart ser du denna setup som du länkar till!?????

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 januari 2012
#12
Ekis! skrev:
Kamulen skrev:
Ja alltså, Du kan få 280hk i bilen med hjälp utav ett sportsystem och om-programering av programvaran i styrboxen.

Du måste inte byta koppling, du måste inte byta intercooler osv. och turbon var ju bytt skrev du, så varför skulle det inte vara 280hk?

Saab 9000 AERO får man 290hk med ett sportsystem, och annan programvara.

Ja med tanke på att original så sitter de inte en allt för stor turbo på dom.. smile
Och för de andra så är ju frågan vad de sitter för agg nu?

Jag menar 150 hk original till 280hk är en diff på 130hk, De får man inte ut utav att bara byta avgas och turbo.. smile

Dessutom så var de bara på TS bil bytt till öppet filter och turbo, han har inga 280hk i den då..
Sen så kan du inte jämföra 9000 aero motorn med TS eftersom de är helt andra förutsättningar där.. tongue

För de första sitter de en fulltrycks agg på dom, större ic, även så är de 2.3 liter maskin..
Mvh

Jo det får du: http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 januari 2012
#13
Ekis! skrev:
discokapten skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=671&produkt=136&model=2339&listorder=1

Där har du 270hk med just vad som är bytt, det är väl inte så konstigt?

Läs vad TS skrev...

tja, det är så att jag nyss bytt till mig en -01as saab 9-3a med 150 hk motorn men tydligen ska den ha steg 3 chip på sig, öppet sportluftfilet och ny turbo som va inställd så att den slår in direkt och inte på 3000 nånting varv som original och killen påstod nu att det skulle vara ca 280 hk i den.

vart ser du denna setup som du länkar till!?????

Det är steg 3, fast med bytt turbo...

Steg 3 = Downpipe, avgas och programvara...
Senast redigerat av discokapten (1 januari 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 210 Inlägg
1 januari 2012
#14
discokapten skrev:
Ekis! skrev:
discokapten skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=671&produkt=136&model=2339&listorder=1

Där har du 270hk med just vad som är bytt, det är väl inte så konstigt?

Läs vad TS skrev...

tja, det är så att jag nyss bytt till mig en -01as saab 9-3a med 150 hk motorn men tydligen ska den ha steg 3 chip på sig, öppet sportluftfilet och ny turbo som va inställd så att den slår in direkt och inte på 3000 nånting varv som original och killen påstod nu att det skulle vara ca 280 hk i den.

vart ser du denna setup som du länkar till!?????

Det är steg 3, fast med bytt turbo...

Steg 3 = Downpipe, avgas och programvara...

Bara för att de monteras steg 3 programvara så har man då automatiskt köpt downpipe, avgas? smile

Men visst jag ser vad du menar och håller med dig, för att plocka ut den effekten så bör man byta till hårdvaran du säger..  Frågan jag ställde Ts då var om de var gjort, och de var de ju inte sa han...

Annars är de ju helt rätt..


Sök