3441
Sök

Koppla varvräknare till volvo 240 - 79?

224 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjena!
Tänkte koppla in en original varvräknare i familjens volvo 240 -79 men är osäker på hur man gör, nån som kan hjälpa? Man kopplar väl bara ström och jord till den men vars ska man koppla den så att den visar varven?  Är det till tändspolen ?

21 761 Inlägg
12 juli 2007
#2
Ja, till stift 1 på tändspolen. Den som går till kondensatorn på fördelaren.
Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2007)

224 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#3
okej, tack så mycket för ett snabbt svar smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#4
Ojjojjojj vilken gammal tråd! Men testar skriva här endå big_smile Jo, jag har köpt en Biltemavarvräknare, och på instruktionerna som följde med står de:

RÖD ledning anslutes till en säkring som endast är strömförande då tändningen är tillslagen.
GRÖN ledning anslutes till minus-anslutningen på tändspolen.
VIT ledning anslutes till bilens ordinarie instrumentbelysning.
SVART ledning anslutes till jord.

Då är min fråga, Kan man koppla RÖD på t,ex halv eller parkeringljuset? För de är redan avsäkrat va? Och kan man då också koppla VIT på samma ställe som RÖD, så den börjar lysa sammtidigt som halvlyset?

OBS!!! Bilen har automatiskt halvljus, dvs de tänds automatiskt då bilen startar! Bilen ifråga är en Mercedes 190E -91a wink

R1 3
└┼┤
2 4

400 Inlägg
2 januari 2012
#5
Det går fint att koppla så som du skriver. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#6
JonatanR skrev:
Det går fint att koppla så som du skriver. smile
Bra, så man slipper lösa säkringshållare och sånnt?
Senast redigerat av -Bazz3r- (6 oktober 2012)

R1 3
└┼┤
2 4

400 Inlägg
2 januari 2012
#7
-BASmannen- skrev:
JonatanR skrev:
Det går fint att koppla så som du skriver. smile
Bra, så man slipper lösa säkringshållare och sånnt?
Ja det gör du. Skadar såklart inte att koppla in en säkring strax efter där du tar + ifrån. Alltså i början av kabeln du drar till mätaren. Bara för säkerhets skull smile De är ju inte direkt dyra.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#8
JonatanR skrev:
-BASmannen- skrev:
JonatanR skrev:
Det går fint att koppla så som du skriver. smile
Bra, så man slipper lösa säkringshållare och sånnt?
Ja det gör du. Skadar såklart inte att koppla in en säkring strax efter där du tar + ifrån. Alltså i början av kabeln du drar till mätaren. Bara för säkerhets skull smile De är ju inte direkt dyra.
Hehe nädå, men skulle vilja koppla in varvräknarn lite snabbt, och jag har inga säkringar eller ens säkringshållare hemma hmm

R1 3
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
2 januari 2012
#9
-BASmannen- skrev:
Och kan man då också koppla VIT på samma ställe som RÖD, så den börjar lysa sammtidigt som halvlyset?
Det funkar som sagt. Meningen med att koppla till just instrumentbelysningen är att varvräknarens belysning ska kunna dimmas ner samtidigt som instrumentbelysningen, men tycker man inte att sånt är nödvändigt så är det bara att koppla på samma som den röda kabeln. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#10
Drönirettab skrev:
-BASmannen- skrev:
Och kan man då också koppla VIT på samma ställe som RÖD, så den börjar lysa sammtidigt som halvlyset?
Det funkar som sagt. Meningen med att koppla till just instrumentbelysningen är att varvräknarens belysning ska kunna dimmas ner samtidigt som instrumentbelysningen, men tycker man inte att sånt är nödvändigt så är det bara att koppla på samma som den röda kabeln. smile
Okej, då får de bli så big_smile Fast parkeringsljuset är kanske smartare att koppla på så man inte råkar stänga av varvräknarn hmm men vad tror du? Klarar man sig utan extra säkring?

R1 3
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
2 januari 2012
#11
Om du kopplar pluskabeln från säkringen till parkeringsljuset så är den ju avsäkrad, däremot bör du använda en kabelarea som tål säkringens märkström. Är det tex 10 A säkring så räcker det med 1 mm2 kabel, är det 16 A säkring så ska minst 1,5 mm2 användas. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#12
Drönirettab skrev:
Om du kopplar pluskabeln från säkringen till parkeringsljuset så är den ju avsäkrad, däremot bör du använda en kabelarea som tål säkringens märkström. Är det tex 10 A säkring så räcker det med 1 mm2 kabel, är det 16 A säkring så ska minst 1,5 mm2 användas. smile
Alltså, varvräknarn jag köpte följde de inte med nån säkring till. Men jag tänkte att man kanske kunde dra den röda kabeln till parkeringsljuset istället för till en säkring, men är de alltså fel?

R1 3
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
2 januari 2012
#13
Det jag menar är att parkeringsljuset rimligtvis borde vara avsäkrad, i så fall är det ju lättare att dra varvräknarens pluskabel till parkeringsljusets säkring istället för att dra ända ut till själva perkeringsljuset. Du utnyttjar alltså parkeringsljusets egen säkring. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
2 januari 2012
#14
Drönirettab skrev:
Det jag menar är att parkeringsljuset rimligtvis borde vara avsäkrad, i så fall är det ju lättare att dra varvräknarens pluskabel till parkeringsljusets säkring istället för att dra ända ut till själva perkeringsljuset. Du utnyttjar alltså parkeringsljusets egen säkring. smile
Jaha så tänkte du. Då förstår jag big_smile Ska se om jag hittar den, annars får de bli att dra kablar fram till lamporna wink Sen måste jag luska ut vilken som är minus på tändspolen också tongue

R1 3
└┼┤
2 4


Sök