4150
Sök

Lacka sidolister i bilens färg hos lackerare?

3 968 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Bara de gör ett bra förarbete skall det väl inte vara några problem?
Vissa lackerare tar inte på sig jobbet att lacka sidolister av plast,
då de inte kan garantera att det kommer att hålla så inte lacken
släpper o.s.v...

Dessa sidolister vill jag ha som bilens färg (gröna): (ej bakdelen alltså utan endast sidolisterna gröna)

https://www1.garaget.org/archive/8/7118/16853/16853-2501796.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7118/7118-88abf0fb11b7cd413077f4129d745ff8.jpg
Senast redigerat av Andreas79 (4 januari 2012)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
4 januari 2012
Nä..?
(Men nog ska du väl ta ALLA listerna, inte bara dom på sidorna om du bestämmer dig..?)

Edit: Min gamla Volvo före och efter lack av lister
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/6338/5475-28752.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/6338/5475-28756.jpg
Senast redigerat av matteeee (4 januari 2012)

/Mattias

3 968 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
Nä..?
(Men nog ska du väl ta ALLA listerna, inte bara dom på sidorna om du bestämmer dig..?)

Jo endast sidolisterna, du läste rätt big_smile

Har planer nämligen: Glömde skriva att jag ska köpa annan stötfångare bak och
stötfångare fram utan lister, och vill därför ha lackat sidolisterna vid dörren gröna istället wink
Senast redigerat av Andreas79 (4 januari 2012)

3 968 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
Nä..?

Edit: Min gamla Volvo före och efter lack av lister
http://www1.garaget.org/gallery/archive … -28752.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … -28756.jpg

Snyggt det blev på Volvon, klart stor skillnad det gör på utseendet.

Gjorde du det själv eller lackfirma? kostnad ? höll det bra ?

Dock som sagt ska jag bara ha lackat sidolisterna gröna.

2 976 Inlägg
4 januari 2012
Lackfirma (men jag monterade av och på allt själv) Det höll bra sålänge jag behöll bilen (max 6mån efter jobbet gjordes) men vet fler som gjort liknande. Hur det håller beror helt på hur bra man gör underarbetet innan lack.

Minns inte pris, tror inte jag fick nåt kvitto så jag kan inte kolla heller wink

/Mattias

2 976 Inlägg
4 januari 2012
Tror jag lackade hela fronten (stenskott) och hela bakstötisen (p-skada) samtidigt... Så även om jag kommer på vad jag betalade så blir det ju inte direkt relevant..

/Mattias

2 Inlägg
4 januari 2012
Gör man ett bra förarbete så kan det hålla rätt så bra.   smile

1 827 Inlägg
5 januari 2012
Det lackas plast hela tiden, exempelvis din kofångare är av plast Andreas, så det ska inte vara några problem om man gör det ordentligt. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

3 968 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Det lackas plast hela tiden, exempelvis din kofångare är av plast Andreas, så det ska inte vara några problem om man gör det ordentligt. wink

Låter bra det : ) detta får bli längre fram, men det skall bli av iallafall smile

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 januari 2012
Jag lackade mina lister på min gamla 850 och slipar man ner det och sen lägger en speciell grundfärg som är för plast så sätter sig lacken hur fint som helst, kunde tvätta med högtryckstvätt, avfettning och allt sådan och inte ett lacksläpp smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Äppelodlare
305 Inlägg
6 januari 2012
Min gröne lacka jag alla listerna, sandpaprade, grunda med plastprimer o måla med sprayburkar. Blev kanske inte spegelblankt men jag tyckte det passa o de höll sålänge jag hade kvar den i 1,5 år

Mackan
111 Inlägg
7 januari 2012
Haakanzon skrev:
Min gröne lacka jag alla listerna, sandpaprade, grunda med plastprimer o måla med sprayburkar. Blev kanske inte spegelblankt men jag tyckte det passa o de höll sålänge jag hade kvar den i 1,5 år

dock så är de inte så lätt på vanliga plastlister utan du måste ha en slipgrund för att inte få de så räffligt. 

jag hade gjort de på firma som vet vad de håller på med. för lister är inte bara att lacka som plåt saker.

Obs ingen utbildad lackare men detta var vad ja fick veta när ja va inne på lackfirma med min bil.
rätta mig om jag har fel!

MVH

Äppelodlare
305 Inlägg
7 januari 2012
Qaxo skrev:
Haakanzon skrev:

dock så är de inte så lätt på vanliga plastlister utan du måste ha en slipgrund för att inte få de så räffligt. 

jag hade gjort de på firma som vet vad de håller på med. för lister är inte bara att lacka som plåt saker.

Obs ingen utbildad lackare men detta var vad ja fick veta när ja va inne på lackfirma med min bil.
rätta mig om jag har fel!

MVH

Klart det blir bättre på lackfirma men på min med likadana gråa lister som Andreas Civic tyckte jag det dög fint, blev inget räffligt, sliprepor eller något utan bara halvmatt för de va svårt o lacka klarlack med sprayburk. Vill man ha blanka fina lister är det riktig lackerare som gäller o de tror jag kan bli fint på den bilen.
S60n ovan såg ut som den blev 5 år nyare smile
Ett alternativ är att lacka listerna mörka så slipper man den tråkiga plasten men har ändå avskiljningen i allt de gröna.

Ödesutmanare
389 Inlägg
8 januari 2012
Felplacerad skrev:
Ska du bara lacka sidolisterna tycker jag du ska ta bort dom istället smile spackla igen.. Blir snyggare.

då blir det tråkigt om någon slår upp en dörr på en parking eller så. Ja, de är tråkigt för en lackad list också, men de blir billigare ist för en hel dörr smile

Ödesutmanare
389 Inlägg
8 januari 2012
Felplacerad skrev:
Widing_ skrev:
Felplacerad skrev:
Ska du bara lacka sidolisterna tycker jag du ska ta bort dom istället smile spackla igen.. Blir snyggare.

då blir det tråkigt om någon slår upp en dörr på en parking eller så. Ja, de är tråkigt för en lackad list också, men de blir billigare ist för en hel dörr smile

Men så kan man väl inte tänka heller yikes Då är det ju ingen idé att bygga om bilar.

Med alla dörruppslag jag fått på mina bilar så skulle jag iaf aldrig ta bort lister om de sitter där, man blir lika "glad" varje gång man kommer till sin bil och ser att man fått det (Y)

Sök