Hallå!
En helt obilkunning (i princip) människa här som har problem med sin skitbil, Volvo v40 -99.
Börjar med allt från början.
Allt började en morgon då jag skulle på ett viktigt möte. Hade precis tankat och när jag startade bilen på macken så lyste det en helt okänd lampa för mig. Kollade upp det och de var "bromsvätske-lampan".
Så åkte hem och ställde bilen bara, öppnade huven och kollade i behållaren, vissade sig att oljan där i låg över det rekommenderade sträcket. Så pillade lite på, vet inte vad det heter men är som en typ cylinderformat plast sak som ligger i ett rör som jag tryckte lite upp och ner. Vipps så hade lampan slocknat.
Några dagar senare så begav jag mig ner till Karlskrona för att göra lite ärenden. Märkte när jag körde ner dit att växlingen på den var lite seg. men inget jag tänkte på då.
Så när bilen stått där nere en natt och jag skulle köra på morgonen, så var den ännu trögare att växla, så fyllde på lite med olja i behållaren och när jag tryckte på locket så rann det över, alltså kan det inte vara för lite.
Senare på dagen träffade jag min systers kille som är bilkunnig, hade berättat för han om lampan men han trodde bara att det var något "skit-fel". Han reagerade på hur jag växlade när jag körde, sen sa han något om att bromsvätske oljan hade något att göra med växlingen på bilen, vet inte var han menade, men han sa så ungefär.
Senare nästa morgon så fick jag trycka i varje växel på bilfan, men det blev bra sen när jag kört ett par mil.
Sen så har jag inte märkt av det förräns för 15min sedan så jag skulle ut och köra lite. Bilen stod på uppfarten utanför garaget, och när jag skulle i med backen så gick det fan inte, så fick ta två händer och verkligen slita den i back läget. Var likadant på alla växlar när jag körde lungt. Men när jag varvade den från ettan och körde iväg snabbt så märktes det inte lika mycket.
Samt när jag stänger av bilen och väntar någon sekund så går alla växlar i och jag kan peta i dom med ett finger, men direkt när jag startar den så är växlarna hemska att få i (backen är värst)
Vad kan vara felet?
Kan det vara något med kylan kanske?
Kan även nämna att service lampan lyst på bilen ett tag.
Och nästa vecka ska jag byta olja/filter samt en drivknut som är dålig.
Snälla hjälp mig innan jag kör bilen av Ölandsbron eller något..
Köpte bilen i somras och då hade jag inga problem, utan var lite längre in på hösten som det startade.
En helt obilkunning (i princip) människa här som har problem med sin skitbil, Volvo v40 -99.
Börjar med allt från början.
Allt började en morgon då jag skulle på ett viktigt möte. Hade precis tankat och när jag startade bilen på macken så lyste det en helt okänd lampa för mig. Kollade upp det och de var "bromsvätske-lampan".
Så åkte hem och ställde bilen bara, öppnade huven och kollade i behållaren, vissade sig att oljan där i låg över det rekommenderade sträcket. Så pillade lite på, vet inte vad det heter men är som en typ cylinderformat plast sak som ligger i ett rör som jag tryckte lite upp och ner. Vipps så hade lampan slocknat.
Några dagar senare så begav jag mig ner till Karlskrona för att göra lite ärenden. Märkte när jag körde ner dit att växlingen på den var lite seg. men inget jag tänkte på då.
Så när bilen stått där nere en natt och jag skulle köra på morgonen, så var den ännu trögare att växla, så fyllde på lite med olja i behållaren och när jag tryckte på locket så rann det över, alltså kan det inte vara för lite.
Senare på dagen träffade jag min systers kille som är bilkunnig, hade berättat för han om lampan men han trodde bara att det var något "skit-fel". Han reagerade på hur jag växlade när jag körde, sen sa han något om att bromsvätske oljan hade något att göra med växlingen på bilen, vet inte var han menade, men han sa så ungefär.
Senare nästa morgon så fick jag trycka i varje växel på bilfan, men det blev bra sen när jag kört ett par mil.
Sen så har jag inte märkt av det förräns för 15min sedan så jag skulle ut och köra lite. Bilen stod på uppfarten utanför garaget, och när jag skulle i med backen så gick det fan inte, så fick ta två händer och verkligen slita den i back läget. Var likadant på alla växlar när jag körde lungt. Men när jag varvade den från ettan och körde iväg snabbt så märktes det inte lika mycket.
Samt när jag stänger av bilen och väntar någon sekund så går alla växlar i och jag kan peta i dom med ett finger, men direkt när jag startar den så är växlarna hemska att få i (backen är värst)
Vad kan vara felet?
Kan det vara något med kylan kanske?
Kan även nämna att service lampan lyst på bilen ett tag.
Och nästa vecka ska jag byta olja/filter samt en drivknut som är dålig.
Snälla hjälp mig innan jag kör bilen av Ölandsbron eller något..
Köpte bilen i somras och då hade jag inga problem, utan var lite längre in på hösten som det startade.
0
0
0
0