2807
Sök

ström och stötar...

118 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Groggmugg skrev:
Jeppe skrev:
Groggmugg skrev:
De tråkiga är att du kommer få problem med arm/armarna som du fick ström i. En kollega till mej fick 400V i sej för ett tag sen o nu har hans vävnader armen blivit förstörda. Detta är enligt läkaren som frågade han om han hade fått spänning i sej. Läkaren visste inte detta innan så detta kan bli ett problem efter ett tag.....

Du ska iallafall vara glad att du lever!

Skyddängel är bra att ha! Var skaffar man sån?? =0P

okej, men hur blir det när strömmen gick från vänster hand ut till höger hand?
fick ingen brännskada på vänstra handen, utan bara på högra...

går det inte att förebygga på något sätt så att vävnaderna klarar sig?

fan,  skulle läst de här innan ja gick till läkarn......

och de där med ängeln : www.gemigenskyddsangel.com big_smile

Har för mej att de tar nått år innan man får problem. Har även för mej att läkaren gick in i axeln på han o skrapade bort den gamla för att bilda ny så jag tror att det blir bra igen... Han är sjukskriven just nu efter ingreppet.
Utgångspunkten blir den som blir drabbad vid så hög spänning. Kan jag tänka mej..

Är ju som sagt inte expert på detta.
Jag har fått spänning i mej en del.. Tycker nästan det är uppiggande!! =0) Har bara varit 230V.....

hahah, testa 400v:P kändes endel kan ja säga! USCH!

mjo, så äre nog

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 februari 2007
Och se till att få skrivet en anmälan om att det inträffat, så att du har papper på det OM det skulle uppstå problem längre fram. Finns en arbetsskadeanmälan då är det lättare med ersättningar och rehab.

// Ellen (hoppas självklart att du aldrig ska behöva den där rehabplanen!)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Beredare
561 Inlägg
9 februari 2007
Jeppe skrev:
Groggmugg skrev:
Jeppe skrev:

okej, men hur blir det när strömmen gick från vänster hand ut till höger hand?
fick ingen brännskada på vänstra handen, utan bara på högra...

går det inte att förebygga på något sätt så att vävnaderna klarar sig?

fan,  skulle läst de här innan ja gick till läkarn......

och de där med ängeln : www.gemigenskyddsangel.com big_smile

Har för mej att de tar nått år innan man får problem. Har även för mej att läkaren gick in i axeln på han o skrapade bort den gamla för att bilda ny så jag tror att det blir bra igen... Han är sjukskriven just nu efter ingreppet.
Utgångspunkten blir den som blir drabbad vid så hög spänning. Kan jag tänka mej..

Är ju som sagt inte expert på detta.
Jag har fått spänning i mej en del.. Tycker nästan det är uppiggande!! =0) Har bara varit 230V.....

hahah, testa 400v:P kändes endel kan ja säga! USCH!

De kan jag tänka mej!! hehe

Mvh Jonas

835 Inlägg
9 februari 2007
Fyyyfan, bara den där röda grejjen som de har på teknimagasinet gör ju asont! smile För att inte tala om 230! Usch.

Jag fick 230 i mig en gång. Det var ganska komiskt.
Jag och min lillasyster kollade på den där hajfilmen me smarta hajar på nån forskningsstation, deep blue sea eller vad den heter.
I en scen så rycker en av karaktärerna loss en elkabel av modell grövre o trycker in i hajens mun.....Min lillasyster blir så rädd så hon har ner en lampa, som går sönder.... när jag ska ta upp den så får jag en fet-stöt o armen domnar av på en gång smile då var man lite skakis. Tror du lillasyster blev lite skraj? big_smile haha.
Senast redigerat av Epitaph (9 februari 2007)

Elektriker
169 Inlägg
9 februari 2007
jobbar som elektriker och i skolan så sa dom att om man får en elstöt ska man åka till läkare så att dom kan ta EKG, eftersom en elstöt kan påverka hjätrytmen även efter 24h efter stöten, tycker även att det var helt idiotiskt utav läkarna att dom inte tog EKG på dej, dom bör väll vara medvetna om vad som kan hända.

Medlem 34530
908 Inlägg
9 februari 2007
Jeppe, du hade en jädrans tur som inte dog, fanns det ingen jordfelsbrytare installerad????

Tyvärr så är många läkare inte medvetna om följderna efter en stöt. Men som sagt skriv en rapport om olycka och lämna till din chef.Åk sedan ner till läkaren igen.

På SSAB där jag jobbar, så skriver vi tilllbud och olycksfallsrapporter på minsta lilla grej, även på spänningar på 24V. För de vill ha det till statistiken och för att kunna undvika större olycksfall i framtiden.

Men när jag pluggade fick jag höra att man inte är någon riktig elektriker förrän man fått 100stötar big_smile

Var försiktig i framtiden, det är ju kul med spänning i tillvaron. Men för mycket kan vara skadligt wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

911 Inlägg
9 februari 2007
Vad mer kan man förvänta sig av läkare ? Man får Bara svaret ! Du måste Vila dig lite hmm känner många som gymmar och fått skador av olika former, t.ex som inflamation , brosk bildning osv. Jag tror varje en har fått svaret att vila haha ! sen  när man tvingar dem till rönken så ser man allvaret ibland =P

Men hoppas ingen mer allvarligare skada upptäcks senare än brännsåren på fingrarna !
Senast redigerat av zortep (9 februari 2007)

pic up the phone, wazzzaaa

118 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
tack för alla svaren, ja pratade med min chef igår och vi ska skriva en massa papper när ja kommer tillbaks, och skicka till försäkringsbolaget och en massa sånna där saker.. sen ska ja ner till läkaren igen på måndag och göra ekg...

de känns konstogt i pekfringret, vet inte om en sena eller något liknade blev bränd, känns så jävla stelt och konstigt....ska kolla upp de mera på måndag också!

ha en fortsatt trevlig helg!

mjo, så äre nog

Troligen galen...
567 Inlägg
10 februari 2007
Läkarna har gjort fel.
Har man fått en sådan stöt som du fått så ska EKG göras. Läkarna borde även ha lagt in dig över natten för observation eftersom strömgenomgången alstrar värme i kroppen som med lite otur kan koagulera äggviteämnen i blodet och orsaka proppar som är potentiellt livsfarliga. Våra inre organ är också värmekänsliga och kan ta ordentlig skada av sådant här...

Detta ska anmälas till arbetsmiljöverket och det ska utredas. Kontakta facket (Svenska elektrikerförbundet kanske du tillhör eftersom du uppenbarligen jobbar med ström...)

Mvh Johan, utbildad elektriker/Hissmontör och fackligt aktiv i Svenska elektrikerförbundet.
Senast redigerat av Mebb (10 februari 2007)

Sök