2010-01-18
Dåså då var jag igång. Kanske inte riktigt med renoveringen då jag tjuvstartat med den. Men med min projekttråd.
Började för några veckor sedan när jag fick ett 100Ah batteri (att ha som starthjälp) av Svante (Naitsirk).
Tänkte kolla om motorn snurrade men den var stendött. De var altså inte de gamla batteriet som var kasst... Så jag gick lös med en skruvmejsel och tvångskörde solenoiden och fick motorn att snurra. Så där låg inte problemet heller. skönt.
Då fick jag för mig att det var tändningslåset som var kass på nåt sätt men efter att grundlig läst hynesboken så konstaterade jag att det skulle vara spänning fram till tändningslåset, vilket inte e allt för självklart då de är lucassytem på bilen.
De var bara att lägga en provisorisk kabel fram till tändningslåset och byta ut den gamla soppan mot lite ny och testa. Och den starta!! och va fint den gick!!
Den har stått ute i sommarstugan i 2 år och i varmgarage nåt till. Mammas gubbe hade bytt soppapumpen och slavcylindern till kopplingen innan jag fick ta hand om renoveringen. Jag bytte olja och filter och luftade kopplingen nån gång i mellandagarna. Men sen har det vart lite stiltje tills nu. Nu Jälvlar.
kommer ut i garaget och konstaterar att det ser ut som hej komm och hjälp mig. Får börja med att städa.
Ostädat garage..
mer oordning...![https://www1.garaget.org/gallery/archive/134181/862513_720ecm.jpg]()
Blev iaf lite bättre after att ha plockat undan lite gran.
Lite städat iaf.Sen började jag att gå lös med trissa och sandpapper mm på dropplisten och ner på skärmen för att få bort rosten. målade på rostätare och medans jag väntade på att stryka på andra lagret så tänkte jag kolla hur bakbromsen mår.
ser man rostputs på framskärm
Bromstrumman sitter där den sitter. Lite kul, gummiklumpen i bakgrunden funkar som fjäder via länkage.Efter att ha tagit bort dom feta 10`arna så tog de stopp då jag varken har avdragare eller glidhammare så de få va tills vidare.
Målade på andra lagre rostätare och gick in. Kollade när Anja tog brons i kombination. Grattis eller nåt....
Som en bonus får ni en bild på de skitiga motorrummet.På återseende