stenko skrev:
hur blev det med bränsleförbrukningen med chip i din?
Jag ligger på 0,89l/mil nu. på 95okt.
jag är lite osäker på förbrukningen, jag låg på ~samma som du gör före chippning, eller om det var .88 vid 100km/h Stockholm-Arlanda
efter chippningen så mätte jag vid ett senare tillfälle nästan samma sträcka (glömde starta den precis på samma ställe så det vart en bit senare) då fick jag .89 i 100km/h detta dessutom på V-Power,
MEN! jag upptäckte senare, lite pinsamt att säga det, men jag hade toklite luft i ett däck, nu är jag osäker på om det var jag eller min bror som hade 0,6 bar, gick som skit på vägen gjorde den i alla fall då...... så jag antar att min senare mätning är värdelös (det hade gått några månader emellan mätningarna, nypumpade fina däck vid första mätningen)
jag kör sällan landsväg eller strckäckor där jag kan göra en rättvis mätning, det är mest rödlysen, stadskörning, bilkö, rondeller.
men jag körde Södertälje-Stockholm, halvaktiv körning, låg 100-140 beroende på trafik, utan farthållare och mycket upp och ner med hastigheten(inget bromsande i alla fall) denna gången hade jag nollställt färddatorn i Södertälje och när jag kommit till essingeleden ungefär så låg jag på låga 0.8x tror det var 0.82
men jag har gjort för lite mätningar för att kunna ge några exakta svar på förbrukningen.
men du kan förvänta dig högre förbrukning pga att bilen kommer bli mycket roligare att gasa med
F4S4N skrev:
Har dock för mig att motor utvecklar MINDRE vrid på låga varvtal med chip än vad den gör utan. Alltså måste du varva mer för att accelerera likvärdigt, vilket inte påverkar förbrukningen positivt.
källa? visa mig en graf på våra motorer med original samt chippad där den ger mindre vrid.
jag upplever i alla fall min bil som piggare på lägre varv än tidigare. det var även någon annan som jag pratade med som snackade om bättre bottenvrid