3962
Sök

Besiktningproblem Audi a4-96

681 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#1
Brorsan har en Audi A4 1,9tdi -96

Den gick inte igenom med följande fel:

*Spindelled vänster, övre, främre glapp
*Spindelled höger, över, främre glapp
*Styrled vänster glapp
*Styrled höger glapp

Mina frågor är

Är det svårt att byta dessa själv? Har kollat med verkstad vad dom ska ha för att byta och den var ganska högt pris.
Är det lika bra att byta alla delar när man byter?


7 277 Inlägg
21 januari 2012
#2
Det brukar inte vara så komplicerat.
Tänk bara på att du måste göra en hjulinställning efteråt.


681 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#3
Läste någonstans att man kanske behövde specialverktyg.
Vet att man måste ner med fjäderhuset iaf för att få spindelleden, tydligen.
Verkstad ville ha 3000:- i arbete, och tyckte det lät mycket


7 277 Inlägg
21 januari 2012
#4
Om en hjulinställning ingår i dom där 3000kr för arbete är det verkligen inget dåligt pris.
Tänk på att dom flesta större verkstäder ligger närmare 1000kr/tim.

Ta av däcket och kika lite så kanske du kan avgöra själv om det är enkelt eller inte.
Med lite finurlighet så kan man oftast komma på egna "specialverktyg" wink


681 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#5
Okej..
Han skulle ha 7000:- med delar och allt.
Har själv hittat ett kit för 1799:-


305 Inlägg
21 januari 2012
#6
jag tycker nog att 3000:- är ett ganska bra pris för det jobbet.
Om det är audis konstiga fram uppängning vill säga, det går ju göra själv men det är inte smidigt.
Värme gör det hela mycket lättare om du har en induktionsvärmare eller kan värma lite med gas.
Självklart måste du ju byta alla delar som är anmärkat på annars får du inte igenom den genom en återbesiktning, men om du menar alla leder m.m. i fram så nej det behöver du inte.

Barins varför skulle man behöva göra en hjulinställning?


7 277 Inlägg
21 januari 2012
#7
Dirq skrev:
jag tycker nog att 3000:- är ett ganska bra pris för det jobbet.
Om det är audis konstiga fram uppängning vill säga, det går ju göra själv men det är inte smidigt.
Värme gör det hela mycket lättare om du har en induktionsvärmare eller kan värma lite med gas.
Självklart måste du ju byta alla delar som är anmärkat på annars får du inte igenom den genom en återbesiktning, men om du menar alla leder m.m. i fram så nej det behöver du inte.

Barins varför skulle man behöva göra en hjulinställning?

För att han byter bägge styrleder framförallt.
Sen brukar det vara en allmän rekomendation att så fort man plockar ner något som har med framvagnen att göra så ska man kolla upp hjulvinklarna för det är inte säkert att dom blir exakt som dom var innan när man sätter tillbaka det.


305 Inlägg
21 januari 2012
#8
Men om man har möjlighet och att göra detta jobbet så har man ju tillgång och förståellse för ett skjutmått så det borde inte ställa till det med styrleden.
Skulle däremot villja säga att risken är större att nya leder m.m. skulle få bilen mera lika orginal inställningen vilket borde göra inställningarna bättre.
Om man inte gjort en hjulinställning med dåliga leder m.m. men då är man ju bara dum i huvudet.


681 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#9
När jag byter styrled, så brukar jag räkna hur många varv jag snurrar när jag tar bort den. Sen snurrar jag den nya lika många varv.


257 Inlägg
21 januari 2012
#10
Jepp helt rätt det iswal säger, räkna exakt hur många varv du tar sen snurrar du tillbaks det. Sen japp det rekommenderas att göra en framhjulsinställning för att hjulvinklarna kan ha ändrats och den kan käka upp däck.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2012
#11
Mommo1990 skrev:
Jepp helt rätt det iswal säger, räkna exakt hur många varv du tar sen snurrar du tillbaks det. Sen japp det rekommenderas att göra en framhjulsinställning för att hjulvinklarna kan ha ändrats och den kan käka upp däck.

Bara man ser till att längden på styrleden är rätt, finns nämligen olika längd på dom beroende på vilken tillverkare man väljer. Då spelar det ingen roll om man räknat varven.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

305 Inlägg
22 januari 2012
#12
te_wik skrev:
Mommo1990 skrev:
Jepp helt rätt det iswal säger, räkna exakt hur många varv du tar sen snurrar du tillbaks det. Sen japp det rekommenderas att göra en framhjulsinställning för att hjulvinklarna kan ha ändrats och den kan käka upp däck.

Bara man ser till att längden på styrleden är rätt, finns nämligen olika längd på dom beroende på vilken tillverkare man väljer. Då spelar det ingen roll om man räknat varven.



Mvh Tommy

Presis därför man använder sjutmåttet. sen räknar man ju också varven men man måste ju först kolla så man fått samm storlek på styrleden.


689 Inlägg
22 januari 2012
#13
Är rätt kul att folk anser att det "går lika bra att mäta", har ni någonsin sett hur känsligt allt är när man har instrumenten på och justerar?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 januari 2012
#14
Bagarn skrev:
Är rätt kul att folk anser att det "går lika bra att mäta", har ni någonsin sett hur känsligt allt är när man har instrumenten på och justerar?

Nej givetvis behövs bra mycket tur om. det ska bli helt hundra, men går att få till en bra grundinställning, finjusteringen bör ju göras av någon med riktigt instrument.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

681 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#15
Beror ju på vad det är för bil och hur brydd man är om bilen oxå


Audi Mekaniker!
28 Inlägg
23 januari 2012
#16
Det är lättare än man tror att byta det där, och specialverktyg klarar man sig utan,  bara bort med däcken och kika runt lite så ser du att det inte är så mycket jobb.  Har precis beställt ett kitt till min också.

681 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#17
Får väl kika när grejerna kommer hem, beställde hem ett kit för 2050 inkl frakt



Sök