3869
Sök

Köpråd: eller antiköpråd

10 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en hyrbil för tillfället, 2012 AUDI A4 Avant Quattro 170 hk TDI. Idag är det ca. -16°C och 10 min tomgångskörning följt av ca. 10 km körning, dvs. motorn igång > 20 min och det är inte riktigt behagligt varmt och framrutan är inte defrostad....

Har frågat AUDI och de svarar att "du ska inte bry dig om ifall tempmätaren inte rör sig...." och att "dieselvärmare är extra utrustning som man borde ha..." Indirekt medger de att det är problem med värmen...

Många dieselbilar har ju standard elektrisk- eller dieseltillsatsvärme, så inte AUDI.

Jag personligen betackar mig för en AUDI privat, jag vill ju köpa en bil och inte det dom vill sälja en livsstil som dessutom är dåligt utrustad......

10 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#2
puttrik11 skrev:
Hej, har en hyrbil för tillfället, 2012 AUDI A4 Avant Quattro 170 hk TDI. Idag är det ca. -16°C och 10 min tomgångskörning följt av ca. 10 km körning, dvs. motorn igång > 20 min och det är inte riktigt behagligt varmt och framrutan är inte defrostad....

Har frågat AUDI och de svarar att "du ska inte bry dig om ifall tempmätaren inte rör sig...." och att "dieselvärmare är extra utrustning som man borde ha..." Indirekt medger de att det är problem med värmen...

Många dieselbilar har ju standard elektrisk- eller dieseltillsatsvärme, så inte AUDI.

Jag personligen betackar mig för en AUDI privat, jag vill ju köpa en bil och inte det dom vill sälja en livsstil som dessutom är dåligt utrustad......

Idag -23°C och bilen är ännu kallare, 20 min på tomgång och 20 min färd med full värme på och då blev det knappt drägligt i bilen, tog av mig handskarna på slutet, "AUDI - Vorsprung durch Technik", hahahaha, snacka om att vara på efterkälken inte kunna göra en bil som kan hålla kupevärmen utan att behöva köpa extrautrustning som då inte finns i hyrbilen jag har.

Ny slogan för dessa borde vara "AUDI - idiotischen Konstruktion durch Technik"

3 122 Inlägg
25 januari 2012
#3
puttrik11 skrev:
Hej, har en hyrbil för tillfället, 2012 AUDI A4 Avant Quattro 170 hk TDI. Idag är det ca. -16°C och 10 min tomgångskörning följt av ca. 10 km körning, dvs. motorn igång > 20 min och det är inte riktigt behagligt varmt och framrutan är inte defrostad....

Har frågat AUDI och de svarar att "du ska inte bry dig om ifall tempmätaren inte rör sig...." och att "dieselvärmare är extra utrustning som man borde ha..." Indirekt medger de att det är problem med värmen...

Många dieselbilar har ju standard elektrisk- eller dieseltillsatsvärme, så inte AUDI.

Jag personligen betackar mig för en AUDI privat, jag vill ju köpa en bil och inte det dom vill sälja en livsstil som dessutom är dåligt utrustad......

Oj, det som brukar vara tillval är ju inte dieselvärmaren utan tidur/fjärrkontroll...
Att bygga en bil där man ska sitta och frysa i 20min innan värmen kommer och knappt ens det verkar galet!


3 235 Inlägg
25 januari 2012
#4
Moderna dieslar är väldigt effektiva, vilket gör att dem avger mindre värme. Du får nästan köpa en elektrisk motorvärmre+ kupevärmare, eller fortsätta frysa. Inte bra for motorn heller att köras kall, då oljan aldrig kommer upp i erbetstemp=betydligt mer slitage.


335 Inlägg
25 januari 2012
#5
engolf skrev:
Moderna dieslar är väldigt effektiva, vilket gör att dem avger mindre värme. Du får nästan köpa en elektrisk motorvärmre+ kupevärmare, eller fortsätta frysa. Inte bra for motorn heller att köras kall, då oljan aldrig kommer upp i erbetstemp=betydligt mer slitage.

Precis, tack vare att den knappt avger någon värme så kommer du nog inte få upp mycket till värme i kupén. De flesta moderna bilar i det lite dyrare segmentet har ju en tillsatsvärmare, är ni hundra på att audin inte har det? den kanske bara inte är aktiverad..

Denna eldar diesel under färd och ökar då på värmen i kupén. Utan den är det inte så roligt..


Kolla på en ford fiesta diesel..  där kan man snacka om en ISKALL bil..


10 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#6
tobbe456 skrev:
engolf skrev:
Moderna dieslar är väldigt effektiva, vilket gör att dem avger mindre värme. Du får nästan köpa en elektrisk motorvärmre+ kupevärmare, eller fortsätta frysa. Inte bra for motorn heller att köras kall, då oljan aldrig kommer upp i erbetstemp=betydligt mer slitage.

Precis, tack vare att den knappt avger någon värme så kommer du nog inte få upp mycket till värme i kupén. De flesta moderna bilar i det lite dyrare segmentet har ju en tillsatsvärmare, är ni hundra på att audin inte har det? den kanske bara inte är aktiverad..

Denna eldar diesel under färd och ökar då på värmen i kupén. Utan den är det inte så roligt..


Kolla på en ford fiesta diesel..  där kan man snacka om en ISKALL bil..

Att köpa en elektrisk värmare är det inte tal om, det är ju en hyrbil som tack och lov skall återlämnas på fredag.

Men en bil för ca. 400' borde väl vara standardutrustad för att klara sig i Sverige? Ser man på en annan bil som jag ibland brukar få när jag hyr, Volvo, så är ju dessa alltid standardutrustade med dieselvärmare inte för att jag är nå't volvofan.

Och visst sliter kallstarter men det är ju inte hela världen att göra det nå'n gång, man kan ju låta den stå på tomgång ett tag och låta bli att belasta den hårt i början, moderna dieslar startar ju ner till -30°, efter det så är ju bränslet kasst, egentligen garanterar man dieseln ner till -25°C efter det blir filterbarheten för dålig=paraffin fälls ut och sätter igen filter mm.

400000kr borde alltså ge en brukbar bil tycker jag....

335 Inlägg
25 januari 2012
#7
Precis det jag menade, volvo har ju tillsatsvärmare som standard på sina bilar, det är tiduret du får betala extra för.. 
Men audi kanske inte tillverkar bilar för vårt klimat, vad vet jag wink

för 400' tycker jag absolut att tillsatsvärmaren skall vara standard..


10 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#8
tobbe456 skrev:
engolf skrev:
Moderna dieslar är väldigt effektiva, vilket gör att dem avger mindre värme. Du får nästan köpa en elektrisk motorvärmre+ kupevärmare, eller fortsätta frysa. Inte bra for motorn heller att köras kall, då oljan aldrig kommer upp i erbetstemp=betydligt mer slitage.

Precis, tack vare att den knappt avger någon värme så kommer du nog inte få upp mycket till värme i kupén. De flesta moderna bilar i det lite dyrare segmentet har ju en tillsatsvärmare, är ni hundra på att audin inte har det? den kanske bara inte är aktiverad..

Denna eldar diesel under färd och ökar då på värmen i kupén. Utan den är det inte så roligt..


Kolla på en ford fiesta diesel..  där kan man snacka om en ISKALL bil..

Jag missade din fråga såg jag, jag är helt hundra på att den inte har värmare, har kollat med uthyrare som inte vissta och nyfiken som jag är pratade jag med en "livsstilssäljare" hos AUDI som bekräftade det hela.

Han var hal som en ål när jag frågade liknande saker som jag tidigare skrivit i forumet och han pratade om behovsanalys när man köper bil..... Jag har i alla fall behov av värme men det kanske inte alla har:)

Forummoderator
18 131 Inlägg
25 januari 2012
#9
Förr hade Audi & VW doppvärmare i sina TDi (Volvo 850 TDi vet jag inte) när dessa kom 1992 och dessutom en extra kraftig generator för att palla detta. Köpte man en tysk-import hade dessa dock inte det vilket gör att man bör kolla läget lite innan man köper en gammal TDi...

Det borde ju varit billigare att behålla den varianten? Enligt AUDI´s hemsida är idag varannan bil en diesel. Vore ju konstigt om 50% av ägarna saknar värme i bilen?

Jag har jobbat som bilförsäljare på Citroen och även dessa bränner olja i en separat värmare för att få upp värmen i sina HDi-snurror. En uppgradering med tidur tar de hutlöst betalt för!

Jag ser redan nu framför mig frågan om ett antal år när dessa bilar är duktigt begagnade: Funkar värmen? Istället för den nu så vanliga "Kyler ac?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#10
Hej, nu är det väl så att "livsstilssäljarna" hos AUDI för det mesta ser till att man köper till värmare och det lär ju vara dyrt, när det är en hyrbil så väljs detta bort för att spara pengar. Detta innebär ändå att det rullar några AUDI som inte har fullgod värme.

Att det inte ingår i grundkonfigurationen är ju idiotiskt, som att köpa en jacka utan blixtlås....

10 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#11
Idag var det -7°C så 5 min tomgång följt av 10 km körning=drägligt i bilen. För dåligt tycker jag.....

10 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#12
Men så kostade ju bilen bara 400000 kr så vad kan man begära:-)


Sök