4113
Sök

Problem med Hydraulisk handbroms

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1
Har problem med min hydraliska handroms i min bmw e36.

Cylindern är en ifrån klracing och är en 0.7a. och är inkopplad i serie med bakbromsen (UTAN fördelningsventil)
Kopplat såhär http://www.team-bhp.com/forum/attachmen … emoval.jpg

Problemet.
När jag drar i spaket så får jag dra den nästan i bott innan det den börjar ta.
Om jag pumpar ett par gånger på bromspedalen så tar handbromsen direkt.


Testat
Luftat standard. (Öppna nippeln, ner med pedalen, stäng nippeln, upp med pedalen)
Lufta med tryckluft
Lufta med backventil
Lufta med självrinning
Bytt huvudcylinder
Senast redigerat av ToTTeN (26 januari 2012)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2012
#2
har du testat denna följden när du luftar:

bygg upp tryck med fotbromsen (rör ej hydraulkryckan), tryck ner fotbromsen o bott och öppna luftnippeln, håll sedan kvar fotbromsen i botten och låt nippeln vara öppen. dra sedan kryckan fullt och håll kvar den (även fotbromsen) stäng sedan luftnippeln.

Repetera detta ett par gånger så ska du se att det ordnar sig.

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#3
HPaddict skrev:
har du testat denna följden när du luftar:

bygg upp tryck med fotbromsen (rör ej hydraulkryckan), tryck ner fotbromsen o bott och öppna luftnippeln, håll sedan kvar fotbromsen i botten och låt nippeln vara öppen. dra sedan kryckan fullt och håll kvar den (även fotbromsen) stäng sedan luftnippeln.

Repetera detta ett par gånger så ska du se att det ordnar sig.

mvh stångberg

Det ska jag prova!!!
Senast redigerat av ToTTeN (26 januari 2012)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#4
ToTTeN skrev:
HPaddict skrev:
har du testat denna följden när du luftar:

bygg upp tryck med fotbromsen (rör ej hydraulkryckan), tryck ner fotbromsen o bott och öppna luftnippeln, håll sedan kvar fotbromsen i botten och låt nippeln vara öppen. dra sedan kryckan fullt och håll kvar den (även fotbromsen) stäng sedan luftnippeln.

Repetera detta ett par gånger så ska du se att det ordnar sig.

mvh stångberg

Det ska jag prova!!!

Edit: ingen skillnad!!!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2012
#5
Det var som fan, har du kopplat handbromsen rätt?

vet några stycken som kopplat de fel, vet inte om du har en willwood cylinder eller ej men på de ska den bakre anslutningen gå till bromsvätske behållaren och den främre gå till bakbromsarna.

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#6
HPaddict skrev:
Det var som fan, har du kopplat handbromsen rätt?

vet några stycken som kopplat de fel, vet inte om du har en willwood cylinder eller ej men på de ska den bakre anslutningen gå till bromsvätske behållaren och den främre gå till bakbromsarna.

mvh stångberg

Jag har en noname. Ser likadan ut som willwood cylindern och har samma in/utgångar. Yess den är rättkopplad tyvärr.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2012
#7
ok då vet jag inte vad det kan bero på.

men lycka till !

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

KHRacing
26 januari 2012
#8
HPaddict skrev:
Det var som fan, har du kopplat handbromsen rätt?

vet några stycken som kopplat de fel, vet inte om du har en willwood cylinder eller ej men på de ska den bakre anslutningen gå till bromsvätske behållaren och den främre gå till bakbromsarna.

mvh stångberg

Det skall den ¨på alla :-)

KHRacing
26 januari 2012
#9
ToTTen: du har kopplat rätt. bara fortsätt lufta

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#10
Problemet löst. Vände kolven med nipplarna uppåt och luftade lite till.

Och nu sitter den med nipplarna ner igen och funkar klockrent

Tack för all hjälp.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

86 Inlägg
5 februari 2012
#11
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite...

Har kopplat likadant men spaken blir nästintill stum och har tom dragit i spaken tills den krökts utan att det låst upp bakhjulen riktigt!? ...tips på vad felet kan va, när man sett på div filmer så "duttar" dom ju bara för o låsa upp?

BMW - När du älskar att köra!!

KHRacing
5 februari 2012
#12
MrQuickzilver skrev:
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite...

Har kopplat likadant men spaken blir nästintill stum och har tom dragit i spaken tills den krökts utan att det låst upp bakhjulen riktigt!? ...tips på vad felet kan va, när man sett på div filmer så "duttar" dom ju bara för o låsa upp?

hur långt kan du dra "toppen" på handtaget i centimeter typ ?

känns spontant som du har fel cylinder sad

86 Inlägg
5 februari 2012
#13
KHRacing skrev:
MrQuickzilver skrev:
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite...

Har kopplat likadant men spaken blir nästintill stum och har tom dragit i spaken tills den krökts utan att det låst upp bakhjulen riktigt!? ...tips på vad felet kan va, när man sett på div filmer så "duttar" dom ju bara för o låsa upp?

hur långt kan du dra "toppen" på handtaget i centimeter typ ?

känns spontant som du har fel cylinder sad

Ja nån cm är max. Nåt tips på cyl som funkar?

BMW - När du älskar att köra!!

KHRacing
5 februari 2012
#14
MrQuickzilver skrev:
KHRacing skrev:
MrQuickzilver skrev:
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite...

Har kopplat likadant men spaken blir nästintill stum och har tom dragit i spaken tills den krökts utan att det låst upp bakhjulen riktigt!? ...tips på vad felet kan va, när man sett på div filmer så "duttar" dom ju bara för o låsa upp?

hur långt kan du dra "toppen" på handtaget i centimeter typ ?

känns spontant som du har fel cylinder sad

Ja nån cm är max. Nåt tips på cyl som funkar?

Vad har du för storlek på bakbromsarna ?

jag har en WillWood handbromscylinder från www.ga1.se - slängde kinacylindern direkt.
Får kolla imorgon vad det står för tecken på min, åt dig

86 Inlägg
5 februari 2012
#15
KHRacing skrev:
MrQuickzilver skrev:
KHRacing skrev:

hur långt kan du dra "toppen" på handtaget i centimeter typ ?

känns spontant som du har fel cylinder sad

Ja nån cm är max. Nåt tips på cyl som funkar?

Vad har du för storlek på bakbromsarna ?

jag har en WillWood handbromscylinder från www.ga1.se - slängde kinacylindern direkt.
Får kolla imorgon vad det står för tecken på min, åt dig

Det är BMW e30 orginal med skivor.
Är troligtvis en kinacylinder jag har oxå med tanke på va ja betalade för den. smile
Skulle va tacksam om du kollade det.

BMW - När du älskar att köra!!

379 Inlägg
6 februari 2012
#16
De ska funka prima på en E30, vet sånna som tom bara bromsar enda bakhjulet när dom kör diffat. De bromsar bägge ändå. Nått e galet.. Bromsar de bak vanligtvis? tongue Ganske behövs en renovering?

86 Inlägg
6 februari 2012
#17
Webrex skrev:
De ska funka prima på en E30, vet sånna som tom bara bromsar enda bakhjulet när dom kör diffat. De bromsar bägge ändå. Nått e galet.. Bromsar de bak vanligtvis? tongue Ganske behövs en renovering?

Mej veterligen så funkar bromsarna som dom ska annars, inte gått många mil sedan renovering.
Senast redigerat av MrQuickzilver (6 februari 2012)

BMW - När du älskar att köra!!


Sök