3309
Sök

Köpt bilstereo från USA - hur ordna till radion??

3 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Har köpt en radio från USA, en Sony CDX-GT300 och trodde att allt var frid och fröjd. Men nu visar det sig att USA inte har samma radiosystem som oss i Sverige (endast jämna frekvenser i FM-bandet och ingen rds).

Så nu undrar jag om det finns något att göra, eller om det bara är att bita i det sura äpplet och köpa ny stereo? Eftersom modellen finns i Sverige så gissar jag på att det är en mjukvaruinställning?

Tacksam för alla svar!

Kettunen
12 februari 2007
Bara bita i öpplet! Samma sak när man imorterar te.x Bmw Mercedes. Då får man byta ut sereon

Kettunen
12 februari 2007
'Importerar

Kettunen
12 februari 2007
Men d var då själve fan!! STEREON tongue

3 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Så surt. Men är det alltså skillnader i hårdvara i stereon? Det verkar ju vara samma modell, är den inte bara strypt eller programmerad för usa eller europa? Vore ju kul om det gick att ändra i någon service-meny eller liknande, men det kanske är kört?

Faan också...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 februari 2007
eco skrev:
Så surt. Men är det alltså skillnader i hårdvara i stereon? Det verkar ju vara samma modell, är den inte bara strypt eller programmerad för usa eller europa? Vore ju kul om det gick att ändra i någon service-meny eller liknande, men det kanske är kört?

Faan också...

Vissa aparater har en switch som man kan ställa.

Annars kan du ju prova att ringa den svenske leverantören och lyssna med dem.

Men oftast går det inte, och det är bara en av nackdelarna med att köpa från USA. De andra nackdelarna har varit uppe så många gånger att jag inte tar upp dem igen.

Men det lönar sig att fundera både en, två och tre gånger...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
13 februari 2007
aj då:(...likaså med elektronikprylar från USA går ju inte att använda i sverge m,m för i USA har dom 60Hz och i svergie 50Hertz (svängningar per sekund)
hoppas du får ordning på stereon

864 Inlägg
13 februari 2007
Kettunen skrev:
Men d var då själve fan!! STEREON tongue

Du vet väl att det går att redigera svaren man skriver i trådarna?

5 Inlägg
13 februari 2007
C2racing skrev:
aj då:(...likaså med elektronikprylar från USA går ju inte att använda i sverge m,m för i USA har dom 60Hz och i svergie 50Hertz (svängningar per sekund)
hoppas du får ordning på stereon

Automatisk omställning så det går visst, dagens elektroniska produkter klarar 50/60Hz samt 110/230v.

10 287 Inlägg
13 februari 2007
Att skriva "dagens produkter klarar" är en farlig och icke korrekt generalisering. Sanningen är att mycken utrustning klarar det men inte all.
Det går fortfarande utmärkt att hitta utrustning som är för "115V AC only".

/Göran

Scootie skrev:
Automatisk omställning så det går visst, dagens elektroniska produkter klarar 50/60Hz samt 110/230v.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaren.

Jag har köpt ganska mycket elektronik från USA, och idag är det faktiskt så att det allra mesta klarar av både PAL/NTSC, 50/60Hz, 110/220V, olika regionskoder etc.

Nu krävs det ju visserligen lite annorlunda hårdvara för att klara av t.ex. olika strömmatning, men detta brukar för det mesta fungera bra. Ofta därför att de producerar samma hårdvara någonstans i Kina och sedan lägger på olika mjukvaror (frimware) innan de säljer dem i staterna eller i europa. Det mesta brukar man dock kunna flasha om. Och eftersom det är samma modell som säljs i Europa som i USA så känns det som att det skulle kunna vara samma hårdvara.

Just bilstereo har jag dock ingen vidare koll på, men som jag förstått det är det samma FM-band som används, bara att USA är begränsad (?) till jämna FM-band. Så jag undrar om det verkligen är annorlunda hårdvara, eller om det skulle kunna gå att åtgärda via någon firmware-fix, och isåfall vem som kan utföra en sådan? (Eller var jag skaffar mig kunskap om sådant; kan man t.ex. få tag på service-manualer till bilstereos?)

Jag ska definitivt följa jonash råd och ringa till importören (svenska Sony i detta fall) och höra mig för, men jag gissar att de inte är så intresserade av att hjälpa mig...

Sök