13 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaren.
Jag har köpt ganska mycket elektronik från USA, och idag är det faktiskt så att det allra mesta klarar av både PAL/NTSC, 50/60Hz, 110/220V, olika regionskoder etc.
Nu krävs det ju visserligen lite annorlunda hårdvara för att klara av t.ex. olika strömmatning, men detta brukar för det mesta fungera bra. Ofta därför att de producerar samma hårdvara någonstans i Kina och sedan lägger på olika mjukvaror (frimware) innan de säljer dem i staterna eller i europa. Det mesta brukar man dock kunna flasha om. Och eftersom det är samma modell som säljs i Europa som i USA så känns det som att det skulle kunna vara samma hårdvara.
Just bilstereo har jag dock ingen vidare koll på, men som jag förstått det är det samma FM-band som används, bara att USA är begränsad (?) till jämna FM-band. Så jag undrar om det verkligen är annorlunda hårdvara, eller om det skulle kunna gå att åtgärda via någon firmware-fix, och isåfall vem som kan utföra en sådan? (Eller var jag skaffar mig kunskap om sådant; kan man t.ex. få tag på service-manualer till bilstereos?)
Jag ska definitivt följa jonash råd och ringa till importören (svenska Sony i detta fall) och höra mig för, men jag gissar att de inte är så intresserade av att hjälpa mig...