3897
Sök

Volvo 245 får ingen värme i kupén , Snälla Hjälp!

31 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej ! får som sagt ingen värme in i kupén , tagit bort termostat så kör utan ,  spolat rent kylare , över kylarslang dåligt med flöde i , slangarna in i  kupén är piss ljumna , ivanliga fall så ska dom va as varma o knappt gå o ta i , snälla kom med förslag för jag rer inte ut detta!! -.-
Senast redigerat av Eric_Leif (12 februari 2012)


21 761 Inlägg
12 februari 2012
#2
Alltså, om du kör utan termostat så kan ju inte motorn bli tillräckligt varm. smile

stukförebruk
153 Inlägg
12 februari 2012
#3
Du måste väl ha en termostat i för att få värme för det första?


31 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#4
får åka och köpa en ny imorn smile


2 Inlägg
12 februari 2012
#5
Njae man måste inte ha termostat för få värme smile jag körde utan termostat o ja fick jävligt on med värme smile


32 Inlägg
12 februari 2012
#6
Det är för lite kylarvätska troligtvis

rattvikstraffen.se

Jävel
2 018 Inlägg
12 februari 2012
#7
fläkten kanske dött?

You got to risk it, to get the biscuit :)

53 Inlägg
12 februari 2012
#8
Testa spola ur värmepaketet, hade kallt i 740 ett tag men efter urspolning så blev det go värme igen.
Går ju fort att testa iaf;)


42 Inlägg
12 februari 2012
#9
Vet inte hur kallt du har det men kan det vara en ispropp? Kolla glykolhalten annars om du är osäker.
Stiger inte vattentempen över det normala så kan den sitta i/vid värmepaketet.
Annars vettefan:P

200 Inlägg
12 februari 2012
#10
Du måste ha termostan , jag körde utan , fick ingen värme alls i bilen
Kom bara lite när man hade tung högerfot tongue


31 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#11
Köpte ny termostat idag så nu får värme jävlar! ,  men fick då ingen värme utan termostat , tempmätarn gick inte ens upp , en del får värme utan termostat , tycker ja är väldigt konstigt , men tack alla för svar !!!! smile))


21 761 Inlägg
13 februari 2012
#12
Termostaten är till för att reglera kylningen av motorn. När temperaturen på kylvätskan är lägre än termostatens "avkänningskropp" så håller sig termostaten stängd och kylvätskan cirkulerar runt i själva motorn+värmepaketet, inte i kylaren.

Efter en stund har kylvätskan värmts upp av motorn så pass mycket att den behöver kylas av (för att i sin tur kunna kyla av motorn), då släpper termostaten fram kylvätskan in i kylaren så att det blir svalare och motorn kyls också av. Sedan blir kylvätskans temperatur lägre än termostatens avkänning igen och då stängs termostaten så att vätskan slutar cirkulera i kylaren.

Så där håller det på hela tiden när motorn är igång, termostaten ser till att motorn och kylvätskan håller en konstant temperatur.

Plockar man bort termostaten så cirkulerar vätskan hela tiden genom kylaren och kan inte komma upp i rätt temperatur, vilket gör att vätskan är "för kall" för att ge vettig värme i värmepaketet. smile

31 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#13
Tack så mycket för den förklaringen ! smile)


200 Inlägg
13 februari 2012
#14
Så med andra ord om man tar bort termostaten på sommaren så får man in mindre värme i kupen ?
Kanske inte blir kallt men kanske bättre än dä varma som kommer inte nu , även om man har på full kyla:)?


31 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#15
ja har ju en speciell kran till det , kan visa dig imorn så vet du vad jag menar , skit smidigt ! big_smile


21 761 Inlägg
13 februari 2012
#16
Bjura_e30 skrev:
Så med andra ord om man tar bort termostaten på sommaren så får man in mindre värme i kupen ?
Kanske inte blir kallt men kanske bättre än dä varma som kommer inte nu , även om man har på full kyla:)?

Motorn jobbar inte optimalt om den inte får komma upp i full driftstemperatur, bla kan den dra lite mer soppa och slitas mer. Inget bra sätt tycker jag. smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
13 februari 2012
#17
Bjura_e30 skrev:
Så med andra ord om man tar bort termostaten på sommaren så får man in mindre värme i kupen ?
Kanske inte blir kallt men kanske bättre än dä varma som kommer inte nu , även om man har på full kyla:)?

Veva ner rutorna istället, fifään! wink Sliter mindre på motorn! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

200 Inlägg
14 februari 2012
#18
ExXtr3me skrev:
Bjura_e30 skrev:
Så med andra ord om man tar bort termostaten på sommaren så får man in mindre värme i kupen ?
Kanske inte blir kallt men kanske bättre än dä varma som kommer inte nu , även om man har på full kyla:)?

Veva ner rutorna istället, fifään! wink Sliter mindre på motorn! big_smile

Joo det funkar , men åker man ladsväg eller e4 så äre inte så kul o åka med rutorna nere smile


Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 februari 2012
#19
Bjura_e30 skrev:
ExXtr3me skrev:
Bjura_e30 skrev:
Så med andra ord om man tar bort termostaten på sommaren så får man in mindre värme i kupen ?
Kanske inte blir kallt men kanske bättre än dä varma som kommer inte nu , även om man har på full kyla:)?

Veva ner rutorna istället, fifään! wink Sliter mindre på motorn! big_smile

Joo det funkar , men åker man ladsväg eller e4 så äre inte så kul o åka med rutorna nere smile

Taklucka is the Shiet! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården


Sök