3861
Sök

Nån idé att chippa en Volvo 850 2.5 se?

23 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#1
Är det någon idé att chippa en volvo 850 2,5 se? Anser att den är för törstig att köra med, jämnfört med min Audi 80 2.6 V6, är en rejäl skillnad i bränsleförbrukningen på dessa bilarna, Volvon är törstigare än en V6 med mer kubik o hästkrafter..
Senast redigerat av chrizz (14 februari 2012)


2 452 Inlägg
14 februari 2012
#2
om det är 140 hästarn så ger det inte så mycket...ger ca 8 hk knappt märkbart....men har du en glt 170 hästars så märker du skillnad direkt.....du kan få prova en box till 140 hästarn om du vill...så får du en egen uppfattning

döden kommer tillbaka

sportluft
14 februari 2012
#3
Du kan ju annars slänga på ett Sportluftfilter och ett sportavgassystem från Simons eller JT smile

1 304 Inlägg
14 februari 2012
#4
sportluft skrev:
Du kan ju annars slänga på ett Sportluftfilter och ett sportavgassystem från Simons eller JT smile

Då drar den ju knappast mindre soppa? ..


sportluft
14 februari 2012
#5
Avgasröret reducerar mer får han ut lite mer hästar och slipper han varva mera. Annars kan du ju kolla på en E85 lösning

1 422 Inlägg
14 februari 2012
#7
Det är väl 10v modellen du har så jag kan bara säga att det är en onödig investering att lägga ner pengar på det. Den 2.5an är väldigt sölig och slösig, inte så mycket att göra något åt vad jag vet. 20v är en annan historia som faktiskt går att få lite liv i och även bättre förbrukning i min erfarenhet


sportluft
14 februari 2012
#8
Jag fick ner bensinförbrukningen lite med sportfilter , knappt så det var värt det men ändå tongue

23 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#9
turbodeath skrev:
om det är 140 hästarn så ger det inte så mycket...ger ca 8 hk knappt märkbart....men har du en glt 170 hästars så märker du skillnad direkt.....du kan få prova en box till 140 hästarn om du vill...så får du en egen uppfattning

Räcker det inte med att byta ut boxen från en GLT då?
Polarn sa att det skulle bli skillnad om jag slängde i en GLT box ist för den som sitter i min bil original, har ingen aning kan inte så mkt om just volvos motorer..


3 354 Inlägg
14 februari 2012
#10
Goofy_ skrev:
turbodeath skrev:
om det är 140 hästarn så ger det inte så mycket...ger ca 8 hk knappt märkbart....men har du en glt 170 hästars så märker du skillnad direkt.....du kan få prova en box till 140 hästarn om du vill...så får du en egen uppfattning

Räcker det inte med att byta ut boxen från en GLT då?
Polarn sa att det skulle bli skillnad om jag slängde i en GLT box ist för den som sitter i min bil original, har ingen aning kan inte så mkt om just volvos motorer..

olika styrsystem så lite svårt att byt box samt glt har 2 boxar o 10v 1 box
Senast redigerat av Seth (14 februari 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 452 Inlägg
14 februari 2012
#11
svar nej du kan inte byta box på 10 ventilaren till en glt box då du förmodligen har simensbox i din bil

döden kommer tillbaka

1 319 Inlägg
14 februari 2012
#12
Bättre att köpa 20ventilarn / turbo direkt istället. 20ventilarn går väll inte göra så mycket mer heller så köp den och nöj dig med 170hästar eller köp turbon och börja trimma!

_----------'

2 452 Inlägg
14 februari 2012
#13
170 hästarn får man ut ca 198 hk samnt 235 nm...då krävs det chippade gltboxar,luftfilter öppet samnt grövre avgasystem efter katten...

döden kommer tillbaka

1 319 Inlägg
14 februari 2012
#14
turbodeath skrev:
170 hästarn får man ut ca 198 hk samnt 235 nm...då krävs det chippade gltboxar,luftfilter öppet samnt grövre avgasystem efter katten...

Varför i helvete avgassystemet ska vara grövre efter katten förstår jag inte? Man bör väl snarare övergå till smalare avgasrör efter katten för att bibehålla samma gashastighet när avgaserna blir kallare? Det ända du uppnår med att byta efter katten till större är väll ett högre ljud. Fyller ingen funktion alls.

_----------'

2 452 Inlägg
14 februari 2012
#15
är så det står hos alla trimfirmor efter katten skall du ha 2,5 tums avgasystem....varför inte en aning men det är ju som sagt uträknat då dom tillverkar chip med olika standader....

är ungefär samma på turbo först när du har över 300 hk som ett 3 tums system gör nytta hela vägen.dom säger ju själva att viktigaste delen på en turbobil är 3 tums downpipe samnt 3 tums kat efter katen så räcker det ju med 2,5 tums system...

döden kommer tillbaka


Sök