4012
Sök

Dra en strömkabel parallellt, ist för att byta ut original?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2012
#21
Kan faktiskt även vara så att jordningen mellan kaross/batteri och generatorn är dålig. Hjälper inte så mycket att ha bra jord till steget om övrig jord suger.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
8 mars 2012
#22
Håller med, dessutom hjälper det inte speciellt mycket att sätta extra batteri och/eller större generator om batteriets jordkabel har dålig kontakt med karossen. Därför är det viktigast att börja med de ordinarie strömförsörjningskablarna från batteri+generator, dvs se till att de har bra kontakt och är tillräckligt grova. smile

6 851 Inlägg
8 mars 2012
#23
Har ni läst tråden så ser ni att detta redan är föreslaget ;-)


248 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#24
har då fräshat upp båda jordkablarna nu. båda 2 helt nya och grövre dimension än förut. ska kolla mer i det imorgon. inte populärt att väcka grannar kl 23. på en torsdagskväll smile

248 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#25
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt? smile

21 761 Inlägg
9 mars 2012
#26
Ja, det tycker jag. smile

1 523 Inlägg
9 mars 2012
#27
Denzig.. Prova att vänd på Drönirettab så kanske du förstår...

Drönirettab blir Batterinörd
He knows.. ALOOOOOT! wink


248 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Ja, det tycker jag. smile

okej skönt att veta! big_smile



Noiseprojekt skrev:
Denzig.. Prova att vänd på Drönirettab så kanske du förstår...

Drönirettab blir Batterinörd
He knows.. ALOOOOOT! wink

haha jo, han måste ju vara någon jäkla orange man group, frälst vid batterier ist wink

6 851 Inlägg
9 mars 2012
#29
Denzig skrev:
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt? smile

Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)


248 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#30
TT-Avant skrev:
Denzig skrev:
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt? smile

Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)

haha skrev inte allt. nya jordkabeln från batteriet är på 70mm2, nya jordkabeln från blocket är nu på 35mm2 ist för gamla som var inte alls så stor.
gjorde även det där "onödiga" och drog denna feta 50mm2 kabeln från batteri till generator. vet dock inte vilken kabel som blev lösningen för mitt problem. men jag bryr mig inte. problemet är då löst nu iaf! nu kan jag dundra på med gott samvete big_smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 mars 2012
#31
TT-Avant skrev:
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)

Du är så duktig så, klapp på huvudet! tongue

Påstår du att det är dumt att fixa HELA strömkretsen? Biltillverkare sätter till 90% dit det tunnast (billigaste) möjliga när de bygger bilar därför är det, i mina ögon, aldrig fel att uppgradera.

Bli inte så arg nu bara, det är ju trots allt helg! wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
9 mars 2012
#32
ExtraKim skrev:
TT-Avant skrev:
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)

Du är så duktig så, klapp på huvudet! tongue

Påstår du att det är dumt att fixa HELA strömkretsen? Biltillverkare sätter till 90% dit det tunnast (billigaste) möjliga när de bygger bilar därför är det, i mina ögon, aldrig fel att uppgradera.

Bli inte så arg nu bara, det är ju trots allt helg! wink

Om kablarna är dåliga så ska man självklart byta. Är de i bra skick så varför?

På nyare bilar (även endel äldre så klart) så är kablarna i rätt storlek i förhållande till länge och maximal laddkapacitet. Detta har diskuterats i andra trådar och jag tycker fortfarande samma som då. Och nej, tillverkare sätter inte dit billigaste och tunnaste möjliga. Då hade alla bilar haft typ 8mm2 kablar, men så är det ju inte, eller hur.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 mars 2012
#33
Tunnast/billigast möjliga som går för att precis klara det dem skall klara.

Generatorn ÄR en del av strömkretsen, varför skulle man inte ge den så bra förutsättningar som möjligt?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök