Kan faktiskt även vara så att jordningen mellan kaross/batteri och generatorn är dålig. Hjälper inte så mycket att ha bra jord till steget om övrig jord suger.
Håller med, dessutom hjälper det inte speciellt mycket att sätta extra batteri och/eller större generator om batteriets jordkabel har dålig kontakt med karossen. Därför är det viktigast att börja med de ordinarie strömförsörjningskablarna från batteri+generator, dvs se till att de har bra kontakt och är tillräckligt grova.
har då fräshat upp båda jordkablarna nu. båda 2 helt nya och grövre dimension än förut. ska kolla mer i det imorgon. inte populärt att väcka grannar kl 23. på en torsdagskväll
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt?
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt?
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)
brassade på lite nu, plus att jag hade igång helljuset. kollade på färddatorn i bilen, och som minst så var jag på 14.2 V, även 14.0 i någon bråkdels sekund bara. det är väl godkänt?
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)
haha skrev inte allt. nya jordkabeln från batteriet är på 70mm2, nya jordkabeln från blocket är nu på 35mm2 ist för gamla som var inte alls så stor. gjorde även det där "onödiga" och drog denna feta 50mm2 kabeln från batteri till generator. vet dock inte vilken kabel som blev lösningen för mitt problem. men jag bryr mig inte. problemet är då löst nu iaf! nu kan jag dundra på med gott samvete
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)
Du är så duktig så, klapp på huvudet!
Påstår du att det är dumt att fixa HELA strömkretsen? Biltillverkare sätter till 90% dit det tunnast (billigaste) möjliga när de bygger bilar därför är det, i mina ögon, aldrig fel att uppgradera.
Bli inte så arg nu bara, det är ju trots allt helg!
Ja du ser nu att en bra jord, som jag skrev i början av din tråd, är ett måste. Nu slapp du riva halva motorn i onödan ;-)
Du är så duktig så, klapp på huvudet!
Påstår du att det är dumt att fixa HELA strömkretsen? Biltillverkare sätter till 90% dit det tunnast (billigaste) möjliga när de bygger bilar därför är det, i mina ögon, aldrig fel att uppgradera.
Bli inte så arg nu bara, det är ju trots allt helg!
Om kablarna är dåliga så ska man självklart byta. Är de i bra skick så varför?
På nyare bilar (även endel äldre så klart) så är kablarna i rätt storlek i förhållande till länge och maximal laddkapacitet. Detta har diskuterats i andra trådar och jag tycker fortfarande samma som då. Och nej, tillverkare sätter inte dit billigaste och tunnaste möjliga. Då hade alla bilar haft typ 8mm2 kablar, men så är det ju inte, eller hur.