Laddningslampan lyser på min vw jetta turbo diesel -91

Pastorn999
22 februari 2012 · 2 Inlägg

hej.
ja har väldiga problem med min jetta. för ca 2 veckor sen börja laddningslampan lysa. men när ja gasa till så slocka den.  så va de hela tiden precis när ja starta den. sen för 5 dagar sen så lyser den jämt när motorn är igång. ja satte i nya kol i den generatorn, de funka ej. så då fick ja tag i en annan generator som ska funka. men ändå så lyser ladd lampan:( ja testa med båda generatorerna att mäta hur mycket den ladda över batteriet.¨
på den första fick ja ut 11.8 volt med nya kol. och på den som sitter på nu ladda 11.64 volt.
jag har dragit nya kablar nu till generatorn och isolerat dom bra, sen har ja dragit en extra jord från jord flätan som sitter på motorn. men ändå vill de inte funka.

ja märker under färd att ljusen, cd mm börjar ladda ur, ja blir inte klokt på vad det kan vara för fel

/// Pastorn

Drönirettab
22 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Kolla upp drivremmen/remmarna till generatorn och se även till att remskivorna inte har en massa beläggning som gör att en rem kan slira.

Eftersom laddlampan lyser med tändningen påslagen så fungerar den biten. Att lampan nu fortsätter att lysa med motorn igång borde betyda att felet antingen ligger i remdrivningen eller kabeln från laddlampan till generatorns D+. Ta loss den tunna kabeln på generatorns D+ och se till att kabelskon inte kommer åt jord, kolla sedan att laddlampan inte lyser när tändningen är påslagen. Det ska den inte göra. smile

Pastorn999
15 mars 2012 · 2 Inlägg

de enda ja kunde hitta av vad du skrev. var att det va ett väldigt glapp i vattenpumpen, hmm  Kan den ha orsakt allt detta dumma? för d+ kabeln ligger int emot jord. de sitter ett plast hölje på baksidan av generatorn och där finns de ingen som helst chans att det kan va den.

Drönirettab
15 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Men har du även testat att plocka loss kabeln till D+ och se om laddlampan lyser med tändningen påslagen?

Det skadar inte att prova en sån sak fastän man är väldigt säker på att kabeln sitter i ett skyddat hölje och i övrigt är fräsch. En glappande vattenpump kanske kan göra att drivremmen bromsas upp, jag vet inte riktigt. Helt omöjligt ska det väl inte vara iaf. Om det glappar mycket så bör den ju bytas, annars finns nog risk för haveri när som helst. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang