4376
Sök

Honda Civic Esi - Går knappt att växla/Kopplingen saknar motstånd

95 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej, behöver lite råd ang. min civic esi då jag inte har lust att felsöka i fel ände om någon vänlig själ här kan hjälpa mig hitta rätt från början.

Använde bilen som vanligt under gårdagen, fungerade prima. hmm

När jag nu sätter mig i bilen för en kort sväng märker jag hur kopplingen tar EXTREMT långt ner och det saknas motstånd i pedalen, känns ungefär som att trampa luft tills den sista centimetern (om ens en hel centimeter).

Kom fram till affären, när jag sedan ska därifrån går det knappt att få i växlarna, går inte att koppla ur, får skrapljud på backen trots att hela min tyngd mosar pedalen i golvet, körde på 2an hela vägen hem då det var extremt svårt att växla.

Vad fan är det nu som har skitit sig, kan det ha någon betydelse att det var jävulskt kallt inatt?
Cylinder? Urtrampningslager? Lamell?

Den mindre behållaren bredvid bromsvätskan ( hittade ingen spec på locket ) var helt tom och saknade vätska. Bör jag misstänka läckage eller är rent haveri på lådan ett faktum? neutral Innan detta hände har kopplingen varken slirat, luktat, eller gett ifrån sig skrapljud på någon växel förutom 5an vid höga varvtal.

Nu är jag ledsen i ögat och har varken tid och ork att slänga ziljoner kronor på en bruksbil jag planerar att sälja inom kort...

Uppskattar alla tips jag kan få så fort som möjligt, givetvis återkommer jag med svar i tråden vad som var problemet.

Tack på förhand. sad

5 111 Inlägg
8 oktober 2011
#2
Du har läckage någonstans i kopplingshydrauliken. Någon av cylindrarna eller något rör/slang. Bara kolla upp hela hydraulsystemet till kopplingen tills du hittar läckan och byta den felande delen.


95 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#3
Tack för ett snabbt svar! smile

Nu fyllde du mig med hopp... har verkligen varken tid eller lust att riva ner lådan och leka hobbykirurg. roll

Fler tips någon?

32 Inlägg
9 oktober 2011
#4
Oh snap, problemet med att det är svårt att få i växlarna hade jag också någon vecka innan lamellerna gick hmm


95 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#5
Bullet--- skrev:
Kontrollera slavcylindern nere vid växellådan, kan vara tätninsringen på kolven som spruckit med tiden.
Det är nog det vanligaste felet.

http://www.wonderbart.com/images/08/jul … emoval.jpg

Tack! Ska se över det omgående! smile

95 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#6
He_Hedman skrev:
Oh snap, problemet med att det är svårt att få i växlarna hade jag också någon vecka innan lamellerna gick hmm

Jo men vi har nog inte samma problem hoppas jag tongue för anledningen till växlarna inte går att få i är att jag inte får kopplingen att koppla ur, måste i princip ställa mig på pedalen för att peta i en växel.... kom till V-ås i veckan med nya bilen så felsöker vi lite på båda big_smile

I <3 my Honda
483 Inlägg
9 oktober 2011
#7
Du får fylla på kopplingväskan eller vad den heter på den behållare och lufta koppling.


32 Inlägg
9 oktober 2011
#8
JimB skrev:
He_Hedman skrev:
Oh snap, problemet med att det är svårt att få i växlarna hade jag också någon vecka innan lamellerna gick hmm

Jo men vi har nog inte samma problem hoppas jag tongue för anledningen till växlarna inte går att få i är att jag inte får kopplingen att koppla ur, måste i princip ställa mig på pedalen för att peta i en växel.... kom till V-ås i veckan med nya bilen så felsöker vi lite på båda big_smile

Javisst om jag inte får så mycket jobb kan jag komma smile


95 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#9
Racing84 skrev:
Du får fylla på kopplingväskan eller vad den heter på den behållare och lufta koppling.

Det måste väl ändå läckt ut någonstans isånnafall? Eller kan den helt enkelt varit väldigt slut sen jag köpte bilen, sen gav den upp?

95 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#10
Racing84 skrev:
Du får fylla på kopplingväskan eller vad den heter på den behållare och lufta koppling.

Du hade helt rätt, slog i en extremt liten skvätt kopplings/bromsvätska och voila! Fungerade prima igen. Den var helt enkelt slut. smile Tack!


Sök