2449
Sök

Oljeläckage volvo v40 t4-98

76 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
HAr en volvo v40 t4-98 som läcker olja på baksidan av motorn runt turbon... trodde först det var matningen till turbon men det se ut som att oljan kommer ifrån grenröret  eller alternativt om det finns något med vevhusventilationen som är där. finns ingen olja i tryckslangarna. Vad är det som är på bilden? jag vet att det fattas en bult där just nu
Hoppas ni förstår vad jag menar
Bild
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=998464
Senast redigerat av illegal__driver (23 september 2010)


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2010
#2
torka bort oljan och provkör liten runda för att se var de kommer från. vevhusventen sitter inte där, den är på andra sidan motorn.

oljeläck som på bilden tyder nästan på dålig toppackning tyvärr (om det nu kommer innefrån och inte uppe från turbon någon stans)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

76 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#3
Det är små hål där som oljan sipprar ut igenom. oljan är inte grå samt att den tar inget vatten eller bygger tryck i expansionskärlet, men topplockspackningen kan va dålig ändå?nepp oljan kommer inte ifrån turbon


1 Inlägg
24 september 2010
#4
Är vevhus ventilationen tät så kan det ju trycka ut olja lite överallt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2010
#5
illegal__driver skrev:
Det är små hål där som oljan sipprar ut igenom. oljan är inte grå samt att den tar inget vatten eller bygger tryck i expansionskärlet, men topplockspackningen kan va dålig ändå?nepp oljan kommer inte ifrån turbon

det är inga hål där, det är vevaxelns lagerslipning som står stansad om du tänker på kratrarna.

tvätta rent och titta igen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

76 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#6
nu har det visat sig attnågon borrat ett extra hål brevid bulten till grenröret och förmodligen träffat en oljekanal.. någon som vet fall detta går att fixa... tacksam för svar


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 september 2010
#7
illegal__driver skrev:
nu har det visat sig attnågon borrat ett extra hål brevid bulten till grenröret och förmodligen träffat en oljekanal.. någon som vet fall detta går att fixa... tacksam för svar

Hitta något som kan svetsa aluminium, gänga och montera skruv med kopparbricka eller byt topplock.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
10 april 2012
#8
Jag har exakt samma fel. Baksidan av motorn är oljig och ser ut att komma från undersidan av toppen.
Skitsvårt att se vart ifrån de kommer. Men växellådan och hela motorn är kladdig.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2012
#9
Mobne skrev:
Jag har exakt samma fel. Baksidan av motorn är oljig och ser ut att komma från undersidan av toppen.
Skitsvårt att se vart ifrån de kommer. Men växellådan och hela motorn är kladdig.

Tvätta rent, provkör kortare sträcka och titta igen. Bromsrengöring och div diskborstar brukar va kanon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
10 april 2012
#10
Det börja läcka för 2 dagar sedan. Innan dess va motorn snustorr.

Hur stor chans är det att de är returen när hela baksidan och växellådan blir kladdig?
Lär prova nått rätt omgående hmm
Verkar inte läcka när den står
På tomgång och frivarvar.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 april 2012
#11
En gammal vitmotor trycker mycket i vevhuset och drivaxeln sitter precis där så det kan skvätta runt en del. Även oljetryckrör till turbon sitter där och det kan spricka. Jag byter alltid mot pressad slang.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
10 april 2012
#12
Va kamlägesgivarens packbox som hoppat ur.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se


Sök