3764
Sök

Bmw 528 e39 Touring m52b28 problem efter motorbyte.

140 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1
hejsan
skulle göra omkörning på motorvägen o fick i fel växel så jag antar att den övrer varvade.. och efter det så gick den som en påse skit o var seg o smällde från avgas röret.. (även tips om vad som kan vara fel med denna motorn mottages)

så jag köpte en 328 motor o flyttade över kabel härvan från min motor till den nya motorn, Passade även på att  byta till ett 325 insug på samma gång...

Men får den inte att gå bra !?

När man vrider på nyckeln så tänder den och startar till lite o sen dör den. om man håller lite gas så kan man få den att gå men den har seg response på gas pedalen. Testade att koppla om 2 kontakter o då hade jag tomgång men den var på 2000rpm istället fast gas responsen var bra då.

har inte skruvat dit grenrören än men det ska väl inte behövas för att den ska gå normalt?

finns det någon som vet vart de finns El scheman över kabel härvan till motorn så man kan se så att alla kablarna är på rätt plats först och främst ?


min bmw är en 98a och 328 motorn kommer från en -95a men har plockat över generator, generator fästet med olje filter, styrservo ac fästet o ac pumpen o sånt eftersom 328 motorn oxå är en M52b28.

//Mvh


217 Inlägg
8 april 2012
#2
Grenrören måste väl på så du kan koppla in lambdasonden annars lär den väl gå som en påse skit?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 april 2012
#3
Och utöver Lambda så skall väl en sugmotor ha ett visst motstånd på avgassidan för att inte tappa effekt och för att gå korrekt, jag hade nog skruvat på avgasrör och kopplat in allting i din situation för att se hur motorn går då. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

140 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#4
jo får nog ta o testa det isf.
men tänkte om lambda sonderna inte är inkopplade så ställer väl motorn in sej på ett standard värde istället. och den borde väl inte gå så mkt sämre utan grenrör:S har ju prov startat andra bilar med bara grenröret utan problem. :S


217 Inlägg
8 april 2012
#5
Ingen aning, har ingen erfarenhet av motorer utan grenrör, men du är säker på att du har kopplat in alla givare och sensorer, mycket som kan spöka när det är elektroniskt wink


140 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#6
okey har inte heller så stor koll. ska iaf försöka få dit grenrören med några skruv iaf så dom sitter. Låter ju lite mindre då oxå xD

alla dom borde sitta för jag har ingen kabel över iaf.. men är inte helt 100 på om dom sitter rätt :S

därför jag tänkte försöka få tag på något el schema så man kanske kunde kolla färgen på kablarna tex.


217 Inlägg
8 april 2012
#7
Ok, du hade m52b28 innan vad jag har förstått och bara flyttat över grejerna eller? då bör det ju bara vara plug n play. Vet du om den motorn du har köpt gick sjysst överhuvudtaget då?


140 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#8
japp hade M52b28 enkel vanos. och 328an är ju oxå det så har flyttar över grejerna och härvan men det är väl där jag funderar på om alla kontakterna hamnat på rätt plats isf :S

Köpte den av en kompis som hade åkt ner med bilen i diket så bilen blivit bucklig. men den borde ju gå okej. har iaf åkt i bilen någon gång före det o då gick den bra iaf.


217 Inlägg
8 april 2012
#9
Testa att koppla in lambdan iaf och se hur den går då, det kan ju vara så att den har nåt slags limp home mode och matar på med soppa för att den inte får nåt värde, därav tomgången.


140 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#10
jo sant. får ta o testa det först då och se om det hjälper, ska ut på eftermiddagen imorn och kolla lite.


140 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#11
har vart ute i garaget men det hjälpte inte att sätta dit grenrören. visserligen läcker det lite från dom men dom sitter där och lambdan är inkopplad. där emot har jag tomgång om jag tar bort kontakten till luftmassemätarn. den går lite oroligt och om man sätter fingret för slangen till tomgångs motorn går den jämnare :s men om man rycker ur kontakten till tomgångs motorn så finns det typ ingen, några hundra varv lr nått så den nästan stannar.
ingen skillnad om man stoppar dit luftmassemätarn, och om tomgångs motorn lr inkopplad och man sätter dit luftmätarn så har den ingen tomgång igen. :s har prövat både min och den jag fick med 328 motorn.

någon som har tips? roll


217 Inlägg
14 april 2012
#12
Hmm, testa att plocka bort och göra rent tomgångsmotorn och se om det hjälper. Sen har jag nog fan slut på idéer


140 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#13
jo får göra det. Fast den är ju fortfarande lite seg på gasen.. på lägre varv fast det kanske hänger ihop med tomgångs problemet.. tänkte väl testa och sätta dit tomgångs motorn från 328an oxå och se om de blir bättre.
Sen funderar jag på om den kan bli sån här om den tar tjuvluft mellan toppen och insuget ?


217 Inlägg
14 april 2012
#14
Ta den, du vet ju att den har funkat så det är nog enklare. Det kan det absolut göra, den får ju fel blandning då. Kan ju vara värt att byta insug och grenrörspackningar, jag har dock inte den blekaste om de är dyra eller inte. Det ska ju funka med b25 insuget förutsatt att det är helt och tätt.


140 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#15
jaa.. jo insugs packningen sitter väl fast på insuget som en gummi ring lr liknande? tänkte väl ha på sån där Blacktite.. (packning på tub) som är väldigt bra. så då ska det ju vara tätt där iaf. ang avgas packningar så får dom väl vara skit dyra lr inte xD får ta och köpa såna o sätta dit. satte dit utan för tillfället med några skruvar.. är ju såå fruktansvärt jobbigt att sätta dit alla för det är ju 100 miljoner skruvar till grenrörena ;P iaf väldigt många.

får försöka kolla på det imorn då om man är pigg imorn. så får man återkomma med dommen sen.


217 Inlägg
14 april 2012
#16
Ja precis är som oringar typ, men smacka på lite blacktite eller liknande det har jag kört förut på förgasare det funkar skitbra. Hoppas det gör susen smile


225 Inlägg
14 april 2012
#17
du måste ju sätta dit alla prylar som ska sitta där innan du säger att bilen går skit såsom tomgångsmotor, sen hade jag kollat så alla slangar på insuget sitter där. sitter kablarna till vev och kamaxelgivare rätt?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

140 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#18
jo men tomgångs motorn sitter där.. enda som inte satt förut var Grenrören satte dit dom med några skruv o kopplade in lambdan.. den borde ju iaf starta o ha tomgång ändå tycker jag har ju iaf typ 740 o såna bilar..
ja alla slangar på insuget ska sitta rätt. och vev o kamaxel givarna ska ju sitta rätt oxå.. om någon har el schema över motorkablarna kan jag ju kontrollera färgerna så att kablarna verkligen sitter på rätt plats oxå men har inte hittat något elschema.



Sök