2757
Sök

Brist på reservdelar till saab?

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#21
Gamla 9-3 är det inga problem att få reservdelar till längre. För några månader sedan var det stört omöjligt att få fram nycklar, men det är löst nu. Det var värre under finanskrisen när jag fick köra 3 månader med en sprucken front när jag väntade på en ny roll
Jag vet inte, det kanske fortfarande är problem att få tag på Viggen/Aero-paket eftersom det är så populärt att sätta dom på ng900/og9-3 som inte har det från fabrik.

Nya 9-3 och 9-5 MY06- med faceliften (eller om den kom 08 på 9-3?) är det svårt att få tag på de kromade fula listerna runt strålkastare och grill bland annat. Det verkar bli svårare att få tag på modellunika delar ju längre fram i tiden man kommer efter -05 vilket kanske inte är så konstigt. Någon på STCS letade grill till 9-3X och hittade en på hela Ebay. Den säljaren kände till efterfrågan och ville ha 2000$ för en plastgrill yikes

Nya 9-5 är det nog inte ens någon idé att fundera på i framtiden.
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2012
#22
steifan skrev:
9Femma skrev:
Vill man tro att loppet är kört så är det givetvis så.
Det handlar mer om en uppfattning och inställning. Och i viss mån att inte kritiskt granska det man läser.
Inte verklighet.
Varför har jag klargjort i tidigare inlägg.

Värt att notera är att den mest kritiske i denna tråd faktiskt själv konstaterar att det är 12 artiklar som fortfarande kan vara knepiga att få tag på och dessutom själv är av uppfattningen att det berör senare årsmodeller.
(Undantaget reservdelsfrågan för nya 9-5, men där håller jag med kritikerna. Det är en jäkla chansning att köpa).

steifan skrev:
Det är mest senaste årsmodellerna av 9-3 och senaste varianten av 9-5 som har problem.

12 artiklar för ett bilmärke som utsatts av blockad av en hel branshorganisation och för ett märke som inte längre finns som biltillverkare räknat.
Så sett är det faktiskt ändå rätt imponerande att läget inte är värre, men självklart blir det folk som hamnar i kläm på grund av detta och dessa är ju väldigt enkla och bekväma att lyfta fram.
Det arbetet som Saab Parts lägger ned för att rätta till denna soppa når aldrig dagens ljus i samma utsträckning.

Därtill pekar just den artikel som lyfts fram precis på det jag säger: Att arbetet med att lösa reservdelsfrågan gått framåt med rejäla kliv. Nu återstår finputsningen.

Jag ger dock kritikerna rätt i tre saker:
* Saab borde gått i konkurs redan under GM:s ägo.

* Nya Saab 9-5 är definitivt ett riskabelt köp.
Den enda Saab-modell som jag är övertygad om att det kommer råda fortsatt brist på reservdelar för all framtid.

* Företaget Saab Automobile, som biltillverkare, är död.
Konkursboet är, efter Spykers framfart, alltför sargat för att kicka liv i det som en hel enhet igen.

Nu börjar det tillverkas karossdelar igen + att man har fått in 1500 olika artikelnummer i lager.
Men produktion av reservdelar räknas väl bara som finputsning antar jag tongue

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/17 … ar-sakrad/
Produktionen kommer att bestå av bland annat motorhuvar, dörrar och skärmar. Utöver produktionen har Saab Automobile Parts AB dessutom, även detta genom ett avtal med konkursförvaltarna, förvärvat ett stort antal färdigpressade, monterade och klara karossreservdelar. Sist men inte minst har man också förvärvat ett stort antal övriga bilartiklar till Saab-bilar som uppgår till ungefär 1 500 olika artikelnummer. Förvärvet kommer att ha stor betydelse sett till eftermarknaden.

Ett framsteg, problemet är väl snarare att det inte är tänkt att vara någon kontinuerlig produktion utan skall så som det ser ut idag pågå till juni i år vilket går att läsa mer om under bland annat Ttela´s (www.ttela.se) SAAB-sektion.

Det som borde vara mest intressant för en SAAB-ägare eller spekulant är hur det ser ut om till exempel fem år?
Senast redigerat av Rquired (18 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#23
Rquired skrev:
steifan skrev:
9Femma skrev:
Vill man tro att loppet är kört så är det givetvis så.
Det handlar mer om en uppfattning och inställning. Och i viss mån att inte kritiskt granska det man läser.
Inte verklighet.
Varför har jag klargjort i tidigare inlägg.

Värt att notera är att den mest kritiske i denna tråd faktiskt själv konstaterar att det är 12 artiklar som fortfarande kan vara knepiga att få tag på och dessutom själv är av uppfattningen att det berör senare årsmodeller.
(Undantaget reservdelsfrågan för nya 9-5, men där håller jag med kritikerna. Det är en jäkla chansning att köpa).


12 artiklar för ett bilmärke som utsatts av blockad av en hel branshorganisation och för ett märke som inte längre finns som biltillverkare räknat.
Så sett är det faktiskt ändå rätt imponerande att läget inte är värre, men självklart blir det folk som hamnar i kläm på grund av detta och dessa är ju väldigt enkla och bekväma att lyfta fram.
Det arbetet som Saab Parts lägger ned för att rätta till denna soppa når aldrig dagens ljus i samma utsträckning.

Därtill pekar just den artikel som lyfts fram precis på det jag säger: Att arbetet med att lösa reservdelsfrågan gått framåt med rejäla kliv. Nu återstår finputsningen.

Jag ger dock kritikerna rätt i tre saker:
* Saab borde gått i konkurs redan under GM:s ägo.

* Nya Saab 9-5 är definitivt ett riskabelt köp.
Den enda Saab-modell som jag är övertygad om att det kommer råda fortsatt brist på reservdelar för all framtid.

* Företaget Saab Automobile, som biltillverkare, är död.
Konkursboet är, efter Spykers framfart, alltför sargat för att kicka liv i det som en hel enhet igen.

Nu börjar det tillverkas karossdelar igen + att man har fått in 1500 olika artikelnummer i lager.
Men produktion av reservdelar räknas väl bara som finputsning antar jag tongue

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/17 … ar-sakrad/
Produktionen kommer att bestå av bland annat motorhuvar, dörrar och skärmar. Utöver produktionen har Saab Automobile Parts AB dessutom, även detta genom ett avtal med konkursförvaltarna, förvärvat ett stort antal färdigpressade, monterade och klara karossreservdelar. Sist men inte minst har man också förvärvat ett stort antal övriga bilartiklar till Saab-bilar som uppgår till ungefär 1 500 olika artikelnummer. Förvärvet kommer att ha stor betydelse sett till eftermarknaden.

Ett framsteg, problemet är väl snarare att det inte är tänkt att vara någon kontinuerlig produktion utan skall så som det ser ut idag pågå till juni i år vilket går att läsa under bland annat Ttela´s (www.ttela.se) SAAB-sektion.

Det som borde vara mest intressant för en SAAB-ägare eller spekulant är hur det ser ut om till exempel fem år?

Jag känner absolut inte att gamla 9-3:an är svår att hitta delar till. Jag vet inte var du fått det ifrån? Det är gamla 9-3:an han spekulerar på, inte nya 9-5 eller 9-3X. Eller hänger du upp dig på att det nödvändigtvis kanske inte står Saab på din reservdel, utan att den köpts av ett annat företag från originaltillverkaren och sålts på Mekonomen istället?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2012
#24
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Nu börjar det tillverkas karossdelar igen + att man har fått in 1500 olika artikelnummer i lager.
Men produktion av reservdelar räknas väl bara som finputsning antar jag tongue

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/17 … ar-sakrad/
Produktionen kommer att bestå av bland annat motorhuvar, dörrar och skärmar. Utöver produktionen har Saab Automobile Parts AB dessutom, även detta genom ett avtal med konkursförvaltarna, förvärvat ett stort antal färdigpressade, monterade och klara karossreservdelar. Sist men inte minst har man också förvärvat ett stort antal övriga bilartiklar till Saab-bilar som uppgår till ungefär 1 500 olika artikelnummer. Förvärvet kommer att ha stor betydelse sett till eftermarknaden.

Ett framsteg, problemet är väl snarare att det inte är tänkt att vara någon kontinuerlig produktion utan skall så som det ser ut idag pågå till juni i år vilket går att läsa under bland annat Ttela´s (www.ttela.se) SAAB-sektion.

Det som borde vara mest intressant för en SAAB-ägare eller spekulant är hur det ser ut om till exempel fem år?

Jag känner absolut inte att gamla 9-3:an är svår att hitta delar till. Jag vet inte var du fått det ifrån? Det är gamla 9-3:an han spekulerar på, inte nya 9-5 eller 9-3X. Eller hänger du upp dig på att det nödvändigtvis kanske inte står Saab på din reservdel, utan att den köpts av ett annat företag från originaltillverkaren och sålts på Mekonomen istället?

Är det mig du skriver till? Jag har väl i så fall inte sagt någonting om en specifik modell utan endast påpekat att produktionen som startats på Stallbacka i dagsläget endast är tänkt att pågå en kortare tid?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#25
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:

Ett framsteg, problemet är väl snarare att det inte är tänkt att vara någon kontinuerlig produktion utan skall så som det ser ut idag pågå till juni i år vilket går att läsa under bland annat Ttela´s (www.ttela.se) SAAB-sektion.

Det som borde vara mest intressant för en SAAB-ägare eller spekulant är hur det ser ut om till exempel fem år?

Jag känner absolut inte att gamla 9-3:an är svår att hitta delar till. Jag vet inte var du fått det ifrån? Det är gamla 9-3:an han spekulerar på, inte nya 9-5 eller 9-3X. Eller hänger du upp dig på att det nödvändigtvis kanske inte står Saab på din reservdel, utan att den köpts av ett annat företag från originaltillverkaren och sålts på Mekonomen istället?

Är det mig du skriver till? Jag har väl i så fall inte sagt någonting om en specifik modell utan endast påpekat att produktionen som startats på Stallbacka i dagsläget endast är tänkt att pågå en kortare tid?

Men TS frågar om det är svårt att få tag på reservdelar till gamla 9-3:an. Nej, det är det inte, oavsett hur länge produktionen på Stallbacka går.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2012
#26
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:

Jag känner absolut inte att gamla 9-3:an är svår att hitta delar till. Jag vet inte var du fått det ifrån? Det är gamla 9-3:an han spekulerar på, inte nya 9-5 eller 9-3X. Eller hänger du upp dig på att det nödvändigtvis kanske inte står Saab på din reservdel, utan att den köpts av ett annat företag från originaltillverkaren och sålts på Mekonomen istället?

Är det mig du skriver till? Jag har väl i så fall inte sagt någonting om en specifik modell utan endast påpekat att produktionen som startats på Stallbacka i dagsläget endast är tänkt att pågå en kortare tid?

Men TS frågar om det är svårt att få tag på reservdelar till gamla 9-3:an. Nej, det är det inte, oavsett hur länge produktionen på Stallbacka går.

Och jag har fortfarande bara svarat på den artikel, vilken var något off-topic, som Steifan länkade och refererade till.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
#27
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:

Är det mig du skriver till? Jag har väl i så fall inte sagt någonting om en specifik modell utan endast påpekat att produktionen som startats på Stallbacka i dagsläget endast är tänkt att pågå en kortare tid?

Men TS frågar om det är svårt att få tag på reservdelar till gamla 9-3:an. Nej, det är det inte, oavsett hur länge produktionen på Stallbacka går.

Och jag har fortfarande bara svarat på den artikel, vilken var något off-topic, som Steifan länkade och refererade till.

Jag får be om ursäkt då. Feber och snuvig, hemma från jobbet och träningsförbud och grinig som en uppretad jordgeting sad



Sök