9Femma skrev:
Vill man tro att loppet är kört så är det givetvis så.
Det handlar mer om en uppfattning och inställning. Och i viss mån att inte kritiskt granska det man läser.
Inte verklighet.
Varför har jag klargjort i tidigare inlägg.
Värt att notera är att den mest kritiske i denna tråd faktiskt själv konstaterar att det är 12 artiklar som fortfarande kan vara knepiga att få tag på och dessutom själv är av uppfattningen att det berör senare årsmodeller.
(Undantaget reservdelsfrågan för nya 9-5, men där håller jag med kritikerna. Det är en jäkla chansning att köpa).
steifan skrev:
Det är mest senaste årsmodellerna av 9-3 och senaste varianten av 9-5 som har problem.
12 artiklar för ett bilmärke som utsatts av blockad av en hel branshorganisation och för ett märke som inte längre finns som biltillverkare räknat.
Så sett är det faktiskt ändå rätt imponerande att läget inte är värre, men självklart blir det folk som hamnar i kläm på grund av detta och dessa är ju väldigt enkla och bekväma att lyfta fram.
Det arbetet som Saab Parts lägger ned för att rätta till denna soppa når aldrig dagens ljus i samma utsträckning.
Därtill pekar just den artikel som lyfts fram precis på det jag säger: Att arbetet med att lösa reservdelsfrågan gått framåt med rejäla kliv. Nu återstår finputsningen.
Jag ger dock kritikerna rätt i tre saker:
* Saab borde gått i konkurs redan under GM:s ägo.
* Nya Saab 9-5 är definitivt ett riskabelt köp.
Den enda Saab-modell som jag är övertygad om att det kommer råda fortsatt brist på reservdelar för all framtid.
* Företaget Saab Automobile, som biltillverkare, är död.
Konkursboet är, efter Spykers framfart, alltför sargat för att kicka liv i det som en hel enhet igen.