3458
Sök

Sälja bilen, få tillbaka skatten?

Dr. Ulf
74 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Hej!

Lite luddig topic, men hoppas den inte är allt för svår att förstå!

Är som så att vi ska byta bil, och då med en bilhandlare. Han kommer då givetvis ställa av bilen och då får ju han tillbaka "vår" skatt. Kan jag ställa av bilen innan vi anländer till honom så skatten faller tillbaka på oss, eller blir det strul och jävelskap när vi väl kommer fram då?

Mvh, hitte

Honna ?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 maj 2012
hitte skrev:
Hej!

Lite luddig topic, men hoppas den inte är allt för svår att förstå!

Är som så att vi ska byta bil, och då med en bilhandlare. Han kommer då givetvis ställa av bilen och då får ju han tillbaka "vår" skatt. Kan jag ställa av bilen innan vi anländer till honom så skatten faller tillbaka på oss, eller blir det strul och jävelskap när vi väl kommer fram då?

Mvh, hitte

Varför inte göra upp detta med bilförsäljaren, eller tänkte du försöka mörka och ta igen skatten som en "bonus" Det kommer han isåfall genomskåda och du hamnar i ett ursuselt läge.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Dr. Ulf
74 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Handlaren är en stenhård jävel. Skatten på den nya bilen ska betalas i maj, givetvis, så vi får ett helt års skatt på den med en gång. Tänkte då om man kunde gjort en fuling och ställt av vår bil innan. Annars ställer han av vår och får tillbaka "vår" skatt. Som är i princip nybetald.

Honna ?

Jägermeister
910 Inlägg
3 maj 2012
Bara att ställa av den dagen före du gör affär så får du behålla skatten för dig själv.
Ingen ide att skänka skattepengar till en bilförsäljare när du själv köper en bil som är oskattad.
Det fattar ju han oxå, bara att ställa av den.

En gång är ingen gång...

KHRacing
3 maj 2012
gemini78 skrev:
Bara att ställa av den dagen före du gör affär så får du behålla skatten för dig själv.
Ingen ide att skänka skattepengar till en bilförsäljare när du själv köper en bil som är oskattad.

Hur skall då TS ta sig till handlaren med bilen tänker du ?

1 277 Inlägg
3 maj 2012
Småpengar..
Man får väl som sagt ta det med bilhandlaren...

Jägermeister
910 Inlägg
3 maj 2012
Sätter sig i bilen, vrider på nyckeln & sen så kör han bilen dit, väldigt enkelt, orka nu dra en kommentar eller tjaffs om hur oansvarigt det är att köra avställt mm...

Ligger bilaffären bara nån kilometer bort är det bara att köra på, så farligt är det inte.

Annars är det ju bara att prata med han om saken och säga att du ställer av den och vill ha tillbaka skatten för bilen du köper är oskattad med.

KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

En gång är ingen gång...

KHRacing
3 maj 2012
gemini78 skrev:
Sätter sig i bilen, vrider på nyckeln & sen så kör han bilen dit, väldigt enkelt, orka nu dra en kommentar eller tjaffs om hur oansvarigt det är att köra avställt mm...

Ligger bilaffären bara nån kilometer bort är det bara att köra på, så farligt är det inte.

Annars är det ju bara att prata med han om saken och säga att du ställer av den och vill ha tillbaka skatten för bilen du köper är oskattad med.

KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

nej kommenterar varkdet ena eller det andra du nämnde.. men de flesta skattepengarna i returen försvinner ju om polisen råkar ta han på vägen :-)

Tips då. kör till bilfirman o ställ bilen 5min efter deras stänningstid, bussen hem o ställ av den. :-)

Jägermeister
910 Inlägg
3 maj 2012
Joo farbror blå kan ju komma men lite spänning i livet måste man ju ha.smile
Att komma dit senare funkar nog inte, många jag sett som har bilfirma kan antingen faxa in ägabyte direkt eller gå in och göra ägarbyte över nätet så då är nog dom pengarna borta redan och i handlarens ficka.

Har köpt ett par bilar på bilaffär där dom gjort så och första gången jag fick veta dom kunde göra ägarbyte över nätet så frågade jag gubben om vi inte ska göra ägarbyte på bilen och fylla i papprena, han sa: nej det behövs inte det har jag fixat över nätet, smsade in reggnumret och visst fan han hade fört över den i mitt namn redan och jag hade inte skrivit under några som hellst ägarbytespapper, lite paff blev jag.smile

KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

KHRacing skrev:

nej kommenterar varkdet ena eller det andra du nämnde.. men de flesta skattepengarna i returen försvinner ju om polisen råkar ta han på vägen :-)

Tips då. kör till bilfirman o ställ bilen 5min efter deras stänningstid, bussen hem o ställ av den. :-)
Senast redigerat av gemini78 (3 maj 2012)

En gång är ingen gång...

5 198 Inlägg
4 maj 2012
Är väl inget problem..Sälj bilen tillhandlaren  och säj åt han att du vill ha tillbaks skatten. är det en normal bilhandlare går han ju med på det.. så har jag alltid gjort.. varför krångla till det.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 maj 2012
Bilhandlare kan se till att skaten från ena bil kan går över till den andra.
Dom kontakta rätt folk.
Det gjorde vi för en månad sen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
4 maj 2012
alain skrev:
Bilhandlare kan se till att skaten från ena bil kan går över till den andra.
Dom kontakta rätt folk.
Det gjorde vi för en månad sen.

Så gjorde dom alltid förr,, men mycket sällsynt numer

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök