4361
Sök

Saab 9000 2,3 Ltt /96 Vägrar starta

15 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Min SAAB vägrar starta. DEt hela började några veckor innan den dog att då den blev successivt svårare och svårare att starta. Den gick alltid igång men det tog fler och fler varv för den innan den tände liksom. Sen en dag bara vägrade den starta. Jag har larm på den som strular lite så man måste låsa och låsa upp precis innan man startar, men så har den varit länge och bara man gör det är det lugnt. Det funkar dock inte nu.

Tycker att motorn går runt bra men den tänden inte.
Varvräknaren för sig när den går runt på startmotorn.

Vart börjar jag kolla?
Tändkassett?
Bensinpump? Isf, hur tar jag reda på hur den funkar?

Är det inte någon av ovanstående problem, vad bör jag kolla vidare på då?

Börjar bli rätt less på aset så snart går den iväg om jag inte får igång den.

460 Inlägg
26 januari 2012
#2
Strommare skrev:
Hej!
Min SAAB vägrar starta. DEt hela började några veckor innan den dog att då den blev successivt svårare och svårare att starta. Den gick alltid igång men det tog fler och fler varv för den innan den tände liksom. Sen en dag bara vägrade den starta. Jag har larm på den som strular lite så man måste låsa och låsa upp precis innan man startar, men så har den varit länge och bara man gör det är det lugnt. Det funkar dock inte nu.

Tycker att motorn går runt bra men den tänden inte.
Varvräknaren för sig när den går runt på startmotorn.

Vart börjar jag kolla?
Tändkassett?
Bensinpump? Isf, hur tar jag reda på hur den funkar?

Är det inte någon av ovanstående problem, vad bör jag kolla vidare på då?

Börjar bli rätt less på aset så snart går den iväg om jag inte får igång den.

börja med att kolla om du har gnista! smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 019 Inlägg
27 januari 2012
#3
Börja med att låna en röd kassett som du vet fungerar.


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
27 januari 2012
#4
Byt tändstift

Bränslepumpen hörs från höger bakhjul/bakdel när du vrider på tändningen

MVH Rikard

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 januari 2012
#5
börja med o byt tändkasetten till en fungerande RÖD. Hjälpte de så passa på o byt tändstiften också!


562 Inlägg
27 januari 2012
#6
Tändkasset är alltid intressant, men om du inte har lätt tillgång till att provbyta så skulle jag börja testa med startgas för att se om det är bränsleproblem.

Startar den med startgas så skulle jag mäta om du har spänning och jord till soppapumpen. Har du det och inget surr hörs från pumpen så skulle jag byta pump.

Om den däremot inte startar med startgas så skulle nog en fungerande tändkasset vara nästa steg för mig!

9-5 Aero Sedan -05

15 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#7
Okey. Nu har jag provat följande:

Startgas - Går igång på det alltså uteslöt jag tändsystemet. Gick vidare på bränslepump etc.
-Bränslepump. Får inget livstecken från den. Mäter inte upp nån spänning i kabeln. Lokaliserat reläet och flyttade ett annat (som bör funka) till den platsen men fortfarande ingen spänning i kabeln. Idéer?

Vad kan vara felet fram till pumpen annat än reläet? Jag har ju larm som strular så tillvida att man är tvungen att larma av precis innan man startar. Kan det "gått i baklås" på nåt vis? Kan man riva ur nåt relä och "bypassa" larmet? Vet att i Volvo 850 kan man ju byta ut en dosa så har man inte larm längre men fjärrlåset funkar iaf. Nån liknande grej på 9000?

River mitt reda tunna hår på den här bilen. Blir fan galen snart så snälla hjälp om ni har några idéer! *desperat*

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 mars 2012
#8
om du vrider på tändningen till läget innan startmotorn, hör du om pumpen går ifrån bak? det är inte helt omöjligt att pumpen har gått!


15 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#10
Det var bränslepumpen som var felet men jag blev lite lurad av att den nya pumpen inte gick igång när den satt på kabeln men inte i tanken. Så fort jag satt i alltihop och startade så gick den igång. Dock så verkar det va nåt knas med nån backventil eller nåt för när bilen stått en stund måste jag vända innan pumpen fått upp tryck innan den startar. Bästa sättet är att slå på tändningen och vänta typ 5-7 sekunder, sen går det finfint.

Tack för alla hjälpsamma svar!


Sök