3928
Sök

Högt vevhustryck b230fk

glad
493 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#1
Kör en relativt standard b230fk, 531 topp a kam, o 13c turbo, och den sprutar olja som tusan ur slangen som kommer från vevhusburken, den som går över toppen och sedan in till turbo.
har den öppen och nerstucken i pantflaska med luftningshål. körde på 1.4 bar igår ochg det sprutade snabbt ut runt 1.5 liter på en halv minut (våldade)
sprutar inget vid lugn körning.
sänkte laddet idag, till 0.9 sprutar fortfarande vid hård körning men endast runt en 5 del av det som kom igår.
kollat komp, 10 bar på ettan, 10.5 på tvåan, 11 på trean, 10.5 på fyran, så känns inte som toppacnknigen är kass.
frågan är varför i helsike det är så högt tryck, är min oljefälla kanske kass? den kanske inte stoppar tillräckligt?
har rensat den så den är verkligen inte igensatt. kör nu endast med vevhusburken/oljefällan och sedan slang över toppen o ner i en pantflaska, alltså utan flamfilter, och har ja flamfilter så hjälper det inte ett dugg heller.
är det någon som har en teori? vill inte byta toppackning då ja bytte den för 60-70 mil sedan

Mvh Ekan

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

79 Inlägg
6 maj 2012
#2
kan ju nästan utesluta kolvringarna också med dom resultaten på kompprovet. sen har jag slut på ideer tongue


glad
493 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#3
Mr-Mirox skrev:
kan ju nästan utesluta kolvringarna också med dom resultaten på kompprovet. sen har jag slut på ideer tongue

jag funderar över om det kanske är så att jag har haft i för mycket olja -.-
kollade stickan idag och det är nästan en halv cm över markeringen...
ska tömma ut allt o hälla på nytt,
några andra teorier?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

79 Inlägg
6 maj 2012
#4
ja har du slatt i för mycket olja är det ju inte så konstigt tongue

Laddtrycket kan ju inte ta sig ner i vevhuset på mer än 2 sätt, förbi kolvarna eller genom toppackning till oljekanal. Möjligtvis en spricka i någon insugskanal? Men det låter inte så troligt...


glad
493 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#5
Mr-Mirox skrev:
ja har du slatt i för mycket olja är det ju inte så konstigt tongue

Laddtrycket kan ju inte ta sig ner i vevhuset på mer än 2 sätt, förbi kolvarna eller genom toppackning till oljekanal. Möjligtvis en spricka i någon insugskanal? Men det låter inte så troligt...

suger  inget vatten, ingen olja, går inte knas,
sjukt lustigt, får väl glo på de mer i veckan

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök