4209
Sök

chipp å sen besiktning

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Vad säger dom om man har chippat en s40 2.0T till 200 hk? måste man anmäla det hos dom på ngt sätt innan man besiktar bilen? eller skiter dom fullständigt i sånt?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
7 maj 2006
det märker dom inte...

man lever bara en gång så lev väl!

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Bullo skrev:
det märker dom inte...

Okay, bra d, var nästan lite rädd att man skulle besikta den som ngt annat än "orginal" eller vad man säger smile ....men så sånt gäller bara då om man typ har chippat å trimmat å bytt ut delar på bilen så den har typ 300 +++hk eller?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
7 maj 2006
egentligen får du inte det, men hur ska dom märka det om avgasvärdena stämmer?

man lever bara en gång så lev väl!

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Bullo skrev:
egentligen får du inte det, men hur ska dom märka det om avgasvärdena stämmer?

ne det e jue sant!, bra å veta detta!, behöver inte oroa mig mer då i onödan!.

tack för svaren!

Tuuuurbo
240 Inlägg
7 maj 2006
Funkar bra. min besiktades fredas med chip sa ingeting:P

1 079 Inlägg
7 maj 2006
det dom inte vet har dom inget ont av, som sagt så länge avgasvärdena är ok så, men de kan ju vara dåliga även fast bilen är original när nåt felar. Däremot om du trycker i större turbo och intercooler, annat sprut och sånt som syns väl så är det nästan dömt att misslyckas och åka på en regbesiktning med bromspapper och intyg och massa krångel. Din bil är ju även helbilsgodkänd så man får knappt byta luftfilter om man ska hårddra det hela. Men som sagt ett chip märker dom inte om det inte är nåt fel.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

2 594 Inlägg
7 maj 2006
Virtual_Blå skrev:
Vad säger dom om man har chippat en s40 2.0T till 200 hk? måste man anmäla det hos dom på ngt sätt innan man besiktar bilen? eller skiter dom fullständigt i sånt?

hej besiknings gubbarna bryr seg inte om sånt så länge det är orginalmotor det hade vart annat om du satt i en v8 smile däremot om man chippar en bil och man råkar ut för en skada kan försäkringen sluta att gälla,och det kan ju va lite surt

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
ghost_boy83 skrev:
Virtual_Blå skrev:

hej besiknings gubbarna bryr seg inte om sånt så länge det är orginalmotor det hade vart annat om du satt i en v8 smile däremot om man chippar en bil och man råkar ut för en skada kan försäkringen sluta att gälla,och det kan ju va lite surt

Jo det vet jag, det e därför jag ska fixa en "försäkring" hos det företaget där jag ska chippa bilen, kostar ca 1500 :-/ året, och det e de jue värt!

1 079 Inlägg
7 maj 2006
Har rätt svårt att tänka mig att en smäll med en älg kan skyllas på trim, däremot om du blåser motorn så är det en annan femma.

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
ruhler skrev:
Har rätt svårt att tänka mig att en smäll med en älg kan skyllas på trim, däremot om du blåser motorn så är det en annan femma.

Så tänker vi ja, frågan e bara om polisen eller dom på försäkringsbolaget tänker så =/ ...Det e mestadels anledningen för att jag tänker skaffa den försäkringen...bara för säkerhets skull smile

1 079 Inlägg
7 maj 2006
Bara det att jag tycker det låter som en sån där telefonförsäkring man får på onoff som egentligen inte behövs tecknas. Däremot vet jag att en del trimfirmor tar över motorgarantin på nyare bilar men det ska inte kosta något, de kan ju garantera att trimmet du satte på inte kommer orsaka nåt problem och därför ger de den garantin.

Så här har en försäkringskille som har hand om Försäkrings FAQ på TPC (Turboperformanceclub) skrivit om trim jag citerar.

"Bilens försäkring är utformad att ersätta den bil och dess komponenter
som bilen levererades med. Om man ändrar på bilen (framför allt vid helbilsgodkända bilar) och inte tex regbes bilen (vilket i princip inte går med morderna bilar) blir bilen olaglig. Om en skada uppstår pga att bilen är olaglig kan det göras nedsättning vid ersättning vid skada.

I vilka stiuationer och hur påverkar det då.

Vid tex maskinskada på en bil som är trimmad kan man i princip säga att det inte blir ngn ersättning alls - OM vi pratar om att skadan är orsakat (eller kan vara orsakat) av trimmet. Dvs skär motorn, krökta vevstakar mm mm. Räkna med noll i ersättning.
Men är det tex fel på ac anläggningen på en trimmad bil, är det föga troligt att felet är orsakat av trimmet.

Dvs det handla om att kunna koppla skadan till trimmet.
Krockar man, är det troligt att man hade krockad även om bilen inte varit trimmad.
Vid stöld, inbrott. Typ att själva trimmet är stulet, i dess komponenter som finns, luftfilter, avgas, chip eller varför inte en (som det ju brukar heta här..) Herrejösses trimmad motor.
Är det tveksamt om detta blir ersatt av försäkringen. Alltså.. bilens försäkring.. ersätter bilen som den var när den levererades. På extremt trimmade bilar är det mkt bättre att ha ngn form av "Bilsportsförsäkring" eller så. Den vanliga försäkringen ersätter bara orginal."

källan finns här (kräver att du registrerar dig på forumet) : http://forum.turboperformanceclub.com/v … hp?t=26252
Senast redigerat av ruhler (7 maj 2006)

bitter besserwisser
644 Inlägg
7 maj 2006
om man slö läser vägverkets reglemente så kan man ha 1000hk i en fiat uno eller i en micra så länge du inte du inte bytt motor eller lagt till en större komponent som tex turbo

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

145 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
hmmm... mycket intressanta svar!, värt att fundera på faktist!

FAN nu blir det till å fundera igen jue! ååå jobbigt ;-)

1 079 Inlägg
7 maj 2006
Du får höra med olika trimfirmor om motorgarantin för jag antar att du fortfarande har det på din bil och ett chip då = förbrukad motorgaranti på volvo, men jag vet att te x BSR har så att de tar över motorgaranti för en viss årskostnad och givetvis så innehåller det massvis med undantagsregler och förutsättningar. I princip för att garantin ska gälla ska du köra 90 på 90väg och få frispel på chippet/styrboxen så du blåser motorn, drar du en omkörning på låga växlar och laddar på lite så en stake kröks så skulle då inte jag räkna på nån ersättning.

Sen iof en försäkring på motorras för 1500:- /år kanske täcks in i en bilsportsförsäkring och har kanske bättre premie på en sådan än en vanlig helförsäkring och en motorförsäkring från trimföretaget.

22 Inlägg
27 februari 2007
dom såg inget på min t4 så inga problem

103 Inlägg
27 februari 2007
jag besikta min idag men jag ryckte en säkring och vips 150hk ja kanske lite mer,l he he men jag tror inte dom kan göra nått ändå utav bara chip

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

Sök