Bara det att jag tycker det låter som en sån där telefonförsäkring man får på onoff som egentligen inte behövs tecknas. Däremot vet jag att en del trimfirmor tar över motorgarantin på nyare bilar men det ska inte kosta något, de kan ju garantera att trimmet du satte på inte kommer orsaka nåt problem och därför ger de den garantin.
Så här har en försäkringskille som har hand om Försäkrings FAQ på TPC (Turboperformanceclub) skrivit om trim jag citerar.
"Bilens försäkring är utformad att ersätta den bil och dess komponenter
som bilen levererades med. Om man ändrar på bilen (framför allt vid helbilsgodkända bilar) och inte tex regbes bilen (vilket i princip inte går med morderna bilar) blir bilen olaglig. Om en skada uppstår pga att bilen är olaglig kan det göras nedsättning vid ersättning vid skada.
I vilka stiuationer och hur påverkar det då.
Vid tex maskinskada på en bil som är trimmad kan man i princip säga att det inte blir ngn ersättning alls - OM vi pratar om att skadan är orsakat (eller kan vara orsakat) av trimmet. Dvs skär motorn, krökta vevstakar mm mm. Räkna med noll i ersättning.
Men är det tex fel på ac anläggningen på en trimmad bil, är det föga troligt att felet är orsakat av trimmet.
Dvs det handla om att kunna koppla skadan till trimmet.
Krockar man, är det troligt att man hade krockad även om bilen inte varit trimmad.
Vid stöld, inbrott. Typ att själva trimmet är stulet, i dess komponenter som finns, luftfilter, avgas, chip eller varför inte en (som det ju brukar heta här..) Herrejösses trimmad motor.
Är det tveksamt om detta blir ersatt av försäkringen. Alltså.. bilens försäkring.. ersätter bilen som den var när den levererades. På extremt trimmade bilar är det mkt bättre att ha ngn form av "Bilsportsförsäkring" eller så. Den vanliga försäkringen ersätter bara orginal."
källan finns här (kräver att du registrerar dig på forumet) :
http://forum.turboperformanceclub.com/v … hp?t=26252