Hmm, ska se om jag har förstått dig rätt!
4 stift på själva huvuddelen, då antar jag att du menar MOLEX, en sån här? :
Och så satte du en sån här (som också satt till fläkten (??) ?? )
Den i mitten alltså.
Om du BARA kopplade med antingen alternativ 1 eller alternativ 2 så testa byta plats på dem till något annat ställe! Hade du däremot båda och från samma fläkt så har du antagligen fläktkontroller funktion på den, dit ska den lilla kabeln (3pin) gå. Det är basic för fläktkablar i datorer men har dykt upp flera stycken med molex (4pin)
Om du bara kopplat till moderkortet, testa att ta ut fläktkablarna från brädan då. För min tanke är följande:
Alternativ 1:
Datorn ligger på gränsen till att "fungera" elmässigt. Iallafall på moderkortet, du kopplar sen på fläktar vilket gör att strömmen på brädan tar en annan väg än ner till din grafikkortsadapter. Om inte grafikkortsaddaptern (AGP eller PCI) får någon ström, så tror inte heller datorn att den har fått något grafikkort installerat helt plötsligt, därför kan det bli svart.
Alternativ 2: Du har råkat komma åt ditt grafikkort medans du installerade fläktarna, kortet "glappar". Ta ut och in kortet, dra med torrt toapapper över "kretsen" som du sticker ner i datorn. Vet inte om det spelar roll om du tar händerna eller inte, men skadar ju inte med papper iallafall. Även fast det känns som att det sitter i så kan det glappa!
Alternativ 3: Det är ett värmeproblem härrörande till grafikkortet. När ett kort blir varmt så slocknar displayen och kortet sätts i "viloläge" från här måste man hålla in strömknappen för att starta om.
ett grafikkort har vanligtvis 2 "lägen" ett 2D läge som aktiveras när du kör t.ex. Windows explorer/Chrome/Firefox.. Här är det "nerklockat" och bildar inte lika mycket värme. När du behöver mera grafikkraft (spel, filmer..) så klockar den upp sig till sina 3D clocks, det är den högsta frekvensen, här får du mest "effekt" om man säger så.
Men mer effekt = mer värme.
Vad har du gjort medan du fått problemet? Något som är exakt likadant varje gång?
Här är lite program som kan hjälpa dig:
Hålla koll på temperatur på grafikkort: Msi Afterburner (här kan du även ställa fläkten på kortet)
Hålla koll på övriga temperaturer: Speedfan Speedfan är en riktigt bra gratisgrej, där står det även hur många volt du har på vcore +12v och så, men den är väldigt otillförlitlig...
Så jag tycker den är bäst att använda till kontroll av temperatur!!
Lite värden som du dock inte borde överskrida på värmefronten:
GPU (grafikkort) : Varierar på kort. 80*C äldre kort och 90-100 på nyare, också beroende på vad du gör vid tillfället!!
CPU: (processor) Kan variera stort. Har haft min dator cirka 3,5 år och den har legat upp emot 96 grader när den var helt full med damm, men den verkar inte ha tagit skada av det! Men när du inte gör något (det står cpu useage på speedfan, annars aktivietetshanteraren på prestanda! ) så ska den aldrig vara över 50. Man säger att dem tar skada vid temperaturer av 90+.
HD: (hårddisk) brukar väl ligga runt en 24-40 grader beroende på disktyp.
MB(eller mobo, moderkort): här varierar det stort. Ibland mäts nordbryggan (varmare) och ibland plasten på moderkortet. Allt mellan 28-40 är helt OK.
Ett sätt att testa nätagget på via softvara:
OCCT, I den finns ett "power supply torture test" stängs datorn av här och temperaturerna verkar OK så har du antagligen funnit ditt problem.
http://www.ocbase.com/index.php/download Finns också "3dmark vantage" eller "3dmark09" att ladda ner en gratis trialversion på. Det är stresstester för din cpu+gpu för att jämföra vem av dina vänner som har störst internetpenis. Den stressar cpu och gpu till 100% och då kan du se om värmen skjuter i taket eller inte. Gör samma test med en bordsfläkt och öppen datorsidorlucka - försvinner problemet om du har fläkten där har du värmeproblem. Om värmeproblemen nyligen uppkommit så är det i 99% av fallen en dåligt åtsittande heatsink på CPU eller för mycket damm i heatsink eller innuti grafikkortet. Dammsugs lättast med bäst resultat.
Du kan även köra något som heter "prime95" det stressar din CPU till 100% så länge du vill, du kan när som helst avbryta "testet", om datorn stängs av likadant här har du antagligen strömproblem då en 100% använd processor drar MYCKET ström! Tänk på hur du kopplat nätagget också! brukar stå i manualen vilka kablar som tillhör vilken "rail" och varje rail kan bara utge visst antal ampere!
KOM IHÅG DOCK; alla tester sker på egen risk! Skulle din dators överhettningsskydd vara trasigt (den stängs ner om den blir för varm - ) så KAN det leda till brand i komponenter och permanent förstörelse av datorn! Vid god kylning och fungerande termostatskydd så händer dock inte detta, men jag tar inget ansvar för vad du kan göra! jag råder dig även att googla lite på det jag tipsade dig om! Man ska aldrig lita på något bara en person skriver - bilda din egen uppfattning genom googlingar! JAG har iallafall använt samtliga program och har haft temperatur på 105grader då kort stängdes av (dock överklockat) men för mig hände ingenting!
P.S. i MSI AFTERBURNER pilla INGENTING på något annat än "fan speed" !! Det andra är överklockning och det vill du INTE göra just nu innan du vet problemet iallafall!! Tänk även på att bara 5mhz kan vara skillnaden mellan ett fullt fungerande kort till ett avstängande kort!
Man kan dock alltid underklocka korten med rätt hög säkerhet. Testa minska 5-10 mhz på samtliga (shader, core och memory, om du har ATI kommer inte shader finnas. )
Hör av dig!
(ja, lite lagom nörd kanske.)
edit: Molex är förövrigt en jävla skitkontakt, iallafall dem äldre. Se till så att verkligen alla kablar har kontakt, är nämligen inte helt ovanligt att en av kontakterna hamnar åt helvete och glappar lite. Brukar va ett helvete om dom väl börjat spreta åt sidorna..
Testa dammsuga datorn som jag sa, men STRÖMKABELN SKA VARA I! MEN nätaggregatets on/off knapp ska vara på nollan, alltså off! Samma grej gäller då man pillar i datorn alltid. Varför vet jag inte riktigt. men ska vara så. Allra helst ett antistatarmband, men om vi ska vara ärliga nu.. Vem har någonsin använt ett sådant?
Lycka till!