2947
Sök

Demontera Airbag BMW e34

3 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#1
Ska byta mätarhus i min bmw e34 -93..

Jag undrar hur jag ska göra för att inte riskera att få en jävel av airbagen när jag ska demontera den för att sedan kunna få bort ratten och byta mätarhus smile

Vet att jag ska ta av batterikablarna 15 min innan.. nått mer att veta?
Tack på förhand big_smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
13 maj 2012
#2
Du behöver inte ens ta bort kabeln men tändningen skall inte vara på när du kopplar bort kablar från airbagen!
Lossa skruvar på baksidan, 2st trox men då måste du kunna vrida ratten o dom kan sitta bra hårt!


3 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#3
Okej, är det någon kontakt som ska tas isär innan man tar isär den som sitter monterad på airbagen? smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 maj 2012
#4
Man behöver väl inte ta bort ratten för o byta mätarhuset?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#5
Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 maj 2012
#6
Turbomuppe skrev:
Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

Jag har för mig att det gick, men jag kan blanda ihop det med e39.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Lowlife
809 Inlägg
13 maj 2012
#7
du ska ta av plus från batteriet. en airbag utlöses väldigt lätt.. när du tagit av plusen, så är det bara att börja skruva av ratten och koppla ifrån airbagen... lycka till !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

90 Inlägg
13 maj 2012
#8
Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

Turbo lover
555 Inlägg
13 maj 2012
#9
marwin_of_sweden skrev:
Turbomuppe skrev:
Jag har provat, men jag lyckades då inte få ut det iaf.. men det kanske går på någe sätt

Jag har för mig att det gick, men jag kan blanda ihop det med e39.

Det gick på min 525 93:a med den vanliga fula bussratten. Dock tar det i en del och man får bända lite så inget att rekommendera om man är väldigt rädd om grejjerna.

Kanske är helt kört om det sitter nån av sportrattarna som fanns att välja på.


Lowlife
809 Inlägg
14 maj 2012
#10
Spigget skrev:
Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

du gjorde mig lite osäker nu !.. haha, tror det är bäst att ta av plus då hela karossen i stort sett jordar ju.. ? man ska ta av plus vid svetsning i kaross så då tror jag plus känns bäst att ta av vid airbag demontering.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
14 maj 2012
#11
ConXraid skrev:
Spigget skrev:
Varför + och inte -?
Har alltid fått lära mig att man tar av - eftersom den jordar?!

du gjorde mig lite osäker nu !.. haha, tror det är bäst att ta av plus då hela karossen i stort sett jordar ju.. ? man ska ta av plus vid svetsning i kaross så då tror jag plus känns bäst att ta av vid airbag demontering.

Tar du bort + så när du ska sätta den tillbaka så kommer det gnista mellan batteriet o kabel.
Tar du bort minus så händer det inget när man sätter den tillbaka - blir alltså ingen gnista.

Det går att få tu instrumentet med ratten på plats men det är väldigt bökig o saker kan skadas.


136 Inlägg
14 maj 2012
#12
du får lätt ut instrumentet på e34 om teleskops funktionen fungerar. detta fungerar enklast om framhjulen e upphissade. kör ut ratten till max, sen drar du ut instrumentet så långt du kan. sen vrider du ratten samtidigt som du följer efter med instrumentet så ska du se att den kommer ut så snällt:)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller


Sök